Pakistanbotia

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fija

    Pakistanbotia

    Jag har en stor pakistanbotia (minst 15 cm) som jag har övertagit av en kompis för den bet hennes fiskar. I akvarieaffären säger de att den ska vara fredlig men den jagade min kamphona (som bor provisoriskt i det karet) och har ju som sagt ätit upp fenorna på kompisens slöjfenade fiskar. Hur beter de sig i allmänhet? Är de lite griniga eller? Skulle han bli mindre grinig om man köpte en kompis till honom/henne? Den är ensam just nu men alternativet var avlivning.

    mvh

    // Fija
  • peppito
    • December 2003
    • 1612

    #2
    Jag tycker nog mina är ganska fredliga. 15 cm låter väldigt stort. Men du bör nog ha ett stimm då det trots allt är en stimfisk. Istället för att avliva den kan du ju alltid sätta ut en annons om bortskänkes.
    "du ångrar bara det du inte gjorde"

    Kommentar

    • Marie J
      • January 2004
      • 10616

      #3
      15 cm låter väldigt stort. Har du jämfört den med den på bilden här på zoopet?

      Jag har 3 st pakistan i ett 102 l tillsammans med platy och siamensis. De är äna riktiga ligister det där 3. Inte mot andra fiskar, utan att de far runt som det värsta i karet och bökar och knuffas och leker. Pakistanen trivs bäst enligt mig om den har ett par kompisar. Det där med att de är nattaktiva och skygga gäller inte det minsta när det gäller mina galningar. Griniga är dom inte utan dom beteer sig som ett gäng fulla ungdomar *s* far runt och lattjar!

      Sätt ut en annons här på zoopet om du vill bli av med den för du kanske inte har plats med fler eller om du är rädd om de andra fiskarna. Hur stort kar har du? Det kanske är för litet för din vän. Jag förmodar att din pakistan har lekt sönder fenorna på dom i sin glada lek och vill ha igång det där långsamma fiskarna du har i karet med *s*
      /Marie.

      Min zoon Mina hundar Min Dagbok
      En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

      Kommentar

      • mats41
        • February 2004
        • 593

        #4
        Dom flesta botier är lite fembitare tycker jag,praktbotian och dvärgbotian är nog de 2 lugnaste.
        Akvarist som gillar australiskbiotop rengbågfiskar

        Kommentar

        • Fija

          #5
          Marie J: Det var min kompis som hade långsamma fiskar. Jag har bara snabba. =) Förutom kamphonan då, men den får ev. flytta in hos guppyna. Det här är bara en nödlösning.

          Den ser inte ut som pakistanbotian på artbeskrivningen på zoopet men när jag googlat så har jag ju hittat liknande. Min ser ut så här http://www.fishtank.dk/galleri/billeder/smerlinger/Botia%20lohachata.jpg
          (Det är inte min fisk på bilden!) Kan de ha så skiljande mönster inom samma art?

          Mitt akvarium är 152 l. Jag har funderat på att köpa kanske en till, men om den oxå ska bli så stor så får man ju fundera ett tag till.

          mvh

          // Fija

          Kommentar

          • Marie J
            • January 2004
            • 10616

            #6
            Mina pakistaner ser ut som den som du gogglat fram inte som den på zoopet så viss kan dom ha lite olika mönstringar.

            Jag har 1 som är väldigt svart/vit med skarpa konturer i färgerna och 2 som är ljusgrå/svartgrå som är lite mer suddiga i konturerna.

            Du kanske ska köpa 2 kompisar till den då.
            /Marie.

            Min zoon Mina hundar Min Dagbok
            En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

            Kommentar

            • Fija

              #7
              Ja, jag har inte sett såna i butikerna här nere men jag får köpa när jag hittar. Vad kostar de i affär?

              mvh

              // Fija

              Kommentar

              • Egalia
                • December 2004
                • 20

                #8
                Jag vet inte vart du bor men jag köpte mina 5 på Akvarietjänst i Malmö, dom är super tycker jag. Och alla fem växer och frodas och har hur kul som helst.
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=337480

                *****************************************

                "We, who have a voice, must be a voice for the voiceless"

                Kommentar

                • Conny_B
                  • October 2002
                  • 132

                  #9
                  Hej Fija Jag har 12 st pakistanbotia YoYo o flera av dom är i 15 cm storlek några är 8år gamla jag har mina med fler andra sortes Botior o lite tuffare fiskar men dom gick 2 år tillsamans med skalarer o lite snällare fiskar busade med alla andra fiskar i Akvariumet men mina har alldrig varit fenbitare tycker detta är en helt underbar Firre mycke inteligent o nyfiken . gillar skalade räkor gröna mal tabletter rätt käk o några kommpisar att jaga så kanke det årdnar sig .pris på dom i Göteborg 65kr


                  Conny.Bergstrand

                  Kommentar

                  • HildaSnige
                    • September 2014
                    • 1

                    #10
                    Inget svar, men är ny här, så har inte lärt mig än
                    Vår Pakistanbotia Snige, blev 11 år gammal, cirka 9 cm lång. Vi började se att han började blivit smal. Han var chefen i akvariet och kunde styra alla, men vi såg att han gick ner i rang, och högst upp i rang kom en stor, tjock guldbarb. (eller guldarb, kommer inte ihåg hur det stavas). Nån vecka senare, dog Snige ;( sedan nästa dag dog Guldbarben! Och idag dog en av våra Sunset platys, vi ska åka till arken och göra ett vattenprov på torsdag, och vi hoppas att det löser sig på något sätt
                    Senast redigerad av HildaSnige; 16 September 2014, 18:22.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...