Guldfiskyngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • haggan
    • October 2004
    • 246

    #16
    Jag tar fortfarande gärna emot råd från alla som har erfarenheter från yngeluppfödning! (Det behöver inte vara guldfiskyngel)
    Fortfarande en dum nybörjare
    http://img.photobucket.com/albums/v7...wSiggyMini.jpg

    Kommentar

    • haggan
      • October 2004
      • 246

      #17
      De nya ynglen lever forfarande och växer bra. De är ca 5 stycken och jag hoppas att de klarar sig till sommaren, då de ska ut i dammen. Hur gamla ska de vara när jag släpper dem hos föräldrarna?
      Fortfarande en dum nybörjare
      http://img.photobucket.com/albums/v7...wSiggyMini.jpg

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #18
        När de inte går in i föräldrarnas mun.
        Har du växter som de kan gömma så kan de klara sig nu också, men ingen säkerhet.
        Om ett yngel är större kan det äta sina syskon.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • join4t
          • October 2003
          • 854

          #19
          Jag har ett extra kar på 45 Liter där jag föder upp platyyngel och jag har bara haft två dödsfall hittills (vad jag vet) och de tog jag bort själv då de hade missbildade stjärtfenor.

          Brukar låta ynglen gå kvar hos föräldrarna 2 dagar så de hinner lägga på lite hull sen flyttar bara över de som klarat sig och matar några gånger per dag med samma saker som de vuxna får, räkmix och smulade flingor.

          Jag övergav tanken på yngelkasse då jag tyckte det såg ut att stressa mina platyhonor för mycket med det trånga utrymmet. Mitt råd är att "pilla" så lite som möjligt men självklart se till att vattnet är bra. Dessutom tycker jag att ynglen växer bättre i ett akvarium än i en kasse. Du kanske skulle skaffa ett såntdär billigt litet plastkar!?
          "Om du inte kan säga nåt snällt så säg ingenting alls" // Stampe

          Kommentar

          • Qwerty
            • December 2003
            • 526

            #20
            ajdå.. hur stort var det "stora" ynglet då ? om jag var du skulle jag låta ynglena gå emd dom vuxna för dom kanske hinner gömma siig
            363L 4st eldbukar , 3sebra ciklider och 2st jack dempsey , 540L malawi mbunas , 60 molly odling. ska köpa 720L till mina amerikanare snart

            Kommentar

            • haggan
              • October 2004
              • 246

              #21
              Tre av ynglen lever fortfarande, de är nu lite mer än en vecka gamla och har växt rejält...
              Fortfarande en dum nybörjare
              http://img.photobucket.com/albums/v7...wSiggyMini.jpg

              Kommentar

              • Fridschen
                • December 2004
                • 11

                #22
                Oh vad roligt! Hoppas våra slöjstjärtar med får ungar.

                Tänkte på en sak. Vi har tre guldfiskar, en vanlig slöjstjärt, en svart teleskopöga och en vit med röd hätta. Kommer de kunna få ungar ihop? Skulle ju kunna se jätteroliga ut i så fall =)

                Hoppas dina yngel överlever och blir stora.
                Jag håller tummarna för dig och dina småfirrar!
                112L sällskapsakvarium, Black Molly, Platy, Neontetra, Guldmal, Kampfiskar

                Kommentar

                • Kramfors
                  • January 2003
                  • 7265

                  #23
                  Ja, det förutsätter att du har fiskar av båda könen och att de trivs.
                  http://www.kramforskoi.com/

                  Kommentar

                  • haggan
                    • October 2004
                    • 246

                    #24
                    Hej Fridschen! Har du skaffat Russin och Mandel nu! Jag har också tre fiskar, två shubunkin och en med röd mössa (red cap eller sarasa?). Mamma är shubunkin, men jag vet ännu inte hur ynglen kommer att bli.
                    Fortfarande en dum nybörjare
                    http://img.photobucket.com/albums/v7...wSiggyMini.jpg

                    Kommentar

                    • Fridschen
                      • December 2004
                      • 11

                      #25
                      Hej! Jag hoppas att vår teleskopöga är en hona, men vi tror nog att de är hanar alla tre... Men det är svårt att veta. De säger att honorna är rundare än hanar. Vi är nog lite för mycket noviser för att veta exakt. Men om det är så så finns det en chans att Russin är en tjej.

                      Planen är skaffa ett litet gäng med tetror samt platys snart, de ska visst yngla av sig bra, vi vill nämligen ha ungar =) Och vem vet, vi kanske köper en till slöjstjärt... så ser vi till att få en hona den gången, för nu var vi så ivriga på att få fler fiskar att vi bara tittade på vem som var sötast och roligast och inte på vilket kön de hade *skratt*
                      112L sällskapsakvarium, Black Molly, Platy, Neontetra, Guldmal, Kampfiskar

                      Kommentar

                      • haggan
                        • October 2004
                        • 246

                        #26
                        Hej, jag visste inte heller men misstänkte tidigt att "Gullet" var en hona, hon är kortare och rundare. När vattentemperaturen ökade efter några dagar började de andra att jaga henne och då förstod vi.
                        Annars är det väl vanligast att de leker på våren.
                        Fortfarande en dum nybörjare
                        http://img.photobucket.com/albums/v7...wSiggyMini.jpg

                        Kommentar

                        • Gamita
                          • October 2007
                          • 2

                          #27
                          Shubunkinrom

                          Tog in mina 3 Shubunkin från dammen för 5 dagar sedan till ett 200 l. akvarium. Två honor och en hane är det, har jag lärt mej nu.
                          Det blev ett himla jagande för honom, först den ena, sedan den andra honan.
                          Det var intressant att se deras beteende. Det ser man ju inte när dom befinner sej i dammen Det har säkert blivit ca tusen små ägg.

                          Jag skaffade snabbt en yngelkorg, som jag lade ner Javamossa och en
                          annan lite lurvig växt, som det hade fastnat en hel del ägg i. Vill så
                          gärna ha yngel.

                          Vad tror ni...kommer ynglen att kläckas ?
                          Har bra cirkulation och ca 22 gr.

                          Frågar en nybörjare här på Zoopet

                          Kommentar

                          • Gamita
                            • October 2007
                            • 2

                            #28
                            Shubunkinyngel

                            Det lyckades Nu simmar det pyttesmå yngel i nätkassen.
                            Hoppas jag klarar dem nu.
                            Det tog drygt ca 5 dygn innan dom kläcktes.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...