Kilfläcksrasbororna har lekt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Copykat
    • August 2004
    • 41

    Kilfläcksrasbororna har lekt

    Tjena! Mina kilfläcksrasboror har lekt!
    Jag gjorde som Tant Nancy tipsade om nämligen det här:
    Täck botten av ditt 50 l med vanliga glaskulor... finns i leksaksbutiker... Sätt i minst en växt som dom kan leka under... Ta 50% vatten från det kar dom går i... flytta över ett par Kilfläckar... fyll upp karet med lite svalare vatten, långsamt... De kommer att leka direkt, sedan plockar du ur dem... Se till att du har Small fry eller liknande flytande foder hemma.... Jag hällde i en droppe om dagen direkt efter leken, eftersom det då blildas infusorier och andra smådjur till ynglen... sedan är det bara att börja kläcka Artemia när de blivit stora nog...
    Det fungerade perfekt! Tack så hemskt mycket Nancy!
    Fast dom lekte inte på en gång utan dagen efter.

    Men då har jag lite frågor vad jag ska göra nu. Jag har köpt small fry och börjat hälla i. En droppe om dagen. Visserligen råkade det bli ungefär 3 droppar första gången eftersom jag klantade mig.
    Men behöver man en pump i akvariumet? Just nu har jag inte någon, men jag har en gamal som jag kan använda. Men ska man det? Blir inte ynglen uppsugna typ? Kan man inte byta lite vatten om dagen istället?

    Jag har även en luftbubbel-pump grej som ligger och skräpar. Ska jag skicka i den?

    Och tillslut. Måste man mata dom med nykläckt artemia när dom blir lite större? Eller finns det nått annat som man kan ge dom. Typ tinade röda mygglarver eller daphnier eller kanske torrfoder som är rejält mosat? Eller nått liknande.
    Jag har aldrig odlat artemia förut (eller nått annat levande foder) och det är tveksamt om jag kommer kunna få tag på det. Så finns det nått alternativ?

    Tacksam för svar.

    //MVH Christian
    Det är lättare att få förlåtelse än tillåtelse...
  • Copykat
    • August 2004
    • 41

    #2
    Just ja. Det kan ju vara bra att nämna att dom bor i ett eget lekakvarium utan andra fiskar.
    Det är lättare att få förlåtelse än tillåtelse...

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Artemia eller mikro rekommenderas.
      Artemiaägg borde du kunna köpa på närmaste akvarieaffär.
      Och kläckning kan ske inom ett dygn.
      Hur det går till kan du se här:
      http://mikes-machine.mine.nu/EasyArtemia_se.htm
      Det är AZUR som gjort den sidan.
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • zoomi
        • August 2004
        • 829

        #4
        artemiaägg är ganska vanligt och Azurs råd:
        http://mikes-machine.mine.nu/EasyArtemia_se.htm
        Har inte testat metoden men jag litar på azur...

        Kommentar

        • zoomi
          • August 2004
          • 829

          #5
          du han före erik :P hehe

          Kommentar

          • Copykat
            • August 2004
            • 41

            #6
            Tack så jätte mycket! Det verkade inte så jättesvårt utan rent av kul och intressant!
            Jag ska försöka få tag på ett gäng ägg så fort jag kan.
            Det är lättare att få förlåtelse än tillåtelse...

            Kommentar

            • Tant Nancy
              • April 2002
              • 5407

              #7
              Hej, vad kul!!! Hoppas man får bli gudmor till de små liven nu

              Du skrev ju att du hade en
              luftbubbel-pump grej som ligger och skräpar.
              Den löser filterproblemet direkt... Gå till djuraffären och köp ett Billifilter... brukar kosta under en 50-lapp och drivs med just en luftpump... Det står att du ska ha filtervadd i den, men jag kör med blå filtermatta och lite andra små filterbitar som blivit över... Den räcker fullgott till ynglen och har fördelen att även om den skulle dra in ett yngel, så kan de lätt simma ut igen..

              Vad gäller maten då... Det är bra att du har experimentlusta, för nykläckt Artemia är det ultimata om man vill ge ynglen en bra start och få dem att växa fort...
              Skulle du behöva tillfällig ersättning för Artemian, så tar de söndersmulat flingfoder rätt snabbt...
              MvH
              Tant Nancy
              www.gladafisken.aqualogen.se
              Mitt fotogalleri
              Dagbok
              Min zoon

              Kommentar

              • Ola Åhlander
                • May 2002
                • 213

                #8
                Hej

                Jag tror att Tant Nancy blandar ihop billifilter, eller svampfilter som det egentligen heter ("billi" är Tetras variant) med ett s.k. hörn-eller fyrkantsfilter. Det funkar säkert det också men ett "äkta" billifilter, se: http://pub.pipidae.de/pics/filter_billifilter1.JPG
                är nog ännu bättre.

                På http://www.bollmoraakvarieklubb.org/trigonostigma.htm
                kan du läsa lite om mina erfarenheter av kilfläcksodling.

