min guldfisk har ett sår på huvudet, vad göra????

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • angelica2220
    • October 2004
    • 110

    min guldfisk har ett sår på huvudet, vad göra????

    Tror att Steven slog i huvudet när han blev rädd, nu har han en "skinnflik" som sitter kvar och ett sår som är ca 2*3mm. Finns det något jag kan göra åt saken?? eller kommer det att läka av sig självt? Tacksam för svar
    "Football is not just a matter of life and death; it is more important than that" -Bill Shankly
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    0,3 % salt i vattnet och kolla så det inte blir svamp i såret.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • angelica2220
      • October 2004
      • 110

      #3
      är lite osäker på hur mycket salt det är? har ett 100l akvarium, går det bra med vanligt jod-fritt salt?
      "Football is not just a matter of life and death; it is more important than that" -Bill Shankly

      Kommentar

      • Black_666
        • October 2003
        • 475

        #4
        angelica, kolla om det är klumpförebyggade medel... sådant är livsfarligt! Annars är det abra att tuta och köra
        Black Molly

        Kommentar

        • angelica2220
          • October 2004
          • 110

          #5
          har havs salt, utan klumpförebyggande medel, men spelar det någon roll om det är jod i eller inte?? står på förpackningen att det är "rent havssalt".Annars får jag springa och köpa nytt... räknar man 100*0,3=30gram salt eller är jag helt ute och cyklar???
          "Football is not just a matter of life and death; it is more important than that" -Bill Shankly

          Kommentar

          • angelica2220
            • October 2004
            • 110

            #6
            tänkte på det, tål mina andra fiskar salt? jag har platy, sorgmanteltetra och en ancistrus också?
            Tacksam för svar!!
            "Football is not just a matter of life and death; it is more important than that" -Bill Shankly

            Kommentar

            • Maya
              • November 2003
              • 1162

              #7
              skulle inte vara nått problem med att salta med de fiskarna.... tror att de ska vara utan jod
              Mvh M.
              Tänk att så lite... kan göra så mycket....
              Min zoon Mitt Bildgalleri Min Dagbok
              Min hemsida om hoyor & pelargoner

              Tempora mutantur nos et mutamur in illis

              Kommentar

              • angelica2220
                • October 2004
                • 110

                #8
                ringde till akvarie hobby i uppsala och han sa att jag skulle ha i en matsked salt per 10 liter vatten, tycker att det låter mycket?? stämmer det??
                "Football is not just a matter of life and death; it is more important than that" -Bill Shankly

                Kommentar

                • Kramfors
                  • January 2003
                  • 7265

                  #9
                  300 gram (ca 3 dl) salt utan jod till 100 liter vatten, ta 1,5 dl salt väl utrört så det inte finns saltkrisaller, efter ca 12 tim tar du 1,5 dl till.
                  När du byter vatten ska du bara sätta till salt för den mängd vatten du byter, när såret är läkt kan du minska saltmängden till ca 2 %.
                  Saltet förhindrar att fisken tappar vätska genom såret.

                  Du sk dela saltmängden för när man tillsätter salt så har fisken det lättare att öka salthalten i sina celler genom att ta upp mer salt från det omgivande vattnet genom gälarna men om skillnaden är stor och förändringen av salthalten snabb hinner inte fisken ta upp saltet genom gälarna utan salt kan tränga in genom fiskens skinn genom osmos.

                  (Om fisken utsätts för det omvända förhållandet att hamna i ett vatten med lägre salthalt så måste den göra sig av med överskottet vilket går långsammare än att tillgodogöra sig mer salt.
                  Om fisken inte hinner reglera och göra sig av med överskottet kommer salt att tränga ut genom cellväggarna/skinnet till omgivande vatten och små rodnader eller sår uppkommer och i värsta fall kommer fisken att dö genom att tillräckligt många celler går sönder.
                  I båda fallen blir fisken stressad och använder mycket av sin energi för att utjämna detta förhållande.)
                  http://www.kramforskoi.com/

                  Kommentar

                  • angelica2220
                    • October 2004
                    • 110

                    #10
                    så om jag byter 20 liter vatten skall jag tillsätta 0,6 dl salt då för att salthalten skall ligga på 0,3%? eller har jag räknat fel???
                    "Football is not just a matter of life and death; it is more important than that" -Bill Shankly

                    Kommentar

                    • Kramfors
                      • January 2003
                      • 7265

                      #11
                      Ja, och när inte fisken har någon skada minsker du 0,1-0,2 % salt.
                      0,1% är 1 g på en litervatten eller 10 g på 10 liter 100 gram på 100 liter.
                      100 g är ett hg ca 1 dl om man har grovsalt.
                      När man har salt i vattnet bör man föra anteckning om saltmängd och liter vatten vid vattenbytena.
                      Det finns en liten risk att det kan bli för mycket salt över tiden om man bara mäter hur mycket vatten man byter, man ska tänka på att vattnet dustar.
                      http://www.kramforskoi.com/

                      Kommentar

                      • Gud bevare Tsaren
                        • April 2004
                        • 276

                        #12
                        Det finns ingen annan på det här forumet som vet mer om guldfiskar än Kramfors, att lyssna på denne eminente guldfiskkännare är därför alfa och omega. Till det Kramfors redan sagt skulle jag blott vilja lägga till följande: Skaffa dig litet Waterlife Myxazin eller liknande då öppna sår lätt, eller kanske snarare nästan oundvikligen, blir infekterade. Hjälper inte saltet måste du omedelbart kunna medicinera med medicin som biter på bakteriella infektioner.

                        Högaktningsfullt
                        Gud bevare Tsaren och Hans familj

                        Kommentar

                        • angelica2220
                          • October 2004
                          • 110

                          #13
                          Tänkte på det, Steven (min guldfisk) är helt röd, och där han slog i huvudet har han fortfarande en vit fläck. Är det som ett ärr, dvs kommer aldrig att bli röd där han slog i sitt huvud? Hoppas att ni fattar vad jag menar
                          "Football is not just a matter of life and death; it is more important than that" -Bill Shankly

                          Kommentar

                          • Kramfors
                            • January 2003
                            • 7265

                            #14
                            Ärret kommer nog alltid att synas.
                            http://www.kramforskoi.com/

                            Kommentar

                            • Gud bevare Tsaren
                              • April 2004
                              • 276

                              #15
                              Yepp, precis som Kramfors säger. Fast det brukar bli mer "guldfärgat" med tiden.

                              Peace

                              /Gud bevare Tsaren

                              Kommentar

                              Arbetssätt...