Mina slöjstjärtar har lagt ägg, jag behöver hjälp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vala
    • April 2004
    • 73

    Mina slöjstjärtar har lagt ägg, jag behöver hjälp

    Hej! Jag ska börja från början. För tre dagar sen kom jag hem till mammas akvarium och upptäckte att fiskarna andades något förskräckligt. Syret är garanterat tillräckligt så vi behandlade mot gälparasiter och fiskarna blev bra.

    Idag andades de häftigt igen och dessutom simmade de ner och "kliade" sig i växten, typ borrade sig ner. Hanen jagar även honan runt runt i akvariet, dock ganska lungt. När jag tittade mer noggrannt såg jag att de lagt ägg. Det är två slöjstjärtar, en red cap oranda och en cyklopöga (som är en hane). Nu undrar jag:
    <b>1.</b> Har sjukdomen kommit tillbaka eller kan de andas häftigt till följd av leken?
    <b>2.</b> Ska jag ta ur föräldrarna till ett eget akvarium? Har hört att de är ganska glupska på sina egna ägg/yngel?
    <b>3.</b> Vi har en sugfisk (kommer ej ihåg namnet) också. Kan han käka upp ynglen?
    <b>4.</b> Är det något särskilt viktigt vi ska tänka på för att ungarna ska överleva i detta tidiga stadie?
  • Vala
    • April 2004
    • 73

    #2
    Jag tyckte mig se att mamman åt upp ett ägg, så vi bestämde oss för att flytta över stocken där de flesta av äggen har hamnat. Men hur kan jag vara säker på att hanen har befruktat äggen?

    Kommentar

    • Vala
      • April 2004
      • 73

      #3
      Ska jag ha något bottenmaterial i yngelakvariet?

      Kommentar

      • lenis3
        • June 2004
        • 2254

        #4
        hej! hur stort akvarium har du då? det går nog bra utan bottenmaterial i yngelkaret.
        Min zoon
        Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

        Kommentar

        • Vala
          • April 2004
          • 73

          #5
          yngelakvariet är 35 liter. ska jag ha någon pump?

          Kommentar

          • Vala
            • April 2004
            • 73

            #6
            Oj oj... de käkade upp en hel del av äggen. Vi flyttade över all inredning i det större akvariet till yngelakvariet, för det var där resten av äggen satt.

            Ska jag medicinera mot svamp i förebyggande syfte? Jag har hört att man ska det.

            Kommentar

            • Vala
              • April 2004
              • 73

              #7
              Nu måste jag åka och köpa nya växter till föräldrarna.

              Hur lång tid tar det tills det att äggen kläcks normalt?

              Kommentar

              • lenis3
                • June 2004
                • 2254

                #8
                hej. med tanke på deras förhödja andningsfrekvens undrade jag hur stort det karet var, alltså det som alla fiskar går i... lite otydlig var jag nog

                Vet inte mycket om deras fortplantning men jag undrar hur ynglen ser ut om mamman är "vanlig" och pappan cyklop...?!

                ps pröva sök på forumet för andras erfarenheter
                Min zoon
                Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                Kommentar

                • Tropfrog
                  • October 2002
                  • 8078

                  #9
                  En vanlig anledning till att fiskar flämtar kraftigt är nitrit. För att konstatera det måste du mäta. Men om du berättar hur stort kar, vad för filter och hur mycket fisk så kan dom erfarna dra slutsatser om ditt vatten som oftast stämmer bättre än mätningar.
                  MVH
                  Magnus
                  min zoon

                  Kommentar

                  • Vala
                    • April 2004
                    • 73

                    #10
                    karet är lite över 50 liter, det är med inbyggd pump, filter biobollar och utblås. De har dessutom en fluvalpump med syreslang för att få extra syre, och så har de en del växter.

                    Förmodligen så var det leken som gjorde att de andades häftigare, för när vi plockade bort ynglen och de slutade leka så andades de normalt igen.

                    Jag köpte en syresten till ynglen. De i djuraffären sa att det behövs för att undvika att äggen möglar. Jag hoppas att de inte lurade mig... De rekommenderade också att ha i lite mycopur för att undvika att de möglar.

                    PS. Hur står det till med genblandningen? Någon som har någon erfarenhet? Kan det bli en vit cyklopöga? Eller en svart cyklopöga med en red cap? Eller blir de precis som den ena eller andra föräldern?

                    Kommentar

                    • figo
                      • October 2004
                      • 480

                      #11
                      KUL!!!Men att få Slöjstjärtsyngel i ett 50 liters...Coolt
                      m.v.h figo. 170 L ,45 L ,21 L

                      Kommentar

                      • Vala
                        • April 2004
                        • 73

                        #12
                        Idag, ett dygn efter överflyttningen, så är några av äggen som igår (helt beiga). Några är hälften vita hälften beiga. Jag skulle gissa att de som är hälften hälften är befruktade. Är det så?

                        Kommentar

                        • NiXoN
                          • December 2003
                          • 2068

                          #13
                          Jag är inte bra på dom firrarna men när de gäller diskus så brukar de vara ett förstadie till att dom möglar...

                          Kommentar

                          • Vala
                            • April 2004
                            • 73

                            #14
                            attans

                            men alla ägg är ju vita på samma ställe... den översta halvan

                            det återstår väl att se

                            de som inte är vita på ovansidan kanske är okej då

                            Kommentar

                            • Vala
                              • April 2004
                              • 73

                              #15
                              Du hade nog rätt NiXoN. De ägg som inte var hälften vita - de har nu två svarta prickar och en svart sträng i sig. Förmodligen antydan till ögon och någonting annat

                              jag är så glad!

                              Men nu en fråga: Hur ska jag göra med de ägg som möglar? Ska jag försöka ta bort dem (mission impossible)? Kan de förpesta tillvaron för de ägg som klarat sig?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...