Silverhaj-mat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • e_cat
    • August 2003
    • 263

    Silverhaj-mat

    Hejsan!

    Har haft mina silverhajar i dygt 1-2månader, de lever och ser pigga ut, en har iofs smalare kroppsform (misstänker blindhet på ena ögat= handikapp)

    Men nu till saken: Mat till silverhajen. (Balantiocheilus melanopterus) Ger vanligt flingfoder som efter lite om och men slutligen hamnar i bottennivå där de simmar..
    Har aldrig sett dom äta räkor av olika slag.. Får de i sig det de behöver trots den lilla mängd som sjunker ner?.. De är aldrig och slåss om maten vid ytan. (se nedan inneboende)

    Äter dom annat än flingfoder? Var för mat sjunker som dom gillar??

    Tacksam för svar!!
    Mvh Sandra
  • AndreasBK
    • December 2003
    • 374

    #2
    Mina äter flingfoder, den större av dem ger sig på alla andra fiskar som vågar sig upp till ytan. Men de går även och letar mat nere på botten. De äter gärna grönfoder om jag inte har fel.
    Du vet att de blir 35 cm va?
    Andreas akvariesida

    Kommentar

    • Norpan
      • December 2003
      • 679

      #3
      Mina silverhajar åt vid ytan, men även på botten, jag gav dem torrfoder och frysfoder (röda mygglarver)
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251501

      Grodor..lite trevligare, lite bättre

      Kommentar

      • e_cat
        • August 2003
        • 263

        #4
        vad för grönfoder är det du pratar om?

        Jo jag vet att de växer till sig.. men om jag beräknar rätt så tar det en tid, och med tanke på konkurrenten om maten tar det desto längre tid.. =)

        planerar att skaffa mkt större akvarie om de lever tills dess de blir uppåt den storleken. =)
        Mvh Sandra

        Kommentar

        • Norpan
          • December 2003
          • 679

          #5
          Silverhajar växer relativt snabbt och är så pass rörliga så de behöver rejält med plats från början..men nog om det, det vet du säkert redan. Det gröna som AndreasBK pratar om är alger till exempel, mina betade alger och åt även ärtor och zuchini, algtabletter gick också ned.
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251501

          Grodor..lite trevligare, lite bättre

          Kommentar

          • e_cat
            • August 2003
            • 263

            #6
            Jo jag vet, men efter godkännande av zoohandlare så köptes dom. =)

            Aha.. sånt där... ok... hmm.. får försöka i små mängder...
            Mvh Sandra

            Kommentar

            • Torstensson
              • June 2002
              • 1964

              #7
              Mina Silverhajar äter det mesta; Röda mygg, Räkmix, Ciklidpellets, flingor... Dom gör allt för att inte Praktbotiorna skall roffa åt sig allt. Att dom skulle växa så rysligt snabbt har jag inte märkt.

              Kommentar

              • fc25
                • September 2003
                • 330

                #8
                Det kanske kommer med åldern? Mina äter också allt, gärna mina fingrar om dom kunde . Även vid ytan, mina simmar med fenan ovanför vatten ytan och "attackerar" maten där(kanske därför dom har fått sitt namn?) men dom är och suger rent botten också.
                //Fredrich

                Kommentar

                • e_cat
                  • August 2003
                  • 263

                  #9
                  Jo. jag tror inte det går någon brist på dom då de inte ser taniga ut.. har sett att dom tar för sig lite mer nu, men inte mkt.. de är mest på botten och "betar".. Tack för tipsen, skall se om de gillar det ni rådgivit mig.. =)
                  Mvh Sandra

                  Kommentar

                  Arbetssätt...