Dansande Grön Tigerbarb?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AnteV
    • October 2004
    • 3

    Dansande Grön Tigerbarb?

    Jag har bland annat 11 gröna tigerbarber i mitt akvarium på 200 liter. Riktigt skojjiga fillurer som hittills inte gjort någon av min andra fiskar illa.
    Men jag är fundersam över ett beteende dom har. När stimmet kommer och simmar kan dom plötsligt tvärnita och endel av dom börjar hovra med nosen mot backen lixom. Vissa lägger sig nästan upp och ned. Svårt att förklara, men dom gör såhär hela tiden iaf. I övrigt verkar dom friska och jag har inte haft några bortfall.
    Själv spekulerar jag i om dom kan vara i leken..?
  • Solen
    • September 2003
    • 2997

    #2
    Vad jag hört här på forumet så kan de stå och hovra som du beskriver om de ätit mycketoch/el fått med mycket luft (blev rekommenderad att blöt lägga flingfoder först för att minska intag av luft) sedan står dessa gynnare upp och ned när de sover.....
    Hoppas du får ut ngt av det jag skrivit......
    Vi har 20 st
    Pricken den Store !
    ~~~~

    Kommentar

    • mats41
      • February 2004
      • 593

      #3
      Är de inte så att dom kliar sig och har ektoparasiter på sig.
      Akvarist som gillar australiskbiotop rengbågfiskar

      Kommentar

      • Solen
        • September 2003
        • 2997

        #4
        Mina barber får tokrace, ned mot tex en rot och klia sig men är inte sjuka. Detta beteende kommer efter vattenbyten......
        Pricken den Store !
        ~~~~

        Kommentar

        • Devvie
          • October 2004
          • 97

          #5
          Mina har precis börjat göra samma sak. Jag har dock ingen förklaring till varför, men det vore kul om vi fick höra en. =)
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=286609

          Kommentar

          • AndreasBK
            • December 2003
            • 374

            #6
            Ursprungligen skickat av Solen
            Mina barber får tokrace, ned mot tex en rot och klia sig men är inte sjuka. Detta beteende kommer efter vattenbyten......
            Kan nog bero på att de besväras av kloret i det nya vattnet. Upphör det efter ungefär ett dygn?
            Andreas akvariesida

            Kommentar

            • Labeth
              • September 2004
              • 533

              #7
              Jag har ett större stim med tigerbarber i början såg jag mycket av detta betende jag tror att det kan ha att göra med att dom gör upp vem som är störst och att det är ett tecken på underkastelse för man brukar se att det oftast är någon annan som verkligen sträcker upp alla fenor till max och gör sig riktigt stor i samband med att man ser detta betende... detta betende slutade att hända lika ofta efter några veckor ... kanske ska tilllägga att alla mina barber mår bra och ingen har stukit med trots att jag sett mycket av detta betende i början så du kan vara lugn...

              Detta är min teori men jag har inga som helst fakta att stödja det på förutom mina egna obesrvationer...

              lycks till / Henrik
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=275908

              Kommentar

              Arbetssätt...