Kinesisk väderål

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Copykat
    • August 2004
    • 41

    Kinesisk väderål

    Jag la just märke till den här riktigt intressanta fisken i artbeskrivningen. Här ---> http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=280

    Men jag har några frågor som jag hoppas nån hygglig person kan svara på.
    FInns det nån risk att den käkar upp små fiskar som t.ex. små corydoras och kilfläcksrasboror?
    Och fungerar den ihop med dom här fiskarna i ett kar på 375 liter?

    2 scalare
    8 korallplaty
    ungefär 30 kilfläcksrasbora (eventuellt färre)
    2 ancistrus
    10 pansarmalar
    2 grön bågfensciklid
    3 regnbågsciklid

    Och det står ju att den trivs bäst i ett akvarium med tåliga växter. Men käkar den växter eller? Eller rycker den upp dom? Och vad räknas egentligen till tåliga växter? Tyvärr var det pappa som har köpt de flesta växterna till akvariumet för länge sen så jag kommer inte ihåg namnen. Men det jag har är: Nån sorts svärdplanta, anubias, röd tigerlotus och nån slags rödaktig växt som påminner lite om svärdsplantorna fast är mindre och har lite annorlunda form. Sen har vi några rödaktiga växter som växer på en ensam stjälk (som cabomba) fast med små, röda och runda blad. Hoppas ni får en någorlunda bild av växterna iallafall.

    Och det står ju att den är nattaktiv, men i kommentarena så verkar den vara framme rätt mycket på dan också. Varierar det från individ till individ eller nån som vet? Att köpa en fisk som gömmer sig under en sten hela dagen känns ju sådär lagom kul.

    Och den nästan viktigaste frågan: Hur mycket kostar den ungefär i stockholm och hur svårt är det att få tag på en? Har faktiskt aldrig sett någon i nån affär.

    Tack så hemskt mycket för svar.

    //MVH Christian
    Det är lättare att få förlåtelse än tillåtelse...
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Den här typen av fiskar är samtliga bottenlevande "bökare", i naturen lever de mestadels av chironomid-larver och oligochaeter ("röda mygglarver" och "tubifex"). Den *kan* tveklöst svälja små kilfläcksrasboror, men jag tror inte den kommer att försöka.

    Den äter inte växter, men däremot så bökar den i sanden, och gräver också ner sig så bara 'trynet' syns, och kan då gräva upp planterade växter.

    Vet inte hur mycket de visar sig dagtid, men jag skulle tippa att de i alla fall visar sig, ordentligt, vid matdags.

    Kinesisk väderål är inte jättesällsynt i akvariebutiker, man ser den lite då och då.

    Hittade detta med lite mer info:
    http://www.djurportalen.nu/artarkiv.php?go=info&id=1167

    En (hyfsat) nära släkting, Cobitis taenia, Nissöga, finns vild lite överallt i södra halvan av Sverige, och en ännu närmare släkting, Misgurnus fossilis, Slampiskare, som ser nästan exakt ut som Kinesiska Väderålen, finns vild i större delen av Europa (dock ej i Sverige).
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Copykat
      • August 2004
      • 41

      #3
      Tack så mycket för svaret!

      Jag gillar den här fisken allt mer och mer.
      Men det känns ju tråkigt om den skulle riva upp alla växter. Akvariumet är rätt tätt planterat så risken kanske är rätt stor att den kommer vräka upp en del växter.
      Men nån som har några erfarenheter av hur mycket den röjer? Rör det sig bara om nån växt då och då så klarar man sig nog, men om man alltid måste ner och fixa tillbaka växterna skulle det nog bli lite jobbigt.

      //MVH Christian
      Det är lättare att få förlåtelse än tillåtelse...

      Kommentar

      • Copykat
        • August 2004
        • 41

        #4
        Ingen som har några erfarenheter av kinesik väderål/fisk?
        Jag blir dundertacksam för alla svar.
        Det är lättare att få förlåtelse än tillåtelse...

        Kommentar

        • Emotional
          • January 2004
          • 475

          #5
          Hejsan!
          Jag har 3st väderålar.(10cm) Jag måste börja med att säga att de är oerhört charmiga! =) De gräver upp växter,vilket kan vara lite irriterande. I mitt akvarium har de bestämt sig för att det inte ska vara några växter alls på vissa ställen,så jag har slutat plantera om där. Men de flesta växterna är kvar. *hehe*
          De äter allt som man ger dem. (Tex flingfoder,torkade mygglarver,ärtor,.. mm)
          De ger sig inte på andra fiskar. (Jag har korallplaty,kilfläcksrasbora,scalarer,ancistrus mm).
          Mina är framme dygnet runt,de är mycket sociala av sig. Jag vet inte om det bara är mina som är det,eller om alla väderålar är sådana. *ler*

          Hoppas du får nytta av mitt svar!
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=139251

          Kommentar

          • Robot
            • February 2004
            • 1174

            #6
            Jag har en väderål sen ett tag tillbaka.. Kul fisk som äter flingfoder och fryst mat men även algtabletter.. Är aktiv dygnet runt. Min har jag aldrig sett nergrävd, trots att sanden är fin..

            Den har inte helle grävt upp eller på annat sätt skadat växter..
            Eftersom den bara är 8-9 cm än så länge så kan jag inte säga nåt om den går på andra fiskar eller inte..

            Kommentar

            Arbetssätt...