Kuhliibebisar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stinasp
    • February 2003
    • 35

    Kuhliibebisar

    Byggde om lite i akvariumet i dag och hittade då en liten liten svart kuhlii, ca 2 cm.
    Hade för någon månad sedan en uppbyggnad i ena hörnet. En stor flat sten med massa engelsk sjösten bakom. Där bakom bodde mina 3 khuliisar.
    När jag tog bort uppbyggnaden såg jag inga små ålar, troligen var de för små för att se.
    Får se om några månader hur många som klarat sig, nu när jag tagit bort deras gömställe.


  • zoomi
    • August 2004
    • 829

    #2
    grattis, det är väldigt ovanligt!

    Kommentar

    • dgqlof
      • November 2003
      • 1344

      #3
      Du får gärna skriva hur ditt akvarium har varit senaste halvåret, t.ex. tempratur, vattendjup, cirkulation, vattenbyte, vattenvärden, vilken mat du gett dem, om du varit bortrest så att de fått svälta en period, hur mycket växter du har, flytväxter, vad för andra fiskar, hur gamla kuhlisarna är, hur stora de är, hur många de är osv, osv, osv.

      Jag har inte hittat en enda odlingshandledning på nätet för dem, bara en och annan som lyckats utan att det var meningen. Din information skulle vara en värdefull pusslebit.

      Kommentar

      • Stinasp
        • February 2003
        • 35

        #4
        Nyinrett sedan ca 3 månader.
        55 cm högt, 120 cm långt och 43 cm brett.
        Temp 24. Cirkulation 600 l/h. Byter ca 30% i veckan, använder då Sera Aqutan. Vattenvärdena har jag mätt med Amtras multitest ph 7,5-8, kh 7-10.
        Har matat sparsamt med räkmix, algdiscar, röda mygglarver, cyclops, tetra rubin flingfoder.
        Tankkamrater: ett par palettciklider, ett par bolivianska fjärilsciklider, ett ancistruspar, corydoras adolfoi, rosentetror, amanoräkor.
        Khuliisarna har jag haft i ca 2 år. De är 3 st och är 6-7 cm långa. Den ena blev efter nyinredningen väldigt rund om magen.
        Akvariet är inrett med fin sand, förutom hörnan de troligen lekte i. Där var det engelsk sjösten (grov storlek) bakom en 15 cm hög, 20 cm bred platt skiffersten.
        En stor mangroverot och en liten. Alghämmande växter, några olika hygrophilavarianter. Ett helt gäng med söta små flytväxter, med ludna blad.

        Kan detta vara till någon hjälp...

        Kommentar

        • Stinasp
          • February 2003
          • 35

          #5
          Kanske skulle skriva att det är den svarta varianten.

          Kommentar

          • dgqlof
            • November 2003
            • 1344

            #6
            Så coolt! Äggen skall vara gröna och läggas bland flytväxterna. Har du någon aning om vad flytväxterna heter? Vattendjupet är intressant, 55 cm är högt.

            Hur var förhållandena före nyinredningen? Det är något i bytet från de förhållandena till efter nyinredningen som triggat honan att bli romstinn.

            Kommentar

            • Stinasp
              • February 2003
              • 35

              #7
              Jag bytte sand. Den jag hade innan gjorde att det blev lite högt ph. Pojkvännen tog hem sin elektroniska ph-mätare från jobbet och den visade ph 9.
              Flytväxterna köpte jag på Akvarielagret. Lade ned de flesta av dem i grannens damm. De fick nämligen rötterna avskurna av crinumlökarna. De fastnade också i de andra växterna. Såg inte så fint ut.

              Kommentar

              • Stinasp
                • February 2003
                • 35

                #8
                Åker till Akvarielagret imorgon. Ska fråga vad flytväxten heter.

                Kommentar

                • Stinasp
                  • February 2003
                  • 35

                  #9
                  "Pistia stratiotes" heter flytväxten. Finns beskrivning på www.tropica.com

                  Kommentar

                  • Glenn
                    • April 2002
                    • 3904

                    #10
                    det finns beskrivning på växten här på zoopets hemsida. Kolla länken...


                    /Glenn
                    Mvh /Glenn

                    Min Zoon

                    Kommentar

                    Arbetssätt...