Döda slöjisar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fenomena
    • November 2004
    • 2

    Döda slöjisar

    För tre dagar sen hade jag två fina sjöljstjätar, den ena dog igår(fisk ett), & den andra dog idag(fisk två).
    Den första vet jag inte riktigt varför den dog..men den låg där under filtret en dag halvt uppäten av malen.
    Den andra hae varit hängig & smalnat & bleknat. Den åt inte & låg mest på botten. & sen flöt den vid ytan i morse.

    Fisk ett köptes för 2½ månad sedan.
    Fisk två för en 8 månader sen kanske.

    Jag har ett 60 liters akvarium, är det för litet?

    Tyvärr finns det inga växter, dom blir hela tiden uppätna av slöjstjärtarna

    Det är grus, lavastenar & skifferstenar, plus lite andra småstenar.
    Det är 24 grader varmt. Jag vet att det kanske kan avra lite för varmt, men jag kan inte få ner temperaturen. Jag har heltäckand elock p.g.a katt.

    De enda fiskar som levt länge i mitt akvarium är neontetror & albinomalar (+ den mal jag har nu)
    Mina blåguramis levde ganska gott men jag fick avliva dem då den ena var alldeles för aggresiv och den andra blev skadad av den förste.
    Jag hade också vinkel tetror en gång i tiden som levde nått år kanske.
    Men mina slöjstjärtar dör så fort..jag har haft kanske upp emot 10 st nu..& dom har levt högst ett år kanske?

    Dom är ju så fina & jag vill verkligen ha nya, men jag får så dåligt självförtroende när dom dör.

    Hjälp tack.
    Fish are friends, not food!
  • mattias89
    • December 2003
    • 316

    #2
    Hur ofta gör du vattenbyten? PH? KH? Hur stora va de? Du vet att slöjstjärtar kan bli typ 30 cm va? Mat? Filterrengöring?
    Mvh Mattias Nordfeldt

    Kommentar

    • fenomena
      • November 2004
      • 2

      #3
      Jag byter faktiskt inte vattnet var 14 dag som man ska (dumma mej)
      Jag rengör & byter vattnet kanske en gång i kvartalet.
      jag har börjar förstå att jag måste byta en sisådär 1/4 av vattnet var 14 dag iaf.
      PH & KH har jag ingen aning om..vet inte ens vad KH är..

      Dom var väl en..7-10 cm mellan nos fenspets kanske? svårt att tänka tillbaka i huvudet..Men ungefär den storleken.

      Jag har bara haft vanligt torrfoder(& röda mygglarver vid fåtal tillfällen)..men tänkte börja med kallvattens foder med mindre protein om jag köper nya.
      Yes jag har ett filter..men det börjar bli gammalt så jag måste köpa nytt, då ett tätare. Men även när det var nytt & jag hade slöjstärtar så dog dom ju, fast kanske inte såhär fort riktigt.
      Fish are friends, not food!

      Kommentar

      • nikki
        • May 2004
        • 224

        #4
        Du bör göra ett vattenbyte 1 gång i veckan iallafall, och ja, ditt akvarium är för litet för slöjstjärtar så jag tycker inte att du ska köpa några nya. Satsa på andra mindre fiskar i stället.
        Katti

        Kommentar

        • Amalia
          • October 2004
          • 601

          #5
          Okej, att byta vatten 1 gång i veckan kan vara bra eftersom de smutsar ner ganska mycket. 30% av vattnet är bra och låt de nya vattnet du har i ha stått ett tag. Sen värmen Slöjstjärtar är kall vattensfiskar. Så rund 20 är bra. de klarar 12-23 grader. Över 23 kan de bli hängiga. Jag vet inte hur tertor är men vissa fiskar kan ju bita på deras fenor.

          Egentligen är nog fitt akvariunm för lite, men jag tänkter inte säga så mykket om de eftersom jag själv bara har e n skål på 25-30 liter till mina 2.

          VAd hade du för växter då? JAg anubias nana och de käkar de bara upp blomorna på. Men växter med tjocka blad är bättre, men du kanske bar hade de?

          Lycka til.
          /Amalia
          1 Kampfisk
          1 Otto

          Kommentar

          • Gud bevare Tsaren
            • April 2004
            • 276

            #6
            En gång i kvartalet !?

            Ta mig tusan, flickan lilla, ty där har du förklaringen.

            Ja, jösses...vilken idioti !

            Ta dig samman ! Och du borde väl ändå begripa att man inte ska blanda tropiska fiskar med kallvattensfiskar ?

