Frågor kring slöjstjärtar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AnnaKarin
    • March 2002
    • 44

    Frågor kring slöjstjärtar

    Hej där,

    Jag fick ((ett mycket oväntat))tillskkott till mitt akvarium idag; två små slöjstjärtar. Jag har aldrig reflekterat över att skaffa några sådana så därför har jag ingen koll på hur de skall skötas (de var en present). Jag har nu läst en del om dem på nätet bl.a. kommentarer här i forumet, vilket gjorde mig något fundersam. Jag är därför tacksam om någon vis person där ute kan svara på mina funderingar...

    Jag läste i en kommentar att man inte ska använda värmare i akvariet, varför??? Jag vet att de vill ha svalt vatten men är det då inte ok att ställa värmaren på typ 20 grader?

    Jag har mina firrar i ett litet "karantän" akvarium och har märkt att den ena simmar lite konstigt... =( Han (eller hon) simmar ibland på sidan nära botten och ibland uppochner. Sedan återgår han till att simma fullt normalt. Är detta ett vanligt beteende hos slöjstjärtar eller ska jag vara orolig? Först var jag rädd att han kanske hade någon parasit och därför kliade sig mot bottnen, men det gör han inte. Kan det vara problem med simblåsan? Bortsett från "simproblemen" verkar han må bra och aptiten är god...

    Ha det gött!

    //Anna-Karin Thunell
    "Fördelen med att vara klok är att man kan spela dum. Motsatsen är betydligt svårare."
  • kanejmkt
    • November 2004
    • 15

    #2
    <font face="Tahoma">

    Som med många slöjstjärtar verkar det som att en av dina har problem med simblåsan. Det är vanligt hos slöjstjärtarna, som är framavlade från missbildningar av guldfisken. Alla slöjstjärtar är hårt avlade.
    </font id="Tahoma">

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #3
      Här kan du läsa lite om Slöjstjärt http://www.kramforskoi.com/guldfisk.htm
      På länksidan finns det länkar om dem också.
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • Amalia
        • October 2004
        • 601

        #4
        Värmare som är inställd på 20 går helt bra!

        Jag matar mina med flingor, vissa säger att de ska matas ca varannan dag. Men när jag köpte mina sa de lite 3 gången om dan. SÅ de får man väl göra som man vill.
        Man kan också ge dem pellets som man först blöter upp i vatten.
        /Amalia
        1 Kampfisk
        1 Otto

        Kommentar

        • Maya
          • November 2003
          • 1162

          #5
          Dum fråga kanske ... men vad har du för innomhustemperatur?? ligger den runt 20 grader finns det inte nån som helst anledning till att ha en värmare....har du nått lysrör eller lampa till akvariet... för den värmer juh oxå.

          Jag har inga värmare i nått av mina kar dvs värmare finns men de är inte isatta i kontakten...
          Vi har en inomhustemperatur på ca 21 grader... just nu i mitt 250 liters kar är det en temp på 24 grader med lysrörsrampen släckt och i 54 litarn har jag 25 grader med lysrörsrampen släckt...
          De enda gångerna jag pluggar in termostaten är om vi ska åka bort pga att jag inte vill att fiskarna ska frysa ihjäl om ex. pannan slutar fungera.
          Mvh M.
          Tänk att så lite... kan göra så mycket....
          Min zoon Mitt Bildgalleri Min Dagbok
          Min hemsida om hoyor & pelargoner

          Tempora mutantur nos et mutamur in illis

          Kommentar

          • AnnaKarin
            • March 2002
            • 44

            #6
            Det kan bli riktigt kyligt inne ibland och jag vill bara känna mig säker på att temperaturen inte skiftar för mycket (ganska löjligt men då slipper jag fundera på temperaturen annat än på sommaren).

            Det verkar som om den ena har problem med "simblåsan" för jag har även märkt att den har svårt att hålla sig vid botten.
            Är detta något han lider av? Kan man göra någonting åt det?
            Läste någonstans att man kan testa att sänka vattennivån ett tag, men jag förstår inte vad detta skulle vara bra till..?

            /Anna-Karin
            "Fördelen med att vara klok är att man kan spela dum. Motsatsen är betydligt svårare."

