Namnet på denna otroligt vackra fisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaius
    • August 2004
    • 150

    Namnet på denna otroligt vackra fisk

    Vet någon vad denna fisken heter? har tyvärr ingen bild på den men det liknar en zebrafisk som har en otrolig vacker rosa färg. Backfenan (ursäkta om namnet är okorrekt) är också betydligt "längre" än hos en vanlig zebrafisk. Dessutom en väldigt dyr stimfisk (39:-). Hade dock tur för dagen jag upptäckte dem hade affäressnubben det korrekta precis, men jag hade dock inte stålarna för tio styck. Dagen därpå var det dock en annan betjänt som trodde att det var samma pris som för zebrafiskar på dem. Fick alltså tio styck för 150:- istället för 390:-!

    Snubben med de något mer korrekta upplysningar sade något om att de hette något liknande med "fire red" och att det var en framarvling av en zebrafisk en annan sort...
  • Zaius
    • August 2004
    • 150

    #2
    Ursäkta för mina stavfel...jag är en dyslektiker och har tyskt ursprung...

    &gt;har tyvärr ingen bild på den men <u>den</u> liknar en zebrafisk som har en otrolig vacker rosa färg.&lt;

    &gt;Hade dock tur för dagen jag upptäckte dem hade affäressnubben det korrekta <u>pris</u>, men jag hade dock inte stålarna för tio stycken.&lt;

    &gt;Snubben med de något mer korrekta upplysningar sade något om att de hette något liknande med "fire red" och att det var en <u>?framodling?</u> av en zebrafisk en annan sort...&lt;

    Kommentar

    • mats41
      • February 2004
      • 593

      #3
      Tacksam för bild på fisken,finns slöjzebrafisk ochså.
      Akvarist som gillar australiskbiotop rengbågfiskar

      Kommentar

      • Olle A
        • January 2002
        • 1660

        #4
        Det är säkert en slöjsebrafisk, för jag har sett sådana som har varit rosa, neongröna o s v. Om de är avlade så eller har färgats på konstgjord väg vet jag inte, men tyvärr finns det nog anledning att se upp - det förekommer ibland skumma metoder som färgbad i syra eller att färg sprutas in i fiskar. Dessutom har man tagit fram en genmanipulerad sebrafisk som har blivit självlysande rosa med hjälp av gener från en havsanemon. Som väl är har den blivit förbjuden i stora delar av världen, så den är det säkert inte. Det är tråkigt att höra sådant här om fiskar man tycker är vackra, men tyvärr lär färgade fiskar bli allt vanligare. Man kan knappast klaga på folk som köper dem i okunnighet, men däremot informera om vad som pågår.

        Olle

        Kommentar

        • Susanna
          • July 2004
          • 215

          #5

          Kommentar

          • lenis3
            • June 2004
            • 2254

            #6
            kan det inte vara en danio då som skiftar i lite rosa?

            http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=271
            Min zoon
            Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

            Kommentar

            • Pär J.
              • March 2002
              • 284

              #7
              Det säljs även en "Glowlight Danio" eller Danio choprae, kanske är det den du har köpt. Denna är dock naturlig.
              http://www.practicalfishkeeping.co.uk/pfk/pages/show_article.php?article_id=129

              Kommentar

              • Zaius
                • August 2004
                • 150

                #8
                Ska försöka ta fram bilder på dem. De är väldigt tåliga i alla fall. Ingen av mina tio har omkommit i mitt nitrit förgiftade vatten än så länge, vilket jag är naturligtvis glad för.
                Namnet i affären var förresten endast "rosa-vit zebrafisk" och den är trots det höga priset redan utsåld.

