vad är det för fel på mitt vatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dansken
    • May 2004
    • 15

    vad är det för fel på mitt vatten?

    Jag har ett 250L med 7 st guldfiskar som är ca 15 cm stora. Nu står dom och kippar efter luft hela tiden trots flera vattenbyten och rengjort filter ( fluval 4). Kan det vara förgiftning av nåt slag?? Jag har haft dom i flera år och dom har aldrig gjort så förut.
  • plizken
    • April 2004
    • 1293

    #2
    Mäter du nitrit, nitrat och dylikt?
    Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

    Kommentar

    • imported_n/a
      • December 2004
      • 80

      #3
      Låter konstigt
      <font color="limegreen"><font face="Comic Sans MS">Jag har haft Kampfisk och Slöjsjärtar. Har inga fiskar nu.
      Men jag är duktig på fiskar att hjälpa er =)</font id="limegreen"></font id="Comic Sans MS">

      <font size="4"><center><font color="red"><font face="Georgia"> God Jul & Gott Nytt År </font id="Georgia"></font id="red"></center></font id="size4">

      Kommentar

      • dansken
        • May 2004
        • 15

        #4
        Nej, jag har inga såna tester hemma. PH test är det enda jag har och det visar på 7.2 som vanligt.

        Kommentar

        • smurfmats
          • February 2003
          • 3538

          #5
          låter som detta skulle vara högt nitrit i karet
          tråden om fjärilars lek!

          Kommentar

          • dansken
            • May 2004
            • 15

            #6
            även fast jag gjort vattenbyten varannan dag i en vecka?? Får väl ge mig ut och köpa ett sånt test...

            Kommentar

            • plizken
              • April 2004
              • 1293

              #7
              För täta vattenbyten kan ha negativ effekt på nedbrytningsbakterierna i akvariet med risk för nitrittoppar som resultat.

              Använder du nitrivec eller någon annan biostarter?

              Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

              Kommentar

              • dansken
                • May 2004
                • 15

                #8
                Jag använder Tetra Vital.

                Kommentar

                • imported_n/a
                  • December 2004
                  • 80

                  #9
                  Ta 1 liter vatten till närmaste Zooaffärn och låt de testa PH och nitrit! Ett bra tips.
                  <font color="limegreen"><font face="Comic Sans MS">Jag har haft Kampfisk och Slöjsjärtar. Har inga fiskar nu.
                  Men jag är duktig på fiskar att hjälpa er =)</font id="limegreen"></font id="Comic Sans MS">

                  <font size="4"><center><font color="red"><font face="Georgia"> God Jul & Gott Nytt År </font id="Georgia"></font id="red"></center></font id="size4">

                  Kommentar

                  • Kramfors
                    • January 2003
                    • 7265

                    #10
                    Byt 50 % vatten öka cirkurlationen, ha i 2 gram salt per liter vatten, kolla färgen på gälarna.
                    Gälar som är ljusröda är friska.
                    http://www.kramforskoi.com/

                    Kommentar

                    • jarinen
                      • February 2003
                      • 801

                      #11
                      7 st 15 cm stora guldfisk och Fluval 4 låter inte som en bra kombination. Cirkulerar bra gör det, men du behöver betydligt större filterarea när du har så stora fiskar, i nuläget har du kanske en halv liter area och skulle säkert behöva åtminstone 5-6 liter.

                      Ska du ha kvar dessa stora fiskar behöver du ett betydligt större filter, då pratar jag mängden filtermaterial, inte pumpkapacitet som är så vanligt. Det låter som ett typiskt scenario när man har för lite nyttobakterier, vattnet blir lite smågiftigt och fiskarna vill kippa efter annat.

                      Mvh Jari

                      Kommentar

                      • rindberg
                        • March 2004
                        • 196

                        #12
                        Ursprungligen skickat av jarinen
                        ... i nuläget har du kanske en halv liter area och skulle säkert behöva åtminstone 5-6 liter.
                        En halv liter area? Köper du mjölk i kvadrat meter Ledsen men jag kunde inte låta bli.

                        Har du tillräcklig rörelse på ytan? Blir vattnet syresatt ordentligt? Du skrev att du gjort rent filtret, när du gör det så gör det inte för nog. Kläm bara ut de värsta skiten och eventuellt skölj ut det lite under kran, tänk på temperaturen på vattnet ska vara ungefär densamma som i akvariet så att du inte tar död på nyttobakterierna.
                        Det är viktigare att veta vad man inte kan än att veta vad man kan.
                        Utan C skulle vi bara ha Obol, Pasal och Basi

                        Kommentar

                        • Kramfors
                          • January 2003
                          • 7265

                          #13
                          En meter Guldfisk då är 250 liter för litet om du ska få optimalt vatten, och fiskar som lever 20-30 år.
                          Med min erfarenhet skulle jag byta minst 30 % vatten var 3 dag och ha 2 pumphuvuden 1500 l tim med vardera 4 kvadrat filtermatta.
                          Mata med ett foder med lite protin.
                          Ungefär 85-90 % av de kväveföreningar (N), som en fisk gör sig av med utgörs av ammoniak/ammonium, som bildas vid nedbrytningen av protein.
                          http://www.kramforskoi.com/

                          Kommentar

                          • HazelCR

                            #14
                            4 kvadratfiltermatta och liter och area kontra volym. Det blir rörigt att läsa och få ut det väsentliga av vad som skrivs. Jag gör ett försök.

                            Men en rekommendation är 5-6 liter filtermassa, (jarinen).

                            4 kvadrat filtermatta X 2, hur ska det tolkas, (Kramfors). Kvadrat vad då, cm3, dm3, m3. Det finns ju olika tjocklek, så jag fattar inte. Jag gissar att du menar 4 dm2 av ppi10, dvs en 10 cm tjock filtermatta. Isåfall blir det att jämföra med 8 liter totalt, vilket överenstämmer hyfsat med jarinen.

                            Kommentar

                            • Kramfors
                              • January 2003
                              • 7265

                              #15
                              Ja, men jag tycker ändå att 1 meter Guldfisk på 250 liter vatten är för mycket så det inte ska vålla problem.
                              Utfodringen och pH spelar också in 2 tim efter utfodringen börjar ammoniakvärdet att stiga hur mycket det stiger beror på hur mycket protin fodret har och hur mycket foder.
                              Lite förenklat så ska en Guldfisk äta 2 % av sin vikt om dagen för att det ska vara otimalt det är vid en temp av 20-25 grader.
                              Vid lägre temp ett foder med lite protein (under 30%)
                              http://www.kramforskoi.com/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...