Kuhlii-ål vid städning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mora IK
    • April 2004
    • 20

    Kuhlii-ål vid städning

    Jag har nyss skaffat en Kuhlii-ål. Är det någon risk att jag kan skada den när jag "dammsuger" gruset, tar upp någon stock eller liknande, eftersom att de gräver ner sig?
  • Bubblan89
    • November 2002
    • 1220

    #2
    Jag har 4 Kuhlii ålar och de brukar hålla sig ur vägen när jag kör med min "dammsugare". Jag kör bara över gruset jag vill inte suga upp all näring. Mina brukar inte gräva när sig, men de tycker om att gömma sig under rötterna, men dom flyttar jag vanligtvis inte på.
    Kuhlii ålar tycker inte om att vara själva köp ett par till så kommer din att bli gladare.

    Kommentar

    • rindberg
      • March 2004
      • 196

      #3
      Min dog, antagligen uppäten, var bara borta Tre månader senare lyfte jag ur min rot för att håva ur några andra fiskar som försökte gömma sig under den. När jag lyfte på roten så låg där den stackars kraken där under. Men den levde! Gissa om jag blev paff, varken jag min fru eller mina två baran hade sett den på tre månade!

      Hur som helst. Jag vet var min brukar hållatill så jag jagar bort den innan jag slamsuger där.
      Det är viktigare att veta vad man inte kan än att veta vad man kan.
      Utan C skulle vi bara ha Obol, Pasal och Basi

      Kommentar

      • lenis3
        • June 2004
        • 2254

        #4
        vill inte vara ett smartass, men kuhli gillar att vara flertalet (fast det inte står så i infot här på zoopet). det verkar vara så att om de är i en grupp visar de sig framme mer och är inte lika rädda.. !
        Min zoon
        Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

        Kommentar

        • JohannesBengtsson
          • October 2004
          • 17

          #5
          Att de visar sig framme kanske är ett tecken på orolighet också... Fast vad vet jag...
          Dina fiskar vill att vi ska ha en folkomröstning om EU:s konstitution!

          Kommentar

          • rindberg
            • March 2004
            • 196

            #6
            Ursprungligen skickat av JohannesBengtsson
            Att de visar sig framme kanske är ett tecken på orolighet också... Fast vad vet jag...
            Håller med. Min vara framme jätte mycket i början, simmade fram och tillbaka, troligan av nervositet.

            Jag tror nog att det mesta som står i arbetsbeskrivningarna på den här sidan stämmer. Men jag kan ju tillägga att jag har en bok (från -92) som det står att just Kuhliiålen är en stimfisk!?

            Jag väljer nog att tro på det som står här. Kolla vad T-rex skrivit om den i arbetsbeskrivningen. En fisk som levt i 26 år kan inte mått dåligt (och den var ensam).

            Det är viktigare att veta vad man inte kan än att veta vad man kan.
            Utan C skulle vi bara ha Obol, Pasal och Basi

            Kommentar

            • Bubblan89
              • November 2002
              • 1220

              #7
              Mina är ganska lugna av sig, de kommer fram när jag matar slöjstjärtarna.
              De simmar runt på små promenader då och då
              När jag köpte akvariet (begagnat) så följde två Kuhlii ålar med i början så var de jättestressade och flög runt i akvariet så fort man tittade in. Det berodde nog på den stressade flytten. Men när jag satte in mina andra två Kuhlii ålar som jag hade haft i mitt andra akvarie så lugnade de ned sig och nu är alla fyra bästa vänner. De brukar ligga allihop tillsammans under favorit roten

              Kommentar

              Arbetssätt...