Flying fox på flygtur!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marit
    • September 2004
    • 244

    Flying fox på flygtur!

    Hej!
    Skulle flytta mitt akvarium idag... La över alla fiskar i hinkar... flyttade karet... inredde.... fyllde på vatten... Allt som man gör.
    Flyttade över fiskarna i nya... och upptäcker vid genomräkning att det fattas två... BÅDA mina flying fox gjorde skäl för namnet och hade hoppat ur. Och legat på golvet i säkerligen 10 minuter...
    Hittade dom och la över dom i mitt karantän akvarium. Dom lever än, men simmar ryckigt och ser liksom sneda ut, kan inte beskriva det bättre.
    Någon av er som varit med om liknande och vet något om deras chanser? Det är nu drygt en timme sen dom kom i vatten igen. Dom verkar inte sämre, men inte bättre heller.
    Vad tror ni?
    MVH/Marit
    105 liter blandad kompott, mest levandefödare....
  • lenis3
    • June 2004
    • 2254

    #2
    haha vilka livliga ena du har! när jag gör rent och lägger fiskarna i en hink lägger jag a l l t i d ett heltäckande lock över hinken. detta efter jag hittade min eldstjärt på golvet, hade hoppat ur hinken (klarade sig). ett litet tips..
    hoppas de klarar sig.. fast 10 min är rätt saftigt. hur mår de nu då en halvtimme efter att du skrev inlägget?
    Min zoon
    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Jag hade en liknande upplevelse någon månad tillbaka en killi (Aus. alexandrii) som skulle flyttas och när allt var klart så hittade jag honom ganska torr men vid liv. Jag pytsande i honom och var mycket upprörd över mej själv (se dagboken). Han hämtade sej dock efter ett dygn och är nu en stolt fader till 100 ägg eller mer. Nyligen dog dock den äldre honan (ej hopp) så nu är han ensam änkling.
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • Marit
        • September 2004
        • 244

        #4
        Jag ska tänka på det där med locket, ja! Men man är ju ny, och tänkte aldrig på att dom kunde hoppa sååå högt (ytan var 15 cm från kanten, minst) och att båda skulle göra det... =(
        Ja, dom visar ingen förbättring, utan började visa tecken på nitrit, kollade och ja visst, det var det i karet. Har nu flyttat tillbaka dom till sina kompisar, och nitritsymptomen har försvunnit. Dock verkar dom efter sin flygtur ha fått fel på sjärtfenan eller så. Simmar ryckigt och använder liksom inte den riktigt.
        Jag ger dom över natten tror jag, annars känns det bara grymt att ha dom kvar om dom är skadade. Rätt eller?
        105 liter blandad kompott, mest levandefödare....

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Rätt...
          Är de bättre efter en natt - ge dem en natt tilll...
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • Marit
            • September 2004
            • 244

            #6
            Tyvärr ser dom sämre ut nu...
            Båda två står på bottnen, och ser ut som om dom är uppåtböjda från mitten av ryggen. Jag menar alltså att stjärtfenan är böjd uppåt på dom.
            Det känns som om mitt hjärta brister, för dom två har varit dom absolut coolaste fiskarna jag haft. Alltid pigga och glada.....
            105 liter blandad kompott, mest levandefödare....

            Kommentar

            • lenis3
              • June 2004
              • 2254

              #7
              hur går det för dom? överlever de natten ? (du kanske har gått och lagt dig nu...
              Min zoon
              Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Ge inte upp - fisk tål rätt kraftig uttorkning och kan ändå hämta sig (om man har tur). Jag hade en gång en guldfisk jag hittade _fasttorkad_ i mattan, och ovansidan var torr som papper. Den överlevde, fast den blödde ur gälarna när jag la tillbaks den och det tog flera dagar för den att återhämta sig.
                Guldfiskar är säkert tåligare än flying fox, men... ge inte upp.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • Marit
                  • September 2004
                  • 244

                  #9
                  hej!
                  Ja, jag har släckt åt dom nu, så vi får väl se i morrn... Men det var iaf ingen ytterligare försämring nu när jag släckte. Men inte ät dom pigga... Som sagt, jag får se imorrn, och jag lovar att rapportera!
                  105 liter blandad kompott, mest levandefödare....

                  Kommentar

                  Arbetssätt...