Kloka praktbotior?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lenita
    • June 2003
    • 850

    Kloka praktbotior?

    När mina lite större praktbotior äter, tar de ofta med sig t.ex. algtabletten i munnen och simmar iväg till ett ställe där de får vara i fred och äta. Det är ganska sött när alla befinner sig i var sitt hörn och mumsar. Det är ett beteende som har kommit den senaste månaden tror jag (det är lite bråk om maten, så jag kanske borde börja mata mer/oftare). Någon som känner igen?
    Som stolt akvarist har man ju en tendens att tro att fiskarna är intelligentare än vad som är vetenskapligt bevisat... men ett inlärt beteende verkar det ju vara? Eller är det ett naturligt beteende?
    ____________________________________
    Pax vobiscum!
  • Morellen
    • November 2003
    • 4349

    #2
    mina brukar simma iväg om de får tag i en snigel, så kommer alla andra sättande och akall sno snigeln från den första. Brukar sluta med att den tappar snigeln så nästa tar den och simmar iväg... så håller det på ett tag...
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

    "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
    (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

    Kommentar

    • Lenita
      • June 2003
      • 850

      #3
      Det känner jag igen! Jag är verkligen helt torsk på mina praktbotior *läs fanatisk* Kul att fler gjort samma erfarenhet! Men är det ett naturligt beteende eller ett inlärt?
      ____________________________________
      Pax vobiscum!

      Kommentar

      • Haleli
        • August 2003
        • 413

        #4
        Hej !

        Praktbotior är underbart vackra fiskar.
        Mycket av deras egenheter är ännu okänt för oss.
        Läs gärna Ola Åhlanders artikel om dem på;
        www.Bollmoraakvarieklubb.org
        MVH
        Lisa

        Kommentar

        • Lenita
          • June 2003
          • 850

          #5
          Mmm, har läst den och den är verkligen kanon! Har själv en praktbotia som jag misstänker är romstinn, men har inga möjligheter att gå vidare därifrån... det vore ju rena drömmen att få botia-bebisar! Men det får anstå tills man kan investera i rejäla prylar... Annars har jag en teori om att det eventuellt skulle gå att mjölka praktbotior, eftersom deras lekbeteende liknar till viss del våra laxars...
          ____________________________________
          Pax vobiscum!

          Kommentar

          Arbetssätt...