Uppstart - nytt akvarium, Eldstjärt eller ej?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Trebor
    • December 2004
    • 4

    Uppstart - nytt akvarium, Eldstjärt eller ej?

    <font face="Book Antiqua">Hej!

    Är på väg, efter 15års paus, att starta upp ett biotopakvarium - sydostasien,
    på ca 300L.
    Är ny medlem på zoopet.com och har senaste dagarna botaniserat mycket här!
    Kanonsida!!!

    Lägger säkert inte detta inlägg på rätt ställe, beklagar isåfall!. Enligt nedan, detta är den kombination av fiskar jag planerar. Min frågor är om dessa verkligen fungerar ihop och speciellt tillsammans med Eldstjärten (Epalzeorhynchos bicolor)samt om antalet fiskar totalt är för mycket eller för litet?

    Planerat bestånd: Antal:
    Fembandsbarb (Barbus pentazona pentazona) 16
    Eldstjärt (Epalzeorhynchos bicolor) 1</font id="Book Antiqua">
    Siamesisk kampfisk (Betta splendens) 1 par
    Mosaikgurami (Trichogaster leeri) 3 par
    Drottningrasbora (Rasbora espei) 50
    Siamesisk algätare (Crossocheilus siamensis) 2 st/par
    Praktbotia (Botia macracanthus) 6 st/par
    Kuhliiål (Pangio kuhlii) 1 st
    Dvärggurami (Colisa lalia) 3 par<font face="Book Antiqua"></font id="Book Antiqua">









  • Tires
    • February 2004
    • 27

    #2
    Hej!

    Det såg väl hyffsat ut. Det jag kan säga är att två så stora stim (rasbora + barber) kan göra att det ser ut som en fisksoppa. Har ett 253 liters (alltså inte så stor skillnad från ditt 300 liters) med fiskar som jag fick med på köpet av ett 720 liters. Ca 35 kardinaltetror å 14 rosentetra. De tar i stort sett upp hela akvariet å då har jag ändå gjort mig av med 10 kardinaler. Ingen direkt stimkänsla alltså!

    Du frågade om eldstjärten. Min erfarenhet är att den kan vara ganska tuff mot andra fiskar fast mest mot artfränder. Men, jag tänkte på kampfiskens väl och ve! Någon annan kanske har egna erfarenheter?!

    Å kuhlin vill ha ett gäng kompisar med! Det är en stimfisk!


    Kommentar

    • Trebor
      • December 2004
      • 4

      #3
      Hej Tires!

      Tack för ditt svar.
      Intressant om Kuhlin - hade ingen aning att det var en stimfisk, beskrivningen av den här på Zoopet säger ju snarare att det är en ensling!!

      Skippar Eldstjärten och minskar mängden rasboror till hälften.

      Kommentar

      • AndreasBK
        • December 2003
        • 374

        #4
        Jag tror att det finns riks för revirkonflikter mellan eldstjärten och de siamesiska algätarna när dessa blir lite äldre.
        Andreas akvariesida

        Kommentar

        Arbetssätt...