            Puh...jag behöver en drink !

            Kommentar

            • jolon
              • December 2002
              • 1075

              #7
              Ursprungligen skickat av Gud bevare Tsaren
              En gång i kvartalet !?

              Ta mig tusan, flickan lilla, ty där har du förklaringen.

              Ja, jösses...vilken idioti !

              Ta dig samman ! Och du borde väl ändå begripa att man inte ska blanda tropiska fiskar med kallvattensfiskar ?

              Puh...jag behöver en drink !

              Men vilket charmigt inlägg,,,
              My internet should be readonly.

              Kommentar

              • Amalia
                • October 2004
                • 601

                #8
                DU "Gud bevare tsaren" du kanske ska ta de lite lungt. Hon skrev ju i forumet för att hon ville ha råd och hjälp. Du behöver inte vara taskigt. Man kan säga saker på ett snällt sett, men de visste du kanske inte?
                /Amalia
                1 Kampfisk
                1 Otto

                Kommentar

                • lenis3
                  • June 2004
                  • 2254

                  #9
                  jo men gör man rent akvariet en gång i kvartalet kanske man behöver några hårda ord för att förstå.
                  Min zoon
                  Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                  Kommentar

                  • Amalia
                    • October 2004
                    • 601

                    #10
                    En gång i kvartalet är ju aldeles aldeles för lite. Men jag menade på de tela taget. Att byta ca 30% av vettnet varje vekca är bra.
                    /Amalia
                    1 Kampfisk
                    1 Otto

                    Kommentar

                    • jolon
                      • December 2002
                      • 1075

                      #11
                      Ursprungligen skickat av lenis3
                      jo men gör man rent akvariet en gång i kvartalet kanske man behöver några hårda ord för att förstå.
                      Ehrm,, vilket är exakt den nivån jag låg på för ungefär femton år sen, om jag skulle fått ett liknande bemötande då så skulle jag helt kategoriskt idiotförklarat någon som bara rammar mig. Tror att folk funkar ungefär likadant nu eller?
                      My internet should be readonly.

                      Kommentar

                      • Amalia
                        • October 2004
                        • 601

                        #12
                        Aja... de är bara att hoppas att hon tar till sig svaren hon fått...
                        /Amalia
                        1 Kampfisk
                        1 Otto

                        Kommentar

                        • Anna Munkhammar
                          • September 2004
                          • 143

                          #13
                          Testa att ha vattenpest i vattnet (en växt) de är billiga och guldfiskar brukar inte tycka om att äta dem, men bäst vorde det om du inte köpte någon fler guldfisk för de behöver ett mycket större akvarium. Fiskarna mår iaf bättre om det är växter för de är viktiga för balansen.
                          .:Omplacering av fiskar:.
                          Tyvär spolas det fortfarande ned levande och fullt friska fiskar i våra toaletter. Dessa fiskar går en plågsam död till mötes. Tråkigt när de skulle kunna få ett bra liv hos någon annan. Fiskars värde är lågt för många men jag hoppas att fler får upp ögorna för att INGET djur är slit och släng!
                          http://www.geocities.com/meadowskaniner/omplacering.html

                          Kommentar

                          • Gud bevare Tsaren
                            • April 2004
                            • 276

                            #14
                            Mina damer och herrar !

                            Nå, måhända skulle en ursäkt sitta fint men precis som <b>lenis3</b> skriver så måste man få bruka litet hårda ord ibland. Jag tror de flesta av oss är rätt trötta vid det här laget på den vanvård vissa "akvarister" utsätter sina guldfiskar för.

                            Att byta vatten en gång i kvartalet är idioti, det kan vi väl alla hålla med om, och därav min upprördhet.

                            Man måste ta reda på hur guldfiskar ska skötas innan man skaffar dem. Det gäller för övrigt alla andra fiskar också och detta är något som gått både <b>fenomena</b> och <b>Amalia</b> förbi.

                            Högaktningsfullt
                            Gud bevare Tsaren och Hans familj

                            Kommentar

                            • Amalia
                              • October 2004
                              • 601

                              #15
                              Jag vet hur de ska skötas. När de blir större ska de få bo i damm och liknande. Ursäka om jag tyckte du skrev till fenomena var lite överdrivet taskigt.

                              Men har jag inte rätt at få svara på frågor i forumet utan att bli trackad hela tiden eller?
                              /Amalia
                              1 Kampfisk
                              1 Otto

                              Kommentar

                              Arbetssätt...