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #7
              Har den problem med simblåsan så finns det bara en sak att göra, du kan inte ha en fisk som inte mår bra i 10-20 år.
              När fisken börjar flyta upp eller simma i cirklar så sägs det att den har ont.
              Ofta är det en medfödd defekt, men det kan även bli en sjuklig förändring av simblåsan läs här http://www.fishyfarmacy.com/fish_diseases/swim_bladder.html
              Sök på nätet efter FLOATING PROBLEMS SWIM BLADDER DISEASE.
              Jag hittade en länk http://www.kokosgoldfish.com/forum/index.php?showtopic=12750
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              • AnnaKarin
                • March 2002
                • 44

                #8
                Hej 'Kramfors'

                Jag lade dem i akvariet nu i kväll och det verkar som om firren repat sig något efter det. Men det är inget mirakulöst tillfrisknande precis... Har kollat PH (7) och nitrit (obefintligt). Jag höjer temperaturen några grader imorgon samt låter dem svälta i några dagar. (Matade honom tidigare idag med ärtor eftersom jag trodde att han kanske var förstoppad...men de funktionerna fungerar...) Om detta fallerar återstår väl bara en "Dessamor-kur" (är ingen favorit).
                Men vem vet; han kanske är fullt återställd då lampan tänds imorgon (... troligt...)

                Tack för hjälpen!

                Ha det gött!

                /Anna-Karin
                "Fördelen med att vara klok är att man kan spela dum. Motsatsen är betydligt svårare."

                Kommentar

                • Påfågelsöga
                  • November 2004
                  • 3

                  #9
                  Min ena slöjstjärt har problem med kordinationen den med, den flyter upp till ytan och lägger sig på sidan. Har svårt för att simma ner till botten. Men än så länge lever den, tycker lite synd om den bara.

                  Kommentar

                  • Kramfors
                    • January 2003
                    • 7265

                    #10
                    Fiskar som blir sjuka (nedsatt immunförsvar) eller har andra problem ska man ta bort, risken är att de smittar andra.
                    http://www.kramforskoi.com/

                    Kommentar

                    • kanejmkt
                      • November 2004
                      • 15

                      #11
                      Det är ni själva som valt att skaffa Slöjstjärtar. Det är mycket vanligare hos dessa groteskt avlade fiskar att de har handikapp i form av fel på simblåsan.

                      Kommentar

                      • martal
                        • May 2004
                        • 618

                        #12
                        Ursprungligen skickat av marta
                        Hej!! :-)
                        Jag vet att det är en mycket vanlig uppfattning om slöjstjärtar.
                        Ändå har det varit en akvariefisk i mycket mer år än andra fiskar som människor haft i akvarium.
                        jag gissar att du har erfarenhet av slöjstjärtar? :-)
                        MVH Marta
                        Det här behöver du veta
                        www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

                        Kommentar

                        • kanejmkt
                          • November 2004
                          • 15

                          #13
                          Ja, men att köpa sådana fiskar är att stödja att man avlar fram fler konstiga fiskar. Det finns inga slöjstjärtar som inte är kraftigt avlade. Självklart mår de inte bra av detta. Tänk om man tog alla missbildade människobarn och parade ihop dem för att få fram nån ny "kul" figur. Usch.

                          Jag har aldrig köpt slöjstjärtar själv och kommer aldrig att göra det. Däremot vet jag många som har det, oftast i alldeles för små skålar.

                          Kommentar

                          • AnnaKarin
                            • March 2002
                            • 44

                            #14
                            ...jag skulle nog inte valt dem själv heller men nu är det bara att gilla läget. Om de inte hade alla dessa problem skulle jag absolut kunna tänka mig många fler. Jag har nämligen kommit fram till att de är bland de trevligaste fiskar jag haft; lunga, harmoniska och redan ganska "tama". Men tyvärr kan jag inte skriva "de" längre, för den ena dog natten till igår (den som jag trodde var frisk)... Den som jag ansåg vara sjuk från början simmar normalt nu och verkar frisk...
                            Förstår dock inte vad som hände med den andra, visade aldrig några symtom på sjukdom och verkade pigg.
                            Jag håller vattnet friskt och vattenvärdena på en bra nivå och så får man väl se om den andra klarar sig (tänker inte avliva den så länge den verkar helt frisk...)

                            Ett tips för den som INTE har slöjstjärtar: skaffa inga heller...

                            /Anna-Karin
                            "Fördelen med att vara klok är att man kan spela dum. Motsatsen är betydligt svårare."

                            Kommentar

                            • kanejmkt
                              • November 2004
                              • 15

                              #15
                              Jaha, okej. Jag skulle inte köpa slöjstjärtar även om de inte hade lika mycket sjukdomar. Men huvudsaken är väl att de får ha ett så bra liv som möjligt de som man ändå har

                              Kommentar

                              Arbetssätt...