Flying fox eller siamesisk algätare....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marit
    • September 2004
    • 244

    Flying fox eller siamesisk algätare....

    Jaa, det är frågan?
    När jag köpte mina två (som för övrigt verkar ha klarat flygturen häromdan [peppar,peppar])Så fick jag veta att det var Flying Fox. HAr läst om dom här på Zoopet, och det står att dom bara tar marginellt med alger... Konstigt tyckte jag, för mina fullkomligt finputsar allt jag har!
    Ser nu, att dom bara har ett par skäggtömmar... Kan det vara så att jag har siamesisk algätare istället? Fenorna är genomskinliga åt det röda och gula hållet.
    Om det är ¨så... Då bor dom för litet hos mig, eller hur. Och är för få. Har två, tillsammans med andra sorter i ett 60 liters. Vad säger ni experter? Ska fixa en bild till min Zoon, så ni kan titta på dom.
    Tacksam för svar/Marit
    Visade sig att batteriet var dött i kameran.... Det kommer bilder så fort den laddat!
    105 liter blandad kompott, mest levandefödare....
  • Stew
    • July 2004
    • 1736

    #2
    Tjenare,

    "falsk siamesisk algätare" har gula/röda inslag i fenorna. Detta har inte den "äkta".

    sök på falsk siamesisk algätare här på forumet så kommer du få upp lister på olika lister som skiljer de tre olika fiskarna (falsk, äkta samt flying fox).

    Hercules zoo påstår att falsk äter alger lika bra som den äkta... Har ingen åsikt själv.

    60 liter är för litet för en fullvuxen siamesisk algatäre. Tänk även på att de trivs bättre i grupp. Typ 4-6 stycken.
    540l Malawi
    180l Växt / sällskapskar
    90l odlingskar
    50l odlingskar / karantänskar

    Kommentar

    • mohlin
      • January 2004
      • 1487

      #3
      Skulle tro att du fått äkta siamerser. Problemet är som du säger att de växer ur ditt kar, men det skulle Flying Fox också gjort enligt min uppfattning. Jag hade två i mitt 250 liters och de var så revirhävdande att den ene dog av hjärtattack eller nåt efter att ha blivit jagad runt hela tiden.

      Kommentar

      • Marit
        • September 2004
        • 244

        #4
        jag ska kolla runt på falsk för att se... Men jag kan säga att mina inte (ialla fall inte än) är elaka mot varandra. Ibland kan dom fara runt som tokar efter varann, men stunden efter ligger dom och vilar brevid varandra.
        Tror också att dom kommer att bli för stora för mitt kar, men det är ju ett större på g. Iså fall köper jag några till också, för att dom ska trivas.
        105 liter blandad kompott, mest levandefödare....

        Kommentar

        • Marit
          • September 2004
          • 244

          #5
          Jaha, då har jag kollat...
          Å jag tror att det är två falska siameser jag har
          1) Bandet slutar vid stjärtfenan
          2) milt gul/röda på fenorna
          3) ett par skägtömmar
          4) ljus rand ovanför det mörka
          5) Det mörka är tandat
          Låter det som det stämmer på falsk?
          Men den har ju bara ETT par tömmar, och kanten är tandad. Det skulle den ju inte vara på falsk... Samtidigt som den är färgad på fenorna och har ett ljust band över det svarta, som det ska var på falsk. Har jag korsningar? ????
          105 liter blandad kompott, mest levandefödare....

          Kommentar

          • Stew
            • July 2004
            • 1736

            #6
            Ursprungligen skickat av Marit
            Jaha, då har jag kollat...
            Å jag tror att det är två falska siameser jag har
            1) Bandet slutar vid stjärtfenan
            2) milt gul/röda på fenorna
            3) ett par skägtömmar
            4) ljus rand ovanför det mörka
            5) Det mörka är tandat
            Låter det som det stämmer på falsk?
            Men den har ju bara ETT par tömmar, och kanten är tandad. Det skulle den ju inte vara på falsk... Samtidigt som den är färgad på fenorna och har ett ljust band över det svarta, som det ska var på falsk. Har jag korsningar? ????
            Hittade lite länkar:

            http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=2565&SearchTerms=falsk,siamesis k,algätare

            http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=3563&SearchTerms=falsk,siamesis k,algätare

            http://www.thekrib.com/Fish/Algae-Eaters/

            Hittade någonstans en checklista för att identifiera en äkta siamesiskt algätare här på zoopet. Minns tyvärr inte var bara. Löd ungefär som den du hittade (Fast för äkta då). I slutet stod det. "Om alla dessa punkter stämmer så KAN det vara en äkta siames". KAN. Verkar alltså råda en hel del tveksamhet kring artbestämningen.
            Herkules zoo hävdade bestämt att de siameser de hade inne var äkta. Men de stämde helt överesn med din lista för falsk siames...
            Det latinska namnet på arten hos Hercules var samma som för äkta siames...
            540l Malawi
            180l Växt / sällskapskar
            90l odlingskar
            50l odlingskar / karantänskar

            Kommentar

            • heeke
              • April 2003
              • 5033

              #7
              Här kan du både läsa om och se de olika arterna

              http://www.aquatic-gardeners.org/saephotos.html
              http://www.aquatic-gardeners.org/cyprinid.html

              Häng inte upp dig på att du bara ser 1par skäggtömmar, det andra paret kan ligga längs "hakan".
              Finns dessutom mängder av arter som ser nästan lika danna ut. Alla är inte ens artbestämda.
              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

              Kommentar

              • AndreasBK
                • December 2003
                • 374

                #8
                Den siamesiska algätarens längsgående streck avslutas i en spets vid stjärtfenan, det gör det inte på "Flying fox".
                Andreas akvariesida

                Kommentar

                • SussieGross
                  • May 2004
                  • 197

                  #9
                  Tycker det låter som att du har fått två flying fox....
                  Simmar de lite konstigt och när de är stilla, stödjer sig på bröstfenan, som en liten säl?
                  Blubb!

                  Kommentar

                  • Marit
                    • September 2004
                    • 244

                    #10
                    Men, det svarta bandet går INTE ut på stjärtfenan, som det gör hos flying fox, så jag börjar misstänka att det inte är sådana iaf.
                    Frågan är ju bara om jag ska ha en, två eller flera. Flying Fox ska ju vara agressiv, och vill inte ha sällskap, äkta siames vill ju vara i stim och falsk ska också vara agressiv mot dom i sin egen art.... Då är ju frågan... Ska jag: *ge bort en, så jag bara har en kvar
                    * köpa flera (när mitt nya kar är klart) *Låta det vara som det är, dvs två stycken tills dom eventuellt börjar visa agressioner mot varann?
                    PHU!
                    105 liter blandad kompott, mest levandefödare....

                    Kommentar

                    • Guy Palm
                      • March 2002
                      • 5720

                      #11
                      http://www.thekrib.com/Fish/Algae-Eaters/
                      http://www.fishtanksandponds.com/tropical/sharks_and_flying_foxes.htm
                      Om det svarta bandet inte går ut i stjärtfenan så är det antagligen Garra taeniata du har.

                      Guy
                      Guy
                      ,Poecilia,SKS,GOC,

                      Kommentar

                      Arbetssätt...