Guld eller Mässingbarb

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sara B
    • September 2004
    • 17

    Guld eller Mässingbarb

    Jag skulle vilja ha några barber tillsammans med Mosaikgurami. Är det någon av dem som är fredligare än den andre eller kan båda gå.
    Vilken är mest lättlekt, skulle vara kul om man kunde få dem att leka.

    Sara
  • uffe
    • January 2002
    • 865

    #2
    hej Sara!
    jag kan rekomendera antingen guldbarb eller kopparbarb,båda är lättlekta,jag har yngel på båda två just nu,mässingsbarb har jag däremot ingen erfarenhet av,kika in på min zoon så får du se några bilder på hur man enkelt kan få kopparbarbslek.
    // Uffe

    Kommentar

    • Sara B
      • September 2004
      • 17

      #3
      I artbeskrivningen ser det ut som om Guld och Mässingbarb är samma fisk. De har samma vetenskapliga namn, hur kommer det sig?
      I min akvariebok kallas guldbarben för "Schuberti" och anses kan vara en gul variant av Mässingsbarben. Men guldbarben verkar ju även bli lite mindre. Är det någon som vet mera om detta?

      Sara

      Kommentar

      • jolon
        • December 2002
        • 1075

        #4
        Min erfarenhet av guldbarber är att dom är äckligt bra ägg tjuvar
        My internet should be readonly.

        Kommentar

        • Sonja
          • October 2003
          • 7357

          #5
          Jag har haft båda sorterna och mässingsbarben blev betydligt större. Dom är jättevackra. Guldbarben ser rätt konstgjord ut (tycker jag). Det är väl så att mässingsbarben är vildformen och guldbarben en odlad/framavlad form av samma fisk. Jag skulle inte sätta ihop barber med gurami pga deras känselspröt. Möjligen kopparbarb, men det finns ju snällare fiskar. Som Jolon skriver är dom enorma romtjuvar och väldigt hetsiga. Gurami vill väl ha det lite lugnare i karet?
          Alltid nyfiken!
          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

          Kommentar

          • nattportier
            • September 2004
            • 67

            #6
            Mina guldbarber är bara hetsiga vid matdags.
            annars håller de sig i sitt lilla stim och nästan härmar skalarernas betende dvs bara seglar omkring...
            Inte en enda gång har de försökt att nafsa på mina skalarer - de har alla fenor kvar i full längd...
            Väldigt nyfikna o sociala små fiskar!
            Men såklart är inte alla lika, mina är lugna och andra kan vara mera vilda o sprattliga!
            Även jag har fixat en sån där Zoon!
            Under uppdatering!
            (Thailandsbilder mm)

            Kommentar

            • klara
              • September 2002
              • 1112

              #7
              Guldbarb, Brokatbarb, Schuberts barb = Barbus semifasciolatus 'schuberti'. En framodlad art som inte finns i naturen. Och det är som Sonja säger mässingsbarben som är vildformen och ursprungsfisk. Har inte kollat det latinska namnet på ett tag, skulle inte förvåna mig om namnbyte har skett även för guldbarben.
              Guldbarber blir inte lika stora som mässingsbarber även om mina honor gör sitt bästa - matvrak som de är som de flesta barbarter. ;O)
              En snäll, orädd och mycket aktiv barbart, äggrövare som någon nämnt. Har aldrig sett mina guldbarber röra någon annan firres fenor... det står mina tigerbarber för.
              /Klara
              ------------------------
              Min hemsida
              Min zoon

              Kommentar

              • Sara B
                • September 2004
                • 17

                #8
                Okej, Mässingsbarber får det bli. De passar in i den biotop jag hade tänkt mej. Hade tänkt ha dem tillsammans med Mosaikgurami, långsträckt pansarmal och någon Molly. Ser att sötvattensräkor också skulle passa in, kommer också från Asien.
                Ska bara fixa hem akvariet som är utlånat för tillfället.

                Sara

                Kommentar

                Arbetssätt...