Bråkar! Eller...?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • S_sund
    • July 2004
    • 1904

    Bråkar! Eller...?

    Hej, har upptäckt ett märkligt beteende bland våra slöjstjärtar senaste två dagarna.
    Har tre större (<10cm inkl. fenor) och tre mindre (ca 6-7cm inkl. fenor). Har sett hur en av de större står intryckt i hörnet bakom pumpen med huvudet ner i gruset samtidigt som de andra "hugger" och biter(?) i honom/henne. Liknar mer de agressiva beteendet jag är van vid ifrån Malawicikliderna.
    De samsas när de är mat och det verkar inte vara något fel på aptiten, de har levt ihop sedan nyår och aldrig visat likn. beteende tidigare.
    Imorse låg han/hon upe på pumpen och då verkade som om de andra lämnade honom/henne ifred. Syns att det saknas några fjäll och att en av fenorna fått ett litet sår + ett allmänt nedstämt beteende men som sagt matlusten är det inget fel på.
    Är detta någon form av grupp"våldtäckt"? eller stöter man bort en svagare och möjligtvis sjuk individ bort ifrån stimmet?
    Några som tror sig veta eller har varit med om liknande själva?
    450L Sydamerika, 400L Sydamerika, 240L Asien/Sällskap, 120L Slöjstjärt/Sällskap, 90L Sällskap
    Min Blogg
    För övrigt anser jag att Stenungsund bör ha en egen akvariebutik!
  • S_sund
    • July 2004
    • 1904

    #2
    Ingen erfaren slöjstjärt/guldfisks ägare? Känner att mina egna erfarenheter är begränsad vad gäller de arterna, håller mig mer till Malawi o Sydamerika men självklart är det jag som blir "inkallad" som expert när fruns o sonens slöjstjärtar inte mår bra. Inga tips, erfarenheter? ...
    450L Sydamerika, 400L Sydamerika, 240L Asien/Sällskap, 120L Slöjstjärt/Sällskap, 90L Sällskap
    Min Blogg
    För övrigt anser jag att Stenungsund bör ha en egen akvariebutik!

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #3
      Det händer att även Slöjstjärtar reagerar om en annan fisk är sjuk, av självbevarelse drift vill de få bort den sjuka fisken.
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • Kiika
        • May 2004
        • 7

        #4
        Jag har tre slöjstjärtar i mitt akvarium. Jag har två som växer hela tiden och alltid är pigga och allärta men som är elaka med den tredje som är mycket mindre. Kanske den är sjuk på något vis? Den har inte växt sedan jag tog den och har ibland sina stunder när den vaggar alldeles stilla... det är som om den skulle vara rädd hela tiden. Vad göra? Men den kan vara jätte pigg å se ut att må bra!
        Kiika

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Hej

          Såg på ett program på TV för ett tag se´n att de även kan hjälpa varandra om de är sjuka. Två slöjstjärtar hade lämnats in i en zooaffär, tror det var i Afrika. En svart och en röd. Den svarta simmade ännu sämre än slöjstjärtar normalt gör, hade väl nå´t fel på simblåsan, och låg på botten hela tiden. Den kunde inte simma upp och äta, men vid matningarna tog den röda den på ryggen, och hjälpte den upp till ytan, så den fick äta, och se´n släppte den ner den igen. Lite motsatt betéende. Och ett bevis att man inte ska underskatta fiskar.

          MVH Micke
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          Arbetssätt...