Underlig Sjölstjärt dog.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Amalia
    • October 2004
    • 601

    Underlig Sjölstjärt dog.

    En av mina Slöjstjärtar dog i förrgår. Nu undrar jag om någon av er känner igen symtomen.

    1. Den flöt upp till ytan. Och låg kvar där och licksom kippade efter luft.
    2. Tappade sedan balansen.
    3. Låg på sidan uppe vid ytan.
    3. Den hade fet mage redan innan med på slutet blev den plat under.
    4. Fenorna trasiga. Tror de berodde på att den andra Slöjisen bet i honom när den var sjuk.

    Någon som vet vad de är för sjukdom? Har tänkt lite på simblåseproblem. De drabbar ju ofta slöjisar.
    /Amalia
    1 Kampfisk
    1 Otto
  • lenis3
    • June 2004
    • 2254

    #2
    den kanske bara var allmänt krasslig och dog av det
    Min zoon
    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

    Kommentar

    • Amalia
      • October 2004
      • 601

      #3
      jo kanske, den hade sett risig ut innan. Men är de vanligt att fiskar biter i den fisk som är sjuk? Kan de vara någon bakterie vill ju inte att mina andra fiskar ska smittas.
      /Amalia
      1 Kampfisk
      1 Otto

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Andra fiskar kan angripa en sjuk fisk då den uppträder onormalt.

        Slöjstjärt kan ofta ha problem med simblåsan, därför är det viktigt att noga studera den fisk man tänker köpa.
        När du köper en Slöjstjärt ta tid på dig, be butiken mata lite så du ser att den är snabb att ta maten.
        Kontrollera att den utan besvär kan simma till botten och upp igen, inte flyter upp utan simmar upp.
        Ta fisken i en håv men lyft den inte ur vattnet låt fisken vara i håven så den måste ligga stilla och kolla så den inte vill vända sig med magen upp.
        Ge aldrig Slöjstjärten den typ av pellets som du kan smula sönder mellan fingrarna, använd ett foder som är anpassat till guldfisk.
        Blöt gärna fodret i några minuter före matningen.
        Använd gärna ett foder som har en mindre mängd protein, det ger mindre föroreningar.
        Ha alltid fisken i karantän i 0,1-0,2 % jod fritt salt minst en vecka gärna längre, om du har Slöjstjärt tidigare kan du ta en av dem till karantänen dels som sällskap om du köpt en enstaka fisk och du kan då se om de smittar varandra med någon parasit/bakterie, dels uppdatera sitt immunförsvar mot de bakterier som dina andra fiskar och ditt vatten har.


        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • Amalia
          • October 2004
          • 601

          #5
          Okej, de andra 2 mår bra. Den fick dålig balans och dens mage blev kantig och så.
          /Amalia
          1 Kampfisk
          1 Otto

          Kommentar

          • stahl_mikael
            • November 2003
            • 293

            #6
            hur stort akvarium har du då?

            Kommentar

            • Amalia
              • October 2004
              • 601

              #7
              mitt är aldeles för litet men inte just för storleken den hade när den dog. den var bara 5 cm.
              /Amalia
              1 Kampfisk
              1 Otto

              Kommentar

              • stahl_mikael
                • November 2003
                • 293

                #8
                Hur många liter är det på då..?

                Kommentar

                • angelica2220
                  • October 2004
                  • 110

                  #9
                  det är väl en 20 eller 25 liters skål som hon har fiskarna i eller hur amalia
                  "Football is not just a matter of life and death; it is more important than that" -Bill Shankly

                  Kommentar

                  • Amalia
                    • October 2004
                    • 601

                    #10
                    emmelen 25 och 30 liter. Men fisken som dog va ungefär 4-5 cm och den kompis med. Men jag undra om de var någon slags sjukdom som fisken dog av. Den var nämligen rund om magen redan när jag köpte den. Och sedan blev magen helt platt under, fast den var fortfarande tjock. Någon som råkat ut för detta tidigare. JAg tror att de har med simblåsan att göra för den började även flyta upp mot ytan och tappade balansen.
                    /Amalia
                    1 Kampfisk
                    1 Otto

                    Kommentar

                    Arbetssätt...