Någon rackare som äter mina special sebrafiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaius
    • August 2004
    • 150

    Någon rackare som äter mina special sebrafiskar?

    Hej

    Jag köpte tio stycken av denna speciella rosa variant av sebrafisk och nu har antalet minskat till 8. Jag upptäckte det andra dödsfallet flyttande bakom pumpen med avbitet huvud. Om det inte skulle vara nitratet som bär skulden har jag följande fiskar i tanken;

    Kyssguarmi - Den har alltid verkat fredlig och aldrig visat intresse till att jaga småfiskar. Dessutom är dens mun tillräckligt stor för att kunna svälja en sebrafisk och inte bara för att bita av huvudet.

    Afrikansk Knivfisk - Även den har alltid verkat fredlig och aldrig attackerat någon annan och dessutom är den väldigt liten, men å andra sidan är den också nattaktiv.

    Falsk vändmal - Denna misstänker jag starkast. Har bråkat med en del andra fiskar (mest med min ancitrus) och den är nattaktiv. Munnen är nog också tillräcklig stor för att delvis kunna svälja en sebrafisk.

    Blind Grottetra - Den sägs att vara fredlig men jag har sett sluka fiskar som små spigg. Rätt intressant egentligen för att så fort dessa arter befinner sig i samma kar, reagera grottetran precis som när det är matdags.

    Skalrer - Har tre ganska så stora skalrer (den av dem altum ^^). De har ibland försökt att nafsa till sebrorna men aldrig lyckats, så vidare de inte skulle vara nattaktiva.
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Haha... Ja, du saknar ju inte misstänkta i alla fall. Alla de där skulle gärna döda en liten zebrafisk om de kom åt.

    Just att det är en bit bortbiten får mig att misstänka scalaren - jag har sett scalarer ta stycken ur neontetror för stora för att svälja hela.

    I alla händelser har du nog inte ett akvarium som lämpar sig för zebrafiskar, så du kanske skulle fundera på att flytta dem.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Wizball
      • January 2005
      • 13

      #3
      Det är med 90% sannolikhet kniven om han är stor nog för det. Mina knivar var grymma på att äta småfisk, gärna på kvällen när belysningen var släckt. Scalaren är jag tveksam till även om den har neontetra som stapelföda i naturen...

      Kommentar

      Arbetssätt...