Syre brist?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Guy Palm
    • March 2002
    • 5720

    #46
    Kolfilter används bara när du vill ta bort kemiska föroreningar, mediciner och dylikt.
    Hur ofta man måste byta filtermaterial varierar beroende på storlek på akvarium och fiskantal.
    Detta kan du läsa om filter här på Zoopet:
    Ett filter (oavsett om det är en golvpump eller ett innerfilter) som har ett korrekt filtermaterial behöver högst göras rent högst en gång per halvår. Det är faktiskt mycket vanligt att det kan gå 1-2 år mellan rengöringarna.

    Guy
    Guy
    ,Poecilia,SKS,GOC,

    Kommentar

    • Amalia
      • October 2004
      • 601

      #47
      Okej, men jag ser att de är smutsigt. För de är ju först något vitt, sedan är de kol och efter de vitt igen. och de undersa vita är heöt smutsigt.

      Ska jag köpa både nitrit och nitrat test?
      /Amalia
      1 Kampfisk
      1 Otto

      Kommentar

      • Guy Palm
        • March 2002
        • 5720

        #48
        Det är bortkastade pengar eftersom du kommer att få fel testvärden i din guldfiskkupa, Vattenvärdena kommer att ändra sig på en dag.

        Guy
        Guy
        ,Poecilia,SKS,GOC,

        Kommentar

        • Tropfrog
          • October 2002
          • 8078

          #49
          Lägg poengarna på ett ordentligt kar istället.
          MVH
          Magnus
          min zoon

          Kommentar

          • Tant Nancy
            • April 2002
            • 5407

            #50
            Jag slutar skriva här nu.... så slipper du mina råd i alla fall!!!
            MvH
            Tant Nancy
            www.gladafisken.aqualogen.se
            Mitt fotogalleri
            Dagbok
            Min zoon

            Kommentar

            • Qwerty
              • December 2003
              • 526

              #51
              bara en fråga kan man ha för mycket syre ??
              363L 4st eldbukar , 3sebra ciklider och 2st jack dempsey , 540L malawi mbunas , 60 molly odling. ska köpa 720L till mina amerikanare snart

              Kommentar

              • nilssonnet
                • January 2004
                • 603

                #52
                Qwerty: På normal höjdnivå (dvs runt havsnivån, inga bergstoppar eller hundratals djupa dalar) eller om du inte kör med rent syrgas kommer du aldrig över 21%-gränsen syre i luften. Hur mycket syre som löser sig i vattnet beror på ytrörelse och temperatur men normal luft är det inga problem.
                Na klar!

                Kommentar

                • Amalia
                  • October 2004
                  • 601

                  #53
                  Köpte ett test tillsammans med syrran. Både nitrit och nitrat var bra. Det var bara en sak som inte var så bra. Fast de visade samam som på kranvattnet så de går nog inte att göra något åt de. JAg har iaf bara 1 fisk i akvariet nu. HAr fått reda på varför de dog me.
                  /Amalia
                  1 Kampfisk
                  1 Otto

                  Kommentar

                  • haggan
                    • October 2004
                    • 246

                    #54
                    Vad dog fiskarna av då???
                    Fortfarande en dum nybörjare
                    http://img.photobucket.com/albums/v7...wSiggyMini.jpg

                    Kommentar

                    • Amalia
                      • October 2004
                      • 601

                      #55
                      Jag frågade i akvarieaffären och han sa att Slöjstjärtarna med rak rygg var känsligare och hade sämre gener. Han sa att jag skulle köpa sånna med hög rygg, de hade bättre gener. och den som jag har, som har överlevt den är lixom äggformad. De andra har haft en rakrygg.
                      /Amalia
                      1 Kampfisk
                      1 Otto

                      Kommentar

                      • Kramfors
                        • January 2003
                        • 7265

                        #56
                        "bara en fråga kan man ha för mycket syre ??"
                        Ja, du kan få för mycket syre i vattnet, och fiskarna riskerar att få gasblåssjukan.
                        http://www.vcnet.com/koi_net/do.html
                        http://www.kramforskoi.com/

                        Kommentar

                        • nilssonnet
                          • January 2004
                          • 603

                          #57
                          Kramfors: Var på den sidan du länkade till stod det under vilka förutsättningar man fick ner för mycket syre i vattnet?
                          Na klar!

                          Kommentar

                          • Kramfors
                            • January 2003
                            • 7265

                            #58
                            Nja där fanns att läsa om syre.
                            Några enkal rader gasövermättnad.

                            Normalt är vattnet mättat med gas, ett jämviktstillstånd som är beroende av vattentemperaturen och lufttrycket. Gaserna löser sig i vattenmassan i enlighet med deras deltryck. I torr luft är förhållandet mellan syre (20,9%) och kväve (78,1%) konstant. Då temperaturen stiger eller lufttrycket sjunker minskar också gasernas löslighet i vatten.

                            Att fylla kallt vatten med högt tryck kan ge fiskarna gasblåssjuka.
                            Det finns en liten risk att ett allt för mycket plaskande kan orsaka gasblåssjuka.
                            En gasövermättnad råder då vattnets gasinnehåll överstiger den mängd som kan lösa sig i vattnet vid respektive tryck och temperatur. Övermättnaden kan observeras som bubblor på nedsänkta föremål i vattnet. Ett snabbtest som man kan utnyttja är att man sänker ned sin hand i vattnet, om det uppstår gasbubblor på huden är vattnet gasövermättat.
                            En gasövermättnad leder till gasblåsesjuka
                            Gasblåsesjukan uppstår då en gasövermättnad leder till bildandet av gasbubblor i fiskens blod och vävnader. Sjukdomstillståndet kan jämföras med dykarsjuka. För akuta symptom krävs ett totalgastryck över 105%, förutsatt att kvävets deltryck samtidigt överstiger 110%.
                            Ett övertryck av enbart syrgas leder sällan eller aldrig till gasblåsesjuka, det är en övermättnad med kvävgas som är farlig för fisken.
                            Lufta inte vatten under tryck. Genomluftning av vattnet i öppna behållare avlägsnar effektivt gasövermättnad. Speciell uppmärksamhet bör iakttas vid användning av uppvärmt vatten.

                            Källa:Fiskhälsan

                            http://www.kramforskoi.com/

                            Kommentar

                            Arbetssätt...