Min kuhliål bodde i pumpen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maanda
    • September 2004
    • 423

    Min kuhliål bodde i pumpen

    Hej!
    Nu ska jag berätta nåt väldigt underligt, minst sagt.
    Fick en kuhliål för knappt 2 månader sedan, i början simmade den runt ganska mycket och gömde sig inte så ofta. Sen "flyttade" den in i ett litet hus jag har i akvariet. Kul =)
    Men sen blev det konstigt. En dag var han borta och jag såg honom inte mer. Tänkte att han har väl dött då. Sen efter nån vecka när jag skulle städa ur hela akvariet, så tog jag upp pumpen och hällde ut vattnet i akvariet, och där kom ålen ut! Livs levande och fullt frisk! Jösses, tänkte jag...
    Sen när jag skulle lägga i fisken i det nystädade akvariet, simmade han runt lite bara... Dagen efter var han borta. Jaha, kanske är han i pumpen då, tnkte jag. Och det var han.
    Varje gång jag städade trodde jag han var död men ut ur pumpen kom han!
    Dock så kom han inte, när jag städade igår. Så nu är han död.

    Nån som har varit med om något liknande?
  • ViZiR
    • December 2003
    • 490

    #2
    Mina kuhliiålar bode nästan hela tiden bakom pumpen förr, när det fanns lite större fiskar i akvariet.. nu komer de tom fram på dagarna! heheheh...

    Din kuhliiål behöver inte vara död.. kollade du igenom akvariet och pumpen eller? Om den är död skulle du garanterat hitta ett lik!
    <b><font face="Comic Sans MS"><font color="red">Stor</font id="red"> Kunskap Enligt Mig, <font color="red">Liten</font id="red"> Kunskap Enligt Er!
    </font id="Comic Sans MS"></b>

    Kommentar

    • SussieGross
      • May 2004
      • 197

      #3
      hahaha gud va gulligt! Ge inte upp hoppet, de är grymma på att gömma sig, ibland ser jag inte mina på en vecka..
      Blubb!

      Kommentar

      • limpus
        • December 2003
        • 288

        #4
        nja inte ricktigt men såg min kuhli för första gången på 2 månader i går va helt säker på att den va död..

        Kommentar

        • maanda
          • September 2004
          • 423

          #5
          Hej!
          ja, jag kollade igenom och tog isär pumpen, och rörde runt i akvariet. Hittade ett lik när jag tömde vattnet...

          Kommentar

          • SussieGross
            • May 2004
            • 197

            #6



            Blubb!

            Kommentar

            • Sven W
              • October 2003
              • 107

              #7
              Jag har en svart kuhliål som "bor" i filterbehållaren till pumpen. Det är ett Juwelkar med ganska stor behållare, så vattenströmmarna är måttliga. Det finns en springa på någon mm vid utblåsröret från pumpen som den utnyttjar för att simma in och ut.Den har gjort så under ett år nu och det har inte varit någon problem.

              Dock hade jag en praktbotia som för något år sedan simmade in på samma ställe och kilade fast sig mellan värmaren och filterväggen. Blev nog kokt på plats tror jag. Tog ett bra tag inann jag hittade den.
              /Sven
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=121496

              Kommentar

              • PatrikMalmo

                #8
                Kuhliålar och en del annan fisk är fenomenala på att gömma sig och ta sig in på de mest underliga ställen. Oftast lider de ingen skada (om de inte fastnar), men ibland tar de sig in på ställen där det inte kan komma in mat. Du kan byta filter om du inte vill ha den i filtrer - ett filterinlopp med en skumgummipatron på tar de sig inte igenom. Små arter av sötvattensräkor har jag oftast hittat många i pumpen vid rengöring, tills jag bytte filterinloppet. Jag tror den blev stressad av att du "hällde ut" den hela tiden.

                Hilsen!!

                Kommentar

                • Eurydike
                  • September 2004
                  • 931

                  #9
                  Nu ska jag berätta något äckligt om kuhliål och pump. Så är du känslig läs inte vidare.
                  Jag hade ett av mina akvarier i sovrummet tidigare och eftersom jag är väldigt lättstörd när jag ska sova så stängde jag av pumpen under natten. En morgon när jag startade pumpen som vanligt fräste det och spottade lite om pumpen men jag tänkte att det säkert fastnat någon växt och att det rättar till sig av sig självt efter en stund, som det brukar. Men när jag tittade till akvariet nästa gång efter någon timme lät det fortfarande likadant. Är väl bara att rengöra den igen då fast jag nyligen gjort det, tänkte jag. Men när jag tog bort den lilla huven över rotorbladet ligger där en kuhliål alldeles skinnflådd. Den hade ringlat in i det lilla hålet under natten och när jag satte igång pumpen på morgonen slogs den ihjäl.
                  Jätteäckligt!!!! Man får ju bara hoppas att den dog direkt.

                  Kommentar

                  • e_cat
                    • August 2003
                    • 263

                    #10
                    fräscht... inte..
                    Mvh Sandra

                    Kommentar

                    • lenis3
                      • June 2004
                      • 2254

                      #11
                      äckligt! men de är luriga de där, jag hittade ett lik lindat runt propellern till min Fluval3+, men jag tror att den var död innan den sögs in.
                      Min zoon
                      Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                      Kommentar

                      • 0422
                        • August 2007
                        • 644

                        #12
                        Lite i efterhand kanske... Men ändå, ytterligare en historia om Kuhliiålar.

                        Hade 2 stycken, och efter ett tag hade jag bara en kvar. Inte så konstigt tänkte jag, den har väl dött. Brydde mig inte alltför mycket. Sen så skulle jag möblera om på mitt rum, och därmed flytta på akvariumet. Och gissa vad jag hittar bakom det, i en dammklump? Jo, den där Kuhliiålen jag inte sett på ett bra tag... Den hade klättrat ut ur akvariumet längs med sladden på doppvärmaren =/

                        Sen skulle jag några månader senare byta akvarium, från 96-liters till 200-liters, och hade inte sett den återstående Kuhliiålen på 2-3 månader. Men så när jag ska fiska upp malen ur det gamla akvariumet så vad hittar jag om inte en väldigt levande Kuhliiål? Den var inte det lättaste att fånga, om man säger som så. Men fick över den till det nya akvariumet, och den verkar trivas där

                        Hade fram tills idag inte sett den på 2 månader, igen, men nu har jag bättre koll på fiskarna och den brukade komma fram när jag matade dem i början. Så idag köpte jag nya växter till fiskarna, och skulle möblera om lite. Så när jag lyfter på en sten är den där, väldigt levande, igen. Men ja, nu har den gömt sig ytterligare en gång, får se om den kommer fram när de får mat senare ikväll.

                        Förresten, bara en fråga om Kuhliiålar, hur gamla kan de bli? Har haft min nuvarande i 2-3 år...
                        - MAKE LOVE NOT LANDFILL -

                        Kommentar

                        • Whistler84
                          • November 2007
                          • 850

                          #13
                          Jodå, jag hade 10st från början och har nu bara två kvar.

                          Pumpen/filtret har nog klippt de flesta, men det är fortfarande där de verkar trivas bäst. De gillar väl att leva farligt.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...