Bästa snäck-ätar-fisken?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Eloise
    • November 2003
    • 80

    Bästa snäck-ätar-fisken?

    Hej!
    Jag undrar vilken fisk man bör skaffa om man vill bli av med sina snäckor.
    Jag har funderat på pakistanbotia/botia striata/praktbotia.

    Någon som har någon erfarenhet av någon av dessa?

    Mvh, Eloise.
    //Eloise.
  • plizken
    • April 2004
    • 1293

    #2
    Har du plats för ett stim praktbotsior så är dom enligt mig oöverträffade snäckmördare.
    Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

    Kommentar

    • jackson
      • September 2003
      • 1242

      #3
      Jag har provat små kulfiskar (har glömt namnet på dem). De är klart de effektivaste snäckdödare som jag haft. Mycket bättre än praktbotior eller skunkbotior. Dock lite bitska på bla mina anamoräkor. Knippsar av deras känselspröt. Annars rensade ett nedsnäckat (eller nedlusat?) akvarium på mindre än en vecka. VÄLDIGT effektiva...

      Skunkbotiorna var små, trevligt beteende och söta. Förutom att de gick hårt åt de andra fiskarna i karet. Perfekta om man har stabila ciklider i akvariumet. Inte guramis, räkor eller tetror. De hade ihjäl några för mig, så de gick tillbaka till akvariumaffären. Vore annars perfekt frö 100 liters akvarium och större.

      Praktbotior är trevligare. Kan vara närgångna på andra fiskar, men inte aggresiva. Blir dock stora, stimfiskar och kräver stora akvarium. Inget för 400 liter eller mindre.
      Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
      Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

      Kommentar

      • solbacka
        • January 2004
        • 3952

        #4
        Helt klart praktbotia om du har större akvarium. Han ingen erfarenhet av andra, tycker striata är fina.
        350l Diskus 275l SA växt
        100l tanganynika
        Min dagbok Mina bilder
        Min alldeles egna zoon

        Kommentar

        • Bubblan89
          • November 2002
          • 1220

          #5
          Pakistanbotiorna är jättebra på att äta snäckor. Jag har 4 stycken i mitt 112 liters akvarium och där finns det inga snäckor alls.
          Jag brukar kasta ner några snäckor då och då när jag städar mitt 16 liters akvarium för där finns det jättemånga.
          Pakistanbotiorna äter dom som godis då, de blir hel vilda och simmar runt och letar i flera timmar.
          Jag har också praktbotior i mitt andra akvarium som är på 105 liter de tycker också jättemycket om snäckor.

          Kommentar

          Arbetssätt...