Hjälp! absolut akut om kuhlii...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LIAN0618
    • September 2003
    • 94

    Hjälp! absolut akut om kuhlii...

    jag kom nyss hem från en akvarieaffär, hade köpt akvarieväxter!
    när jag såg något som rörde sig bland växterna, typiska mask sprattel! så när jag kollade noggrannare såg jag att det var en kuhlii ål! jag har släppt ner den i ett akvarie nu... frågan är: behöver kuhlii ålar nån speciell mat? jag har rätt så fin kornig grus i mitt akvarie klarar han att gräva ned sig? MKT tacksam för svar snart!!!
  • Eloise
    • November 2003
    • 80

    #2
    Kuhlii äter flingfoder, men gillar svarta mygg och även artemia. Dom tar väl det mesta dom kommer åt.
    Finkornig sand/grus är bra.
    //Eloise.

    Kommentar

    • JohannesBengtsson
      • October 2004
      • 17

      #3
      Det är bra med någon form av sjunkande tabletter också. Min kuhlii kutar åtminstone inte upp till ytan när jag lägger i torrfoder. Jag har inte finkornigt grus, men jag hoppas att han/hon inte mår dåligt av det. Har ganska gott om andra gömställen istället.
      Dina fiskar vill att vi ska ha en folkomröstning om EU:s konstitution!

      Kommentar

      • Sven W
        • October 2003
        • 107

        #4
        Jag har haft en kuhliål i ungefär 2 år utan att mata den något speciellt. När jag tänker efter har jag nog inte sett den äta någon gång. Jag har antagit den hör till de fiskar som förser sig av rester och annat smått och gott som kan finnas på botten.
        /Sven
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=121496

        Kommentar

        • nikki
          • May 2004
          • 224

          #5
          Jaag har tre khulii ålar och dom äter allt dom kommer åt. Dom blir galna om jag slänger ner någon tablett eller när jag ger dom svarta mygg larver eller artemia. Dom gillar även ärtor och gurka, men dom äter även foder rester. Det är på natten som dom är på matjakt, men dom kommer fram och äter när jag matar mina andra fiskar om det är något annat än flingfoder.
          Katti

          Kommentar

          • lenis3
            • June 2004
            • 2254

            #6
            hej Lian! vilken tur du hade som fick en gratis fisk hehe... tänk bara på att kuhlis är stimfiskar och helst vill vara fler...
            Min zoon
            Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

            Kommentar

            • Bubblan89
              • November 2002
              • 1220

              #7
              Det är bra om man har mycket gömställen i akvariet tex. rötter eller stenar som de kan gömma sig under.
              Mina kuhlii ålar var nervösa och stressade den första tiden. Din kuhlii är nog också väldigt stressad efter den där flytten.
              Det kan ta ett tag innan den känner sig hemma.

              Kommentar

              • Eurydike
                • September 2004
                • 931

                #8
                När vi tidigare bara hade några få kuhli (en eller tre) så såg man dem sällan äta. Antar att de var ute på natten för en av dem överlevde i alla fall i tolv år utan att vi någonsin såg den äta.
                Nu har jag 6 stycken ihop och de är framme i princip hela tiden och blir som tokiga när det kommer mat. De äter allt! Röda mygglarver, artemia, räkmix, fisk i alla sorter, ärtor, squash..... Väldigt trevliga att ha! Cool överraskning när man köper växter :-)

                Kommentar

                Arbetssätt...