Frågor kring slöjstjärtar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lisi
    • September 2004
    • 35

    #46
    Jag har hört att slöjstjärtar ofta drabbas av invärtes problem och då bör behandlas med antibiotika. Detta finns att köpa på zoo. Det kan i alla fall vara värt ett försök. Eller hur? Jag tror att ett av dessa preparat är aqua furan.
    Den som alltid vet bäst lär sig aldrig något!

    Kommentar

    • AnnaKarin
      • March 2002
      • 44

      #47
      Han äter glupskt då jag matar honom och när han ser mig så simmar han normalt.

      Jag gör delvattenbyte normalt varannan vecka, men det har blivit en gång i veckan sedan jag fick honom.
      Jag trodde först att det kanske var för lite syre i vattnet (läste någonstans att de kunde bli slöa då) så jag la i några "syre-tabletter"... det blev inte bättre...

      Skadan är några repor i ena "bak-fenan" men det är inget som jag tycker är allvarligt. (Jag har danio's som får mycket värre då de bråkar, men de läker så länge man håller vattnet rent)
      Däremot är jag orolig för det svarta... Vore ju trevligt om det bara är ett färgbyte

      Kan allt detta bero på invärtes problem? Jag hatar att medicinera...
      ...men jag ska kolla vad aqua furan är och se om symtomen stämmer, tack för tipset!

      /Anna-Karin

      "Fördelen med att vara klok är att man kan spela dum. Motsatsen är betydligt svårare."

      Kommentar

      • AnnaKarin
        • March 2002
        • 44

        #48
        Jag tror att jag har fått svar på min fråga om varför ena stjärtfenan blivit lite svart. Tänkte dela med mig med informationen om det är någon annan som har samma fundering. Jag hittade informationen här:
        http://www.goldfishinfo.com/general.htm#migration
        Tydligen så kan firren få svarta fläckar där den fått en skada... Men då ska läkningsprocessen redan satt igång. Det svarta ska försvinna inom 3-6 veckor, så vi får väl se

        Ha det gött!

        /Anna-Karin
        "Fördelen med att vara klok är att man kan spela dum. Motsatsen är betydligt svårare."

        Kommentar

        Arbetssätt...