                Kommentar

                • Zaius
                  • August 2004
                  • 150

                  #9
                  &gt;Det är säkert en slöjsebrafisk, för jag har sett sådana som har varit rosa, neongröna o s v. Om de är avlade så eller har färgats på konstgjord väg vet jag inte, men tyvärr finns det nog anledning att se upp - det förekommer ibland skumma metoder som färgbad i syra eller att färg sprutas in i fiskar. Dessutom har man tagit fram en genmanipulerad sebrafisk som har blivit självlysande rosa med hjälp av gener från en havsanemon. Som väl är har den blivit förbjuden i stora delar av världen, så den är det säkert inte. Det är tråkigt att höra sådant här om fiskar man tycker är vackra, men tyvärr lär färgade fiskar bli allt vanligare. Man kan knappast klaga på folk som köper dem i okunnighet, men däremot informera om vad som pågår.&lt;

                  Ärligt talat så har även "okunniga" som jag flera syn på hur jag anser hur en fisk kan vara vacker på. Vi kan till exempel nämna en väderål. Utseendemässigt tycker nog de flesta att det är ett fult exemplar, men det som stärker det "vackra" hos denna individ är just dens beteende. Jag älskade och se den nergrävd under sanden så att man endast kunde se huvudet på den.

                  Som sagt är det dens sätt att vara vacker på. Hos de flesta stimfiskarna (eller rättare sagt hos alla) är det dock utseendet som ger utstrålningen. Jag har aldrig träffat någon som inte har sagt, att han/hon köpte sitt stim av neontetror endast p.g.a. deras utseende.
                  Jag vet väl också att att man använder sig av skumma metoder för att färga till exempelvis glasabborrar, men för att jag ska vara ärlig, skulle jag hellre köpa ett gäng mångfärgade glasabborrar än ett gäng ”naturliga”. Varför? Som sagt för att jag tycker att det är utseendet på denna sorten av fisk som gör om jag kan kalla fisken för ful eller vacker.

                  Det är dessutom en engångs process (färgning) som jag kan ”stänga ett öga för”. Även om det må vara plågsamt för fisken, så vara det under endast under en viss period och om man ser på en fisks sätt att lida skulle det aldrig vara samma som att se t.ex. en hund att lida (hoppas meningen förstods, mitt tyska ursprung gör det lite svårt för mig att uttrycka sig).

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Hej

                    Som jag har fattat det blir t.ex färgade glasabborrar lättare sjuka än de ofärgade, och jag tycker det är rejält oetiskt, och djurplågeri, att färga dem på det sättet. Det är bara ett uselt knep för att okunniga nybörjare, son tror att fisken är naturlig, ska tycka de är häftiga, och köpa dem. Det som gör t.ex glasabborren speciell, är ju just att den är helt genomskinlig, och den borde kunna sälja enbart på det, men tyvärr räcker inte det för en del, utan de färgar dem också. Så tråkigt när pengar styr hur människor behandlar djur.

                    MVH Micke
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • Zaius
                      • August 2004
                      • 150

                      #11
                      &gt;Hej

                      Som jag har fattat det blir t.ex färgade glasabborrar lättare sjuka än de ofärgade, och jag tycker det är rejält oetiskt, och djurplågeri, att färga dem på det sättet. Det är bara ett uselt knep för att okunniga nybörjare, son tror att fisken är naturlig, ska tycka de är häftiga, och köpa dem. Det som gör t.ex glasabborren speciell, är ju just att den är helt genomskinlig, och den borde kunna sälja enbart på det, men tyvärr räcker inte det för en del, utan de färgar dem också. Så tråkigt när pengar styr hur människor behandlar djur.&lt;

                      Jag har haft mina tio "föredetta" färgade glasabborrar i fem år nu, de har visat sig att vara ytterst tåliga. Ja, det förstå ju vem som helst att man färgar dem för att de ska bli "lättare" och sälja. Utan färg, är de inte lika speciella och går inte att sälja för samma värde (å inte lika fort heller). Sorligt som sagt, men så fungerar det tyvärr. *Onödigt medelande på g* Antagligen köper de flesta som är ute efter något genomskinligt hellre glasmalar än glasabborar.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...