Odessabarb

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Evas kille
    • September 2004
    • 9

    Odessabarb

    Hej..
    Finns det någon här som har erfarenhet av Odessabarb (barbus ticto)?
    Har hört att det är lugna och fredliga fiskar. Är det samma fisk som kallas Indianbarb? Hur går de ihop med andra barber?
  • Sonja
    • October 2003
    • 7357

    #2
    Jag har en urgammal akvariebok där det står att indianbarben heter Puntius stoliczkanus. Jag vet inte om den är omdöpt, men det är inte alls samma fisk som Odessabarben. Jag har haft Odessor ihop med mässingsbarb, guldbarb och purpurhuvudbarb. Det fungerade ganska bra även om jag några gånger tog ut en Odessa till ett eget kar ett tag för den hade fått halva stjärtfenan avnoppad. När den fick gå ensam ett tag så växte fenan snart ut igen och den åt upp sig i lugn och ro och kunde gå med kompisarna igen sen utan problem. Det är nog den absolut vackraste fisk jag haft. Jag hade svart sand, kolstenar, javaormbunke och en massa flytormbunkar. Dessutom svart bakgrund. Väldigt tjusigt och just Odessorna lekte i flytväxterna och fick faktiskt fram yngel till fullvuxen storlek. Men det gäller att ha mycket flytväxter och inte för mycket vuxna fiskar om det ska gå. Dom ser inget vidare ut i akvariebutikerna men ge dom lite tid, och ett lite mörkare akvarium så ska du få se en vacker fisk. Dom färgar ut rätt sent.
    Alltid nyfiken!
    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

    Kommentar

    • Evas kille
      • September 2004
      • 9

      #3
      Tack Sonja..
      Blev intresserad av Odessa när jag tittade på Simontorps sida, det ska ju inte vara så omöjligt att skaffa sådana när dom har till leverans.Visst är de vackra.
      Läste också om dem på Akv.-guidens sida, blev dina också så pass stora ? upp till 10cm. Där står att de tidigare hette stoliczkanus.
      Hittar ingen bild på indianbarb, men troligtvis är den ganska lik.

      Nu till mina funderingar...har ett 250-liters men föjlande innevånare: 4 skalare, 5 gurami, 2 gibbiseps, 2 kampfiskar. Alla ganska stora. Skulle det gå bra att ha 8-10 Odessor också? pH 6,8
      kH 9 , ca 25c


      Kommentar

      • Sonja
        • October 2003
        • 7357

        #4
        Nej 10 cm blev dom inte , men kanske 7 totallängd. Dom är inte alls lika indianbarben som ser ut som en liten silverfärgad braxen med rödsvartfläckig ryggfena och en svart fläck på stjärtroten. Fast det står i beskrivningen att den ska vara olivfärgad? Den ska bli 6.5 cm och räknades som underart till P.ticto förut, allt enligt min urgamla akvariebok.
        Men jag vet inte om jag skulle vågat sätta ihop dom med guramis och kampfisk. Jag skulle vara orolig att de började noppa i guraminas spröt och i kampisarnas långa fenor. Jag tycker nog att Odessorna är lite snällare än t ex tigerbarber. Men dom är fortfarande väldigt livliga, om dom trivs. Jag hade endast barber ihop och bara Odessor först. Sen tog jag tyvärr emot omplaceringar som trackade andra fiskar, alltså guld- och purpurhuvudbarberna. Mässingsbarberna köpte jag för dom var så snygga. Men Odessorna var absolut läckrast när dom härskade ensamma i det svarta karet och fick yngel.
        Alltid nyfiken!
        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

        Kommentar

        • dgqlof
          • November 2003
          • 1344

          #5
          Jag har haft Odessabarb med scalare, någon sorts gurami (omplaceringsobjekt...) och guppy, helt utan problem. De är inte alls som tigerbarber i temperament, mer som guldbarber, dvs perfekta allroundfiskar. Min akvarieaffär hade Odessabarb hemma i måndags så visst finns de ute i handeln.

          Håller helt med Sonja, en av de allra vackaste fiskar som finns om man har den över svart botten, trots att den är så oansenlig i akvarieaffären.

          Kommentar

          • Marit
            • September 2004
            • 244

            #6
            Hej!
            Ursäkta om jag stjäl tråden lite... Men jag skulle söka efter Odessabarb här på zoopet, men fick inga träffar varken på svenskt eller latinskt namn. Var hittar jag info/bilder?
            Marit
            105 liter blandad kompott, mest levandefödare....

            Kommentar

            • Sonja
              • October 2003
              • 7357

              #7
              Här är ett ställe: http://www.akvarieguiden.nu/artarkiv.php~go~info~id~1170~site~1
              Alltid nyfiken!
              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

              Kommentar

              • Uffe_T
                • October 2004
                • 2

                #8
                Jag har en fråga om Odessabarber. Jag har fyra stycken och alla mina har den röda randen över kroppen. Har jag bara hanar eller har honor också den röda randen?

                Kommentar

                • Sonja
                  • October 2003
                  • 7357

                  #9
                  Honorna är något blekare i randen, men största skillnaden är att hanarnas fenor ser ut att vara tecknade med kolsvart tuchpenna på genomskinlig fena medans honorna inte har den svarta teckningen. Ser du någon skillnad på just det på dina Odessor?
                  Alltid nyfiken!
                  Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                  Kommentar

                  • Uffe_T
                    • October 2004
                    • 2

                    #10
                    Vad jag kan se har alla mina svarta fläckar och kanter på fenorna. Men en av fiskarna är väldigt mycket mörkare än de andra och jagar hela tiden någon av de andra.

                    Kommentar

                    • Sonja
                      • October 2003
                      • 7357

                      #11
                      Jag skulle tro att du har bara hanar på din beskrivning av det svarta på fenorna. Den som är mörkast är kanske mest dominant, även om dom inte brukar vara det egentligen. Kolla runt lite på akvarieaffärer om dom har odessor inne och jämför fenfärg så borde du hitta några honor. Nackdelen med just odessa är att dom färgar ut så sent. Man kan tro att man hittat honor men det är hanar som inte är klara med färgen än.
                      Alltid nyfiken!
                      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                      Kommentar

                      Arbetssätt...