Guldfisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maanda
    • September 2004
    • 423

    Guldfisk

    Har en fråga, hur många guldfiskar kan man ha i ett 110 liters akvarium?
    Vet att de behöver stora akvarium, är det för litet?
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Det beror på hur stora de är.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • figo
      • October 2004
      • 480

      #3
      Det går nog om de är 4-7cm men sen måste du nog ha ett 200 liters.(Det beror också på hur många guldfiskar du har.)
      m.v.h figo. 170 L ,45 L ,21 L

      Kommentar

      • maanda
        • September 2004
        • 423

        #4
        Okej. En sak som jag aldrig har fattat. Är guldfisk samma sak som slöjsjtärt eller? Om inte, vad är det för skilland på koi o guldfiskar??

        Kommentar

        • sammy
          • March 2004
          • 282

          #5
          Slöjstjärt är en framodlad utveckling av guldfisken (slöjisen har dubbla stjätfenor och blir inte lika stor som guldfisken) rent praktiskt så är slöjstjärten en framodlad variant av guldfisk och benämns därför ofta som guldfisk...

          Koi är en karpfisk (iofs så är även Slöjis och guldfisk karpar) som är olik både slöjisen och guldfisken, den hålls i princip bara i dammar och kan bli större (125 cm) än både slöjisen och guldfisken...

          sen finns det iofs. varianter på dem allihop...
          240 l. Asien - Indiska Ciklider, Tomat Ciklider, Humlafiskar, kinesiska stenalgätare och en Kulfisk
          270 l. Sällskap - Scalare, fjärilsciklider, Kilfläcksrasboror, Sorgmanteltetra, Siamensis, Ancistrus och två tigersniglar
          54 l. Fiskhotell

          Kommentar

          • maanda
            • September 2004
            • 423

            #6
            Okej... Det var så jag gissade men var inte säker. Tack för förklaringen!
            Någon slöjstjärt skulle jag aldrig vilja ha, om jag ska vara ärlig. Tycker det är helt fel med hela slöjstjärtsgrejen... Nästan lite läskigt, om jag ska vara ärlig.
            Men vanliga guldfiskar är okej! =)

            Har hört att de ska ha ganska kallt vatten (typ runt 20°??). Stämmer det?
            Om jag har den/de i ett akvarium på vintern, går det då bra att ha i en damm på sommaren, eller går det bara med koi? Vi har ingen damm hemma än, men planerar att ha det till våren..

            Hur stora brukar de vara när man köper dem? I djuraffären har jag bara sett såna där slöjstjärtar o inga guldfiskar..hm.

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #7
              De kan vara i akvarium på vinter och i dammen på sommaren.
              Guldfisk
              Temperatur:10-25 º C
              pH: 6-8
              Hårdhet: 5-20 GH
              Lektemp: ca 22 º C
              Slöjstjärthobbyn är stor, den fanns lång före det började hålla tropiska fiskar.
              Om du ska köpa Guldfisk så köp någre av varianterna.
              http://www.bristol-aquarists.org.uk/goldfish/info/info.htm
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              • maanda
                • September 2004
                • 423

                #8
                Okej! Tack så mkt för infon, den har hjälpt mycket! =) *uppskattar*

                Kommentar

                Arbetssätt...