Guldfisk utan pump ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • spiggen

    Guldfisk utan pump ?

    Undrar om guldfiskar klarar sig utan pump, sett på tv ( Guldfisk i likörgklas ) är guldfiskar labyrint ? eller är det jag som är ute på djupt vatten.. ?

    Aja, det jag undrar överlever guldfiskar utan pump?? Tacksam för svar inom 24 timmar.. kl är nu 20,00 lördagen den 28 aug..
  • Mattias Andersson
    • March 2003
    • 826

    #2
    Dom är inte Labyrinter, så dom behöver pump.....

    Kommentar

    • Nicolette
      • May 2003
      • 52

      #3
      Hej!
      Ger dig ett par länkar du bör titta på;
      http://www.tropicalzoo.nu/A/skal.html
      http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=54

      Jag skulle inte rekommendera att inte använda pump, eftersom pumpen hjälper till att hålla ett bra vatten ur biologisk synvinkel, och dessutom sätter den rörelse på ytvattnet, så att det finns syre i vattnet för fiskarna (som mattias skriver, dom är inte labyrinter).
      Och du, ha inte en fisk, SPECIELLT inte en guldfisk (alternativt slöjstjärt, vilket jag tror du syftar på) i ett likörglas/skål eller något annat som inte är ett akvarium. Hoppas du fick hjälp med din fråga! Mvh/Nicolette

      Kommentar

      • Messier
        • January 2004
        • 187

        #4
        Enligt min mening borde det "vara skottpengar" på guldfiskskålar....Mvh Jan
        Mvh Jan

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251123

        Kommentar

        • wolrath
          • August 2004
          • 29

          #5
          hörre du.. Jag skulle inte heller satsa
          på det där med glasskål utan pump.
          Dels så behöver egentligen guldfiskar ett
          stort akvarium för att trivas och må bra
          och dels så får dom inte tillräckligt med syre.
          Dom kippar bara luft vid ytan hela tiden och
          det är ett tecken på att dom får för lite syre.
          MVH JW

          Kommentar

          • join4t
            • October 2003
            • 854

            #6
            Bra sätt att hjälpa nån som behöver mer information Nicolette, i stället för att starta ett gräl, ska nog spara de där länkarna själv ifall de kan va till nytta någon gång.
            "Om du inte kan säga nåt snällt så säg ingenting alls" // Stampe

            Kommentar

            • r01
              • August 2004
              • 15

              #7
              Varför prova hur fort en fisk blir förgiftad?
              Det finns gratisbroschyrer från t ex Sera, alternativt internet, som visar bilder på nitrit-förgiftad fisk som du kanske bör ta en titt på innan du funderar på varför du vill skaffa fiskar.
              På första sidan här på Zoopet kan du hitta massor av bra information för att starta akvarium, hur filter och vatten fungerar.
              Sedan kan du läsa specifikt om behov för guldfisk för att se vart resten passar in. Det tar inte längre tid än någon timme.

              Glada fiskar,
              Johan

              Kommentar

              • jackson
                • September 2003
                • 1242

                #8
                En guldfisk brukar rekomenderas MINST 50 liter vatten per fisk. Detta för att de äter (och skitar ner) mycket. Vad jag vet har jag aldrig sett en sk "guldfiskskål" (ja, det borde vara skottpengar på sådan) som är ens 30 liter. Vanligtvis är de inte ens 10 liter...

                Svaret är inte om du behöver luftpump i en guldfiskskål. Svaret är att det är djurplågeri att ha fiskar i ett sådant litet kar, om man inte vet EXAKT (dvs bla kan rabbla upp Kvävecykeln i vatten som rinnande vatten) vad som händer i ett akvarium. Och aggerar utifrån sina kunskaper...
                Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                Kommentar

                • solbacka
                  • January 2004
                  • 3952

                  #9
                  Varför är det så vanligt att man fortfarande har slöjstjärtar i en skål? Tradition? Min son var hos en kompis som hade detta och han frågade varför de ej hade pump, fick svaret det behövs ej till slöjstärtar! De som har slöjstjärt i skål måste ha köpt de i akvarieaffär och fått reda på att det ej behövs pump där!
                  350l Diskus 275l SA växt
                  100l tanganynika
                  Min dagbok Mina bilder
                  Min alldeles egna zoon

                  Kommentar

                  • Kramfors
                    • January 2003
                    • 7265

                    #10
                    Jah har tagit in mina fiskar i dag, min Guldfisk är 42 cm kan den vara för stor för en Guldfiskskål.
                    http://www.kramforskoi.com/

                    Kommentar

                    • Norpan
                      • December 2003
                      • 679

                      #11
                      Kramfors: Det går nog jättebra, om det är trångt att få ned kan du trycka ner den för hand..
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251501

                      Grodor..lite trevligare, lite bättre

                      Kommentar

                      Arbetssätt...