Antal liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • menezaq
    • September 2004
    • 3

    Antal liter

    Jag har frågat runt (uppfödare , seriösa akvariister) och läst en del. Och har kommit fram till att man tydligen ska ha guldfisk i minst 250 liter. och jag delar åsikten. men om jag ger den informationen till någon som har en guldfisk eller flera i 50 liters akvrium, 2o liter eller en liten skål så tycker de att jag är slut ni huvudet som någon sa en gång. Och så säger de att de i djuraffären sa...
    men nog bör man väl lyssna mer på en uppfödare? de i djuraffären är ju ofta outbildade i saken och så t o m. vissa bryr sig ju bara om att sälja.
    Jag anser att en guldfisk behöver minimi 250 liter, de flesta uppfödare jag frågat har dock t o m sagt att det är vad nybörjare brukar ha.
    Vad säger ni? Bara allmänt intresserad.
    Är jag slut i huvudet om jag skäller ut folk som envisas med att det rävker med 20-50 liter?
  • Mattias Andersson
    • March 2003
    • 826

    #2
    Om du söker på forumet så finns det en massa om detta , då denna fråga varit uppe fördiskussion förr...

    Kommentar

    • menezaq
      • September 2004
      • 3

      #3
      Ursprungligen skickat av Mattias Andersson
      Om du söker på forumet så finns det en massa om detta , då denna fråga varit uppe fördiskussion förr...

      Jag HAR bläddrat bakåt. Men eftersom jag inte har hoittat ett tillfredställande svar så ställde jag frågan med mina ord. Jag tvingar ingen att svara om de inte orkar göra det. De som har sett den här typen av fråga många gånger och inte orkar svara behöver inte bry sig.

      Kommentar

      • FI
        • January 2002
        • 1153

        #4
        Jag är ingen expert på guldfisk men rent generellt så beror det på hur stor fisken/fiskarna är, hur bra filtrering man har, hur ofta man gör vattenbyten, hur mycket man matar, hur många fiskar man har, hur man har inrett, vad man har för bottenmaterial och framförallt hur länge man har tänkt ha fisken i det akvariet.

        Fullvuxna 30-centimeters guldfiskar kräver sannolikt betydligt större kar än ett 250 liters eftersom de är riktiga grisar och gillar att böka i bottenmaterialet, minst ett 500 liters skulle jag säga. Små 3-centimeters guldfiskar kan man givetvis ha i mindre kar under tiden de växer upp, men ett 20-50 liters låter litet även för pyttesmå guldfiskar, de växer snabbt och grisar ner rejält.
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

        Kommentar

        • Gud bevare Tsaren
          • April 2004
          • 276

          #5
          FI:s svar är tämligen klockrent.

          Att man måste ha minst 250L för guldfiskar är givetvis rent nonsens. Precis som FI skriver så är det hela en fråga om fiskarnas storlek. Små guldfiskar kan med fördel hållas i akvarium på 100L och uppåt medan en fullvuxen, 30cm lång guldfisk behöver oändligt mycket mer vatten än så.

          100L är en bra minimigräns för hållande av guldfisk. Allt under detta, oavsett hur få och hur små guldfiskarna än kan tänkas vara, är helt enkelt olämpligt.

          Högaktningsfullt

          Gud bevare Tsaren och Hans familj

          Kommentar

          Arbetssätt...