arg barb! hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bobby_Sixkiller
    • October 2002
    • 46

    arg barb! hjälp!

    Har ett gäng pandabarber, varav en antingen gillar att jaga andra eller bara vill ha lite närhet..han/hon är nämligen störst i stimmet, (är även blåaktig med röda fenor, övriga mycket ljusare) o tillbringar hela dagen med att nafsa på övriga (mest i egna stimmet, men ibland får en gurami också ta emot lite aggressioner). Den jagar de andra hela tiden, fattar inte hur den orkar..den väljer ut ett offer som den jagar i kanske 10 sek runt hela akvariet, sen tar den en annan osv..men ibland, när den lyckats stänga in nån under en rot, börjar den typ skaka/darra istället, vad e detta??? Vill den bara visa att den är störst o tuffast eller vill den bara kramas lite (o ingen annan vill)??? Övriga fiskar får iaf lite motion...men skadar den någon blir det frysen ..

  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Hej,
    Jag känner inte till just denna barb. Har du något latinskt namn?
    Rent generellt kan dock sägas att många barber kan bli rätt elaka om de hålls i för små stim och för litet akvarium.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell

    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • ami
      • March 2002
      • 294

      #3
      Hej.Jag känner ej heller det latinska namnet på den barben,men jag hade 6st.sådana s.k.pandabarb.Jag upplevde samma sak.Några st.av dessa,särskilt en var så agressiv(jag har aldrig i mitt långa akvarieliv)upplevt så agressiv fisk.Jag gjorde mig av med allihopa.Jag kunde bara inte se eländet.

      Kommentar

      • ami
        • March 2002
        • 294

        #4
        tillägg!!Jag har nu troligen?(med reservation)kommit på efter att ha tittat i "bamseboken"BEDE ATLAS med 8000 bilder i.Den liknar Barbus fasciatus pradhani(storleken stämmer också).

        Kommentar

        • Bobby_Sixkiller
          • October 2002
          • 46

          #5
          Skönt att man inte är ensam, denna fisk är ju helt störd..(Jag har 10 st i 220 liter)..jag har inte lyckats hitta något namn på den men det kan ju vara den som beskrivs ovan..han/hon är fortfarande lika galen..verkar iofs inte skada några andra fiskar men man orkar snart inte med att se detta längre..de andra fiskarna kan ju inte må så bra av detta..o även om denna fisk är mest galen visar en eller två i stimmet tendenser till detta beteende, så frågan är om det hjälper att ta bort denna fisk, då kanske någon annan tar över dess sysslor..(eller blir de övriga oroliga pga av denna fisk kanske)ja menar ok om det varit lite oroligt i stimmet nån vecka, innan det är klart vem som bestämmer..men nu har den hållt på så här i 5 veckor..hade fisken i ett annat akvarium i ett par timmar o försökte snacka med den lite för att se om den skulle lugna sig men inte..den skulle nog behöva intensiv psykoanalys..

          förresten ingen som vill köpa ett stim härliga pandabarber??

          Kommentar

          • Bobby_Sixkiller
            • October 2002
            • 46

            #6
            Hej igen! Har nu gått ett tag o skulle bara säga att denna fisk faktiskt lugnat sig en smula, visst, han (får man anta) jagar fortfarande de andra i stimmet då o då men inte med samma absurda frenesi som tidigare..o ja menar, eftersom de är 9 st får de ju vila mycket..intervallträning ska ju vara bra..o de lever allihopa, har gått 3 månader så de klarar sig nog, hoppas bara för galningens skull att nån fisk ger med sig så han får lite kärlek..men funderar ändå på att kanske byta ut dessa mot antingen nån lugnare stimfisk eller lite flera guramis.

            Kommentar

            • dankungen
              • July 2003
              • 116

              #7
              Det finns en röd variant..
              http://www.dolphin-int.com/pics/redpandabarb.jpg
              Vänligen // Dankungen

              Kommentar

              • dankungen
                • July 2003
                • 116

                #8
                Det finns jättefina bilder på andra Barber här på Zoopet, men inte på Pandabarber... och ingen Storlek surhets och lätthetsinfo heller...

                Det vore trevligt..

                Jag har "Bara" barer i mitt Akvarium.. + Amanoräkor och sådana Wod Shrimp med silar till händer... Kan det fungera med dessa Pandabarber .. eller är de ännu aggresivare än Tiger?
                Vänligen // Dankungen

                Kommentar

                Arbetssätt...