Är detta verkligen en praktbotia?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sm7urw
    • April 2003
    • 5

    Är detta verkligen en praktbotia?

    Hej!

    Jag är rookie på området och skulle behöva lite hjälp att bestämma vilken art fisken på bilden http://www.korslind.com/akvarie/art.jpg egentligen är.

    Vad jag förstår är praktbotian en fredlig fisk men efter att ha sett ett gäng av dem tugga på två slöjstjärtar (en mindre och en lite större teleskop) så börjar man undra.
    Jag har 5 st i mitt akvarie och dom har vuxit till sig en del under året som jag haft dem. Jag upplever att dom är vilda i sitt beteende och kanske en aning stressade. Min ancistrus överlever och det samma gäller två koppartetra.

    Tack på förhand!
    Henke

    PS. Slöjstjärtarna är utlyfta men har fått infektioner i fenor och teleskop:n har fått det i ögonen också. =(
  • uffe
    • January 2002
    • 865

    #2
    det där är inte nån praktbotia,ser möjligen ut att vara nån barb av nåt slag.
    // Uffe

    Kommentar

    • sm7urw
      • April 2003
      • 5

      #3
      Okej! Det var intressant. Kanske förklarar det förvåningen hos akvariehandlar'n när jag berättade va som hade hänt. Då är bara frågan om man kan bestämma mer exakt vilken barb..

      Ursprungligen skickat av uffe
      det där är inte nån praktbotia,ser möjligen ut att vara nån barb av nåt slag.

      Kommentar

      • klara
        • September 2002
        • 1112

        #4
        Nej det är inga praktbotior, ser ut som clownbarber. De flesta barbarter (men inte alla) nafsar på andra fiskars slöjor/fenor, särskilt om de har långa sådana. Så slöjstjärtar ihop med barber är ingen bra kombination.
        /Klara
        ------------------------
        Min hemsida
        Min zoon

        Kommentar

        • Messier
          • January 2004
          • 187

          #5
          Jag håller med...det ser inte ut att vara ngn Praktbotia.De beter sig inte på det sättet.Jag har haft dessa fiskar i många år och de är de mest trevliga och fredliga fiskar man kan tänka sig.Möjligen lite "knarriga" sins emellan på äldre dar...Jag har själv 10 st för närvarande i mitt asienkar.Kolla på min Zoon:Asienkaret..
          Däremot är der typiskt för barber att hålla på o tugga på andras fenor, spec. då Tigerbarben.

          Mvh Jan
          Mvh Jan

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251123

          Kommentar

          • sm7urw
            • April 2003
            • 5

            #6
            clownbarb ser det ut att vara när jag jmf med andra bilder. Tack skall ni ha! måste nog möblera om lite i mitt kar oxå efter vad jag kan förstå i beskrivningen.

            / Henrik

            Kommentar

            • klara
              • September 2002
              • 1112

              #7
              Har du möjlighet så dela på fiskarterna och utöka ditt barbstim. Barber är mina absoluta favoritfiskar, det finns massor av vackra arter att välja på. Lycka till med firrarna!
              /Klara
              ------------------------
              Min hemsida
              Min zoon

              Kommentar

              Arbetssätt...