Odla Guldfisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Legolasxvi
    • February 2004
    • 38

    Odla Guldfisk?

    Jag har avlat på några fiskarter fiskarter men bara
    undrar om det är några svårigheter att odla guldfisk
    i akvarium eller kanske bättre i dammar.
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Det är lättare i dammar.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • Legolasxvi
      • February 2004
      • 38

      #3
      Jag skulle gärna vilja ha lite tips om hur man lättast gör om man ska få dem att leka i akvarium? Har förstått att om jag håller dem i damm sköter det sig nästan helt själv.

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Det kan de göra i ett akvarium också om de trivs.
        Men du kan nog inte få yngel förän till våren.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • S_sund
          • July 2004
          • 1904

          #5
          Vet bara ifrån egna erfarenheter...hmm snarare pappas erfarenheter *skrattar*
          I hans damm dyker det upp 4-5 nya yngel varje vår (guldfiskarna övervintrar i dammen) och han har aldrig gjort något speciellt för att få dem att yngla. Det sköter liksom sig själv.
          Har flera andra släktingar med damm men de har aldrig fått dem att yngla, det är dock bara en av dem som vinterförvarar fiskarna i dammen de andra tar in dem i akvarium.
          Jmf man de bägge dammarna är min pappas betydligt större (2x1.5, ca1.3m djup där det är som djupast).
          Skall kanske inte dra alltför många slutsatser utifrån detta men det är i allafall våra erfarenheter.
          450L Sydamerika, 400L Sydamerika, 240L Asien/Sällskap, 120L Slöjstjärt/Sällskap, 90L Sällskap
          Min Blogg
          För övrigt anser jag att Stenungsund bör ha en egen akvariebutik!

          Kommentar

          • Legolasxvi
            • February 2004
            • 38

            #6
            Men om jag sänker temperaturen til ca 10 grader under två månader och sen ganska snabbt drar upp den till ca 20 grader borde man kanske teoretiskt sätta igång leken?

            Kommentar

            • Diskusludde
              • September 2003
              • 156

              #7
              jo det kan funka man brukar göra så med koi.
              fast en mkt viktig sak är att man har ett stort akvarium/damm gärna uppåt 1000 litereller mer. ja har märkt att volymen är det viktigaste med guldfisk odling. sen ska du gärna ha lite saker som dom kan böka i ex
              moppar skojar ej. vanliga rena! golvmoppar kan gå.även upp tivinade rep som har fransat sig eller dyl. om du vill sköta en lek på lättast sätt skall du anväda saker som dessa. du kan använda växer fast det brukar vanligt vis bli uppätna innan någon lek börjar ske. dom växter som går är dammväxter med rejäla rotsystem.
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=207812

              vakta ryggen på din vapenbroder så vaktar han din.

              Kommentar

              • Legolasxvi
                • February 2004
                • 38

                #8
                Det kan jag fixa, inga problem. Ska testa och se vad resultatet blir. Tack till Diskusludde och S Sund för trevliga och intressanta svar.

                Kommentar

                Arbetssätt...