Varför darrar mina praktbotior

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Froggy
    • October 2004
    • 48

    Varför darrar mina praktbotior

    Jag har två häftiga praktbotior ganska små 4-5 cm kanske.
    De gömmer sig i en stubbliknande grotta nästan hela tiden. Kommer fram lite ibland bara eller när det är mat. Oftast kommer bara den ena fram om det inte är mat. Har förstått att dom är lite rädda av sig. Men varför darrar dom så mycket med fenorna när dom kommer upp?´
    Är dom väldigt rädda kanske ?
    Har jag för få ?
    240 l 8 praktbotior, 1st scalar, 2 gurami, 5 st palettciklider, 2 gibbiceps samt 8 kilfläcksbora.
    6 st siamensis.

    160l Malawi med 5 st Golden, 5st
    Maingano och 4st Afra Cobue .

    75l
    en afrikansk klogroda
  • martin_skytt
    • August 2004
    • 84

    #2
    Hur länge har du haft dem? Jag köpte några få itaget och de var extremt skygga i början. Såg inte röken av dem. Matade med pansarmalstabletter som jag hörde att de åt på natten. Men efter ungefär en månad började de bli "sociala". Idag är de otroligt aktiva. (Har 8 stycken.)
    /Martin

    Kommentar

    • martin_skytt
      • August 2004
      • 84

      #3
      Glömde nämna att mina också "darrade" mycket förut, men gör det fortfarande ibland.
      /Martin

      Kommentar

      • nikki
        • May 2004
        • 224

        #4
        Jsg hade praktbotior förut och dom darrade också så jag frågade killen på akvarieaffären och fick veta att jag då förmodligen hade hanar och att dom gjorde upp om vem som var boss. Jag började då studera dom extra mycket och upptäckte att dom gav sig på varann också , den ena av dom blev även väldigt blek vid dessa tillfällen. Så det är väl förmodligen så att du också har hanar och att dom gör upp och vem som bestämmer.
        Katti

        Kommentar

        • Froggy
          • October 2004
          • 48

          #5
          Vi har bara haft de i 3 veckor ungefär och de darrar fortfarande och är mest i stubben. Sen är den ena av de väldigt blek.
          Hur kan man se skillnad på könen då?
          Är de för lite att ha 2 st bara, ska man köpa fler nu eller ska man vänta ett tag.
          240 l 8 praktbotior, 1st scalar, 2 gurami, 5 st palettciklider, 2 gibbiceps samt 8 kilfläcksbora.
          6 st siamensis.

          160l Malawi med 5 st Golden, 5st
          Maingano och 4st Afra Cobue .

          75l
          en afrikansk klogroda

          Kommentar

          • GOONI
            • October 2004
            • 295

            #6
            2 st praktbotior är för lite, man ska ha minst 4 st för att dom ska trivas
            Frågar man inte får man inget veta.

            Kommentar

            • Torstensson
              • June 2002
              • 1964

              #7
              Bara fyra?? Hos mig blev det inte full rulle förrens jag passerade 7-8 stycken. Nu har jag en 16-17 ungefär, alltid full rulle i baljan!

              Kommentar

              • Norpan
                • December 2003
                • 679

                #8
                Dock att tänka på att de måste flytta till ett större kar så småningom om du, froggy har dem i ett 75 liters kar, men det vet du säkert redan
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251501

                Grodor..lite trevligare, lite bättre

                Kommentar

                • Froggy
                  • October 2004
                  • 48

                  #9
                  Tackar för alla svaren.
                  Okej då blir de att köpa fler då..
                  Har planer på att skaffa större akvarium då intresset har ökat och att akvariet är fullt snart.
                  240 l 8 praktbotior, 1st scalar, 2 gurami, 5 st palettciklider, 2 gibbiceps samt 8 kilfläcksbora.
                  6 st siamensis.

                  160l Malawi med 5 st Golden, 5st
                  Maingano och 4st Afra Cobue .

                  75l
                  en afrikansk klogroda

                  Kommentar

                  Arbetssätt...