praktbotia

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • solbacka
    • January 2004
    • 3952

    praktbotia

    Jag har tre praktbotia i mitt 375 liter. De har varit duktiga och ätit upp varenda snäcka som finns. Nu är det så att jag har snäckor i mitt 55 liter också. Ni ser nedan vilka fiskar jag har där.
    Detta akvarium är för liter för praktbotia, kan jag släppa över en av mina botior där för ett litet tag?
    Fråga 1 skulle den bli för stressad av miljöbytet?
    Fråga 2 akvariet håller endast ca 23 grader, är detta för kallt?
    Fråga 3 äter praktbotian upp yngel? Jag har några små där
    Fråga 4 hur går det med min algätare, ännu är den snäll, men får det plats med två fiskar vid botten?
    Fråga 5 ska jag köpa en ny praktbotia och ha i 55 liter tills det är rensat och sean ha den med de andra 3 i mitt 375 liter?
    fråga 6 ska jag köpa någon annan botia och ha permanent i 55 liter?
    Många frågor, vill gärna veta vad ni tycker...
    350l Diskus 275l SA växt
    100l tanganynika
    Min dagbok Mina bilder
    Min alldeles egna zoon
  • susanne
    • June 2003
    • 60

    #2
    Kan bara säga att botior äter yngel, till och med dvärgbotian tar yngel. Är ynglet större än dvärgbotians mun så naggar dom efter ynglets stjärtfena och när den är tillräckligt skadad så är det gonatt för ynglet ändå...
    Sann Akvarienörd med 170, 152, 100, 64, 60, 50 och 18 liters..

    Kommentar

    • solbacka
      • January 2004
      • 3952

      #3
      Jag kan plocka bort yngeln, ska egentligen göra det för jag har ett separat yngelakvarie. Ger de sig på vuxna guppy också?
      Jag har plocka ca 20 snäckor idag och hällt i 375 liter men vilket jobb! och det syns inte att man tagit bort något alls.
      350l Diskus 275l SA växt
      100l tanganynika
      Min dagbok Mina bilder
      Min alldeles egna zoon

      Kommentar

      • susanne
        • June 2003
        • 60

        #4
        Jag köpte 5 dvärgbotior för att minska mängden snäckor i yngelakvariet, och visst... snäckorna minskade rejält men också ynglena. Och det är bevisat vilka som är bovarna. Så nu är dvärgarna i ett annat akvarie och får flytta tillbaka till ynglena när de blivit halvstora (ca 2 månader) för en rensingsperiod av snäckor igen...Dvärgbotior jagar inte dina vuxna ungfödare. Och det är verkligen pigga och busiga fiskar som bara blir 5 cm stora. Kolla artbeskrivningen.
        Sann Akvarienörd med 170, 152, 100, 64, 60, 50 och 18 liters..

        Kommentar

        • solbacka
          • January 2004
          • 3952

          #5
          Det står att dvärgbotia ska ha 100 liter. Hmmm, jag vet faktiska inte vad jag ska göra. Min son vill definitivt ej ha dessa snäckor. Om man skaffade låt säga 3 dvärgbotia ändå, hur går det då med algätaren? Den är en snäll fegis nu men alla säger att det är ett monster. Den äter ej yngel heller.
          350l Diskus 275l SA växt
          100l tanganynika
          Min dagbok Mina bilder
          Min alldeles egna zoon

          Kommentar

          • susanne
            • June 2003
            • 60

            #6
            Mina fem dvärgar vandrar runt som snäckätare i mina fem akvarier. Dom är stimfiskar, men i det minsta yngelakvariet sätter jag bara 2 stycken för att det inte ska bli för trångt. Sen får dom komma till ett annat akvarie och jobba ett tag tills dom flyttar vidare runt i huset......I det största karet går dom tillsammans med siamesisk algätare och det går bra.
            Sann Akvarienörd med 170, 152, 100, 64, 60, 50 och 18 liters..

            Kommentar

            • solbacka
              • January 2004
              • 3952

              #7
              Jag har en Gyrinocheilus aymonieri, vanlig algätare, kinesisk algätare, algfrossare. Kärt barn har många namn, eller i detta fallet icke kärt barn. Siamesisk algätare har jag i mitt stora kar, mycket trevliga fiskar om man får göra reklam.
              350l Diskus 275l SA växt
              100l tanganynika
              Min dagbok Mina bilder
              Min alldeles egna zoon

              Kommentar

              • Torstensson
                • June 2002
                • 1964

                #8
                Jag hade köpt den minsta Praktbotian jag hittade, dom e typ 5cm långa. När snäckorna är borta, och kanske en lång tid efter för säkerhetsskull, hade jag flyttat över den till dom andra..
                23grader tror jag är för kallt. Risken är att Praktbotian får "VitaPrick".
                Sedan tvivlar jag på att en så pass liten botia, om du híttar det, nappar några yngel..

                Kommentar

                • martin_skytt
                  • August 2004
                  • 84

                  #9
                  Jag skulle absolut köpa två små praktbotior till det lilla och flytta dem till det stora när alla snäckor säkerligen är borta.
                  /Martin

                  Kommentar

                  • Tant Nancy
                    • April 2002
                    • 5407

                    #10
                    Alternativet är ju att flytta ur alla fiskar ur det lilla karet och köra snäckmedel. När akvariet är tomt så fungerar detta eftersom ingen tar skada av den nitrittopp som blir när alla snäckor dött och börjar ruttna... Räkna med att du måste göra om behandlingen några gånger för att bli kvitt alla snäckorna.
                    En fördel till med att inte ha fiskarna i akvariet när man använder snäckmedlet är att man kan överdosera och på så sätt vara säker på att det "tar" ordentligt.
                    MvH
                    Tant Nancy
                    www.gladafisken.aqualogen.se
                    Mitt fotogalleri
                    Dagbok
                    Min zoon

                    Kommentar

                    • Daniel Blom
                      • June 2003
                      • 1670

                      #11
                      Ytterligare ett alternativ är att inse att...
                      1. Snäckor i måttliga mängder är nyttiga.
                      2. Ett enkelt sätt att slippa snäckinvasioner är att inte ge fiskarna mer mat än de äter upp.
                      mvh Daniel
                      Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
                      och framgången är given.
                      Samuel Clemens
                      Mina bilder

                      Kommentar

                      • solbacka
                        • January 2004
                        • 3952

                        #12
                        Jag vet att snäckor är nyttiga, men ej vackra och därför vill jag ej ha de kvar. Några hade varit ok men ej närmare 100. Jag tror också att de finns fast man ej övermatar, de finns på växterna man köper och jag vet ej hur man ska svälta sina fiskar för att slippa de..
                        Jag oroar mig för vita prick också, att det blir för kallt för praktbotia. Kanske jag testar att flytta över 1 för mina är små.
                        350l Diskus 275l SA växt
                        100l tanganynika
                        Min dagbok Mina bilder
                        Min alldeles egna zoon

                        Kommentar

                        Arbetssätt...