Kilfäcks fråga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jolon
    • December 2002
    • 1075

    Kilfäcks fråga

    Ett par frågor om kilfläcks rasboror,

    1. Leker dom här fiskarna HELA tiden? Jag köpte tio i måndags och i går kväll så röjde dom runt upp och ner i javaormbunken,

    2. Om det är frågan om "riktig" lek, hur stora ägg har dom här gynnarna? Fiskarna är ju knappast giganter från början.

    3. Den här frågan borde jag ställt mig INNAN jag köpte dom men,
    jag misstänker att dom kommer funka ihop med mina pakistaner, har jag fel?

    Tackar på förhand för givande svar!
    My internet should be readonly.
  • Tant Nancy
    • April 2002
    • 5407

    #2
    1. Mina leker i alla fall vid varje vattenbyte. Förspelet kan pågå i minst ett dygn innan dom "får till det" ibland, andra gånger fixar det sig på någon timme...
    2. Svårt att uppskatta... men jag försökte fånga några korn med en vanlig grön håv en gång, men kornen föll igenom håven... så lite mindre än hålen i en standardhåv således...
    3. Jodå, det funkar... men det blir knappast några yngel... Tror nog att Pakistanerna är rätt snabba på att sätta i sig romkornen.
    MvH
    Tant Nancy
    www.gladafisken.aqualogen.se
    Mitt fotogalleri
    Dagbok
    Min zoon

    Kommentar

    • Glenn
      • April 2002
      • 3904

      #3
      Jag hade ett gäng förut i min 45L burk som var vildvuxen och däri så lekte dem hela tiden, blev dock inga yngel eftersom att jag aldrig flyttade dem. Idag så köpte jag 10st nya och en del av honorna är riktigt tjocka, kanske rommstinna eller så har dem ätit väldigt mkt bara Men ska testa att få lite yngel av dem senare och då se till att flytta dem efter att dem har lekt.

      /Glenn
      Mvh /Glenn

      Min Zoon

      Kommentar

      • St.Anger
        • October 2004
        • 115

        #4
        Har hört många som sagt att kilfläcksrasboror är svårlekta men det kan jag absolut inte hålla med om. Mina leker nästan hela tiden. Ofats efter varje vattenbyte. Det ända som behövs är en liten förändring, exempelvis lägre temperatur, så leker dom. Man måste nog ha lekparet i ett eget akvarium eftersom rommen nog garanterat kommer bli uppäten av både dom själva och andra fiskar.
        Mina första kilfläcksyngel är snart tillräckligt stora för att flytta in i stora akvariumet. Fast dom måste vänta extra länge eftersom våra stora scalarer skulle med lätthet äta upp dom om de inte blir större.
        Tyvärr blev det bara 9 yngel. Vet inte om jag gjorde något fel, men jag såg aldrig mer än 9 stycken. Men alla dom har överlevt och ser pigga ut.

        När burken blir ledig igen så ska jag garanterat köra en ny kull. Fast nu verkar det som om ancistrus paret i mitt malawi kar ska börja leka. Hanen har iallafall bosatt sig i en sten med massor av hål och fläktar med fenorna. Det betyder väll att dom kommer att leka? Isåfall blir det första gången jag får ancistrus-yngel. =) Ser fram emot det.

        Kommentar

        • jackson
          • September 2003
          • 1242

          #5
          Låter def. som om ancistrusen redan har lekt.
          Hanen skyddar rom och yngel tills de är ca 1 cm långa. Har de gömställen, så behöver du inte flytta dem (det kan du nog inte heller, för du måste ju få tag i dem ).
          Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
          Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

          Kommentar

          • jolon
            • December 2002
            • 1075

            #6
            Ursprungligen skickat av St.Anger
            Har hört många som sagt att kilfläcksrasboror är svårlekta men det kan jag absolut inte hålla med om.
            Det var just det, efter en stund letande så hittade jag en del sidor om kilfläckar, samtliga sidorna beskrev dom som svår lekta vilket gjorde att jag blev aningens förvånad när dom startade direkt,, men då är det väl bara att dra igång ett lekkar då! )
            My internet should be readonly.

            Kommentar

            • Tant Nancy
              • April 2002
              • 5407

              #7
              Smartast är att inreda ett lekkar med glaskulor på botten till dem. De ska fästa romen på undersidan av blad, men hos mig trillar det mesta ner på botten... tror att det är den romen som blir yngel... den andra är de ganska snabba att äta upp tyvärr...
              MvH
              Tant Nancy
              www.gladafisken.aqualogen.se
              Mitt fotogalleri
              Dagbok
              Min zoon

              Kommentar

              • jolon
                • December 2002
                • 1075

                #8
                Pratar vi om likadana kulor man hade som pöjk? (känns som om det var tre år sen)
                My internet should be readonly.

                Kommentar

                • jolon
                  • December 2002
                  • 1075

                  #9
                  *S* Verkar som om rasboror och barber "tycker om" varandra just vid den här tiden på året om man tittar på aktiva ämnen! *S*
                  My internet should be readonly.

                  Kommentar

                  • Tant Nancy
                    • April 2002
                    • 5407

                    #10
                    Jepp jolon, vi pratar om sådana kulor, alltså de i glas, ej stenkulor. Jag köpte mina i leksaksaffären, tror det behövdes tre påsar för att täcka botten i ett 54 liters kar. Ska man bara ha karet till kilfläckslek så räcker det att lägga kulorna runt växterna eftersom det är där leken sker. När romkornen trillar ner så ramlar de igenom hålen mellan kulorna och de större fiskarna kommer inte åt dem, funkar till alla romspridande fiskar. Har använt detta kar till Citrontetror, Rosentetror och Kilfläckarna....
                    MvH
                    Tant Nancy
                    www.gladafisken.aqualogen.se
                    Mitt fotogalleri
                    Dagbok
                    Min zoon

                    Kommentar

                    • jolon
                      • December 2002
                      • 1075

                      #11
                      Tackar! Dags att återuppliva dom gamla takterna och börja leka med kulorna igen!
                      My internet should be readonly.

                      Kommentar

                      • palettcikliderna
                        • November 2004
                        • 26

                        #12
                        Själv har jag ett nät ca 1 dm ovanför bottnen med glaskulor under då kan du vara garanterad ¨på att du får yngel det dår i alla fall jag=)
                        hej...

                        Kommentar

                        Arbetssätt...