                /Ola

                Kommentar

                • AndreasBK
                  • December 2003
                  • 374

                  #9
                  De växer oerhört långsamt, så det gäller att inte vara otålig.
                  Mina lekte i mitten av augusti och ungefär nu tror jag att det är dags att börja utfodra med artemia.
                  Man börjar se kilfläcken på det största av ynglena nu.
                  Så du kommer få utfodra med antingen infusorier eller något köpt preparat ganska länge.
                  Jag lyckas inte få mike-machine länken att funka, men här är en annan variant som är enkel, eller så är det samma?

                  http://w1.471.telia.com/~u47104214/artemia.htm

                  Har inte provat, men det verkar inte omöjligt att ytan ska räcka för syreupptagningen.

                  MVH Andreas
                  Andreas akvariesida

                  Kommentar

                  • Ola Åhlander
                    • May 2002
                    • 213

                    #10

                    De växer oerhört långsamt, så det gäller att inte vara otålig.
                    Mina lekte i mitten av augusti och ungefär nu tror jag att det är dags att börja utfodra med artemia.
                    Inte för att vara elak, men inte konstigt att de växer långsamt om du inte ger dom större foder än infusorier förrän nu..
                    Yngel av kilfläcksrasbora tar nykläckt artemia mycket tidigare, efter bara ett par dagar.

                    /Ola

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      Nu när jag tittar på din länk Ola så märker jag att den fisk jag trodde jag hade, Rasbora espei http://www.zoopet.com/akvarium/fisk_bild.asp?BILD=2600

                      , förmodligen är en hengeli?

                      Eller ser jag helt fel? Jag har nämligen sett Espei från en annan zooaffär och dom är sådär genomröda som inte hengeli (och mina) är.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • Tant Nancy
                        • April 2002
                        • 5407

                        #12
                        Helt rätt Ola... jag har blandat ihop begreppen... tack för att du håller koll på mig :-)
                        Enligt min erfarenhet fungerar Billifiltren, eller svampfiltren (ett sånt som Ola länkar till) bra, om man har en stark luftpump... Fyrkantsfiltren i sin tur, de som består av en plastburk som man fyller med filtermaterial, kräver mindre av luftpumpen. Eftersom Christian har en pump som är till för att skapa bubblor så förutsätter jag att den är ganska svag...
                        Jag tycker att svampfiltren fungerar dåligt i jämförelse med "plastburkarna", men det är kanske någon sorts handhavandefel...
                        Håller också med dig Ola, när det gäller tillväxten. Jag tycker att Kilfläckar växer fort i jämförelse med både Rosentetror och Läppgurami t ex, men det beror nog på hur snabb man är med Artemian... Yngel tar Artemia tidigare än man tror....
                        MvH
                        Tant Nancy
                        www.gladafisken.aqualogen.se
                        Mitt fotogalleri
                        Dagbok
                        Min zoon

                        Kommentar

                        • Ola Åhlander
                          • May 2002
                          • 213

                          #13
                          Helt rätt Ola... jag har blandat ihop begreppen... tack för att du håller koll på mig :-)
                          Antagligen funkar det lika bra vilket som. jag har använt svampfilter de senaste 15 åren, så det kanske mest är gammal vana vid det här laget. Men det kunde ju ha blivit lite förvírrande för "Copycat" om man frågar efter något i affären och får något annat.


                          Nu när jag tittar på din länk Ola så märker jag att den fisk jag trodde jag hade, Rasbora espei http://www.zoopet.com/akvarium/fisk_bild.asp?BILD=2600

                          , förmodligen är en hengeli?
                          En mycket bra bild på Trigonostigma hengeli!
                          Tyvärr så är det så mycket sammanblandningar i akvarielitteraturen när det gäller de här två arterna, att det nästan är omöjligt att reda ut viken som är vilken. Bl.a. så har BeDe-atlas, en tämligen ny bok för dryga tusenlappen, båda arterna listade, men båda illustreras med bilder på T. espei...

                          Det tog mig lång tid och en massa letande efter originalbeskrivningar innan jag kände mig säker. Jag fick till slut den schweiziske ichthyologen Maurice Kottelat att konfirmera rätt ID, så nu är jag bombsäker.

                          /Ola

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #14
                            En mycket bra bild på Trigonostigma hengeli!
                            Jag fick just ~40 nya fiskar =) Det är inte varje dag. Tack för identifikationen Ola!
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • AndreasBK
                              • December 2003
                              • 374

                              #15
                              Ursprungligen skickat av Ola Åhlander

                              De växer oerhört långsamt, så det gäller att inte vara otålig.
                              Mina lekte i mitten av augusti och ungefär nu tror jag att det är dags att börja utfodra med artemia.
                              Inte för att vara elak, men inte konstigt att de växer långsamt om du inte ger dom större foder än infusorier förrän nu..
                              Yngel av kilfläcksrasbora tar nykläckt artemia mycket tidigare, efter bara ett par dagar.

                              /Ola
                              Jag utfodrar med mycket små bladlöss också, de måste man ju ändå ha ihjäl.
                              Har lite svårt för att föda upp små djur och mata andra djur med dem.
                              Andreas akvariesida

                              Kommentar

                              Arbetssätt...