Algätare och guldfisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nanna
    • August 2004
    • 33

    Algätare och guldfisk

    Jag har nyss köpt två guldfiskar. Funderar på att införskaffa en algätare, men jag är osäker på om man kan ha dem tillsammans med guldfiskarna. Läste någonstans att guldfiskar trivs bäst att vara bara med andra guldfiskar. Hur är det med det egentligen? Går det att ha en algätare med dem? Blir akvariet för trångt? Har ett ca 20-25 liters akvarium.
    Tetror
  • shpend
    • August 2002
    • 2010

    #2
    Du bör nog ha minst 100-200 liter till guldfiskar/slöjstjärtar. Sedan så trivs dom bäst om dom är minst 4st.

    Kommentar

    • Poseidon
      • February 2003
      • 1255

      #3
      Är dessa små så går det ann...Och som svar på din fråga, kan du ha en Ancistrus mal...en liten en!!!
      Du får tänka på att firrarna växer å att skaffa ett större kar som shpend menar.
      Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
      Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

      Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
      www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Hej

        Om du menar vanlig kinesisk algätare, så går det inte. Liksom slöjstjärtar/guldfiskar blir den över 20 cm lång, och blir dessutom aggressiv med tiden, så den lär gå rätt hårt åt långsamma slöjstjärtar. Större akvarier krävs för både den och guldfiskarna.

        MVH Micke
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • shpend
          • August 2002
          • 2010

          #5
          Guldfiskar käkar ju alger så du behöver nog ingen algätare, du får ju göra som du vill med dina pengar men jag tycker att du ska investera dom på ett begagnat eller nytt kar.

          Kommentar

          • Tant Nancy
            • April 2002
            • 5407

            #6
            Den senaste tåten angående guldfiskar/slöjstjärtar och små akvarier, finner du här http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30262&whichpage=1
            MvH
            Tant Nancy
            www.gladafisken.aqualogen.se
            Mitt fotogalleri
            Dagbok
            Min zoon

            Kommentar

            Arbetssätt...