slöjstjärt i ett 37literskar???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gickan_87
    • November 2003
    • 1873

    slöjstjärt i ett 37literskar???

    kan man ha det?? såg att det var någon här adam (tror jag) som hade sina två slöjstjärtar i en 20litersguldfisk skål så kan jag ha två i mitt akvarium då????
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Man kan inte ha slöjstjärtar i akvarium mindre än 250 liter, det är djurplågeri.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • gickan_87
      • November 2003
      • 1873

      #3
      men jag vill ha ha ha ha ha......

      det var ju någon som hade det ju...

      Kommentar

      • ÅsaF
        • April 2003
        • 79

        #4
        Jag har några guldfiskar i ett 60 liters akvarium och det går alldeles utmärkt. De mår väl inge sämre än andra akvariefiskar som har samma storlek på akvariet. Inte blir de stora heller som de blir ute i dammen så det verkar som de anpassar sig storleksmässigt med akvariet. Sköter man akvariet och byter vatten kontinuerligt så funkar det bra med ett akvarium som inte är så jättestort. Se bara till så att fiskarna inte är alldeles för stora.

        Dock tycker jag att en skål är alldeles för litet för att ha fiskar i och det gäller alla slags fiskar.

        Kommentar

        • plizken
          • April 2004
          • 1293

          #5
          Om man stressar och svälter fiskar kan man få dom att leva förvånandsvärt länge utan att växa, men hur hyggligt är det?
          Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

          Kommentar

          • elinor
            • February 2003
            • 1323

            #6
            Lite fint så får jag väl påpeka att det ibland finns rektangulära kar som inte är större än en skål. Om jag inte minns helt fel från alla slöjstrjärtdebatter här på forumet så är det volymen på karet som är av betydelse.

            Visst kan jag förstå att du gärna vill ha slöjstjärtar i ditt kar men tänk efter lite innan du gör inköpet. Slöjstjärtar behöver ha stor vattenvolym och dem anpassar sig inte efter karet. När det är fel förhållanden för vilken fisk som helst så blir de inte större pga av detta och inte pga anpassning.

            Istället för att kanske sukta efter något som inte passar till ditt kar så kan du väl välja en fiskart som fungerar i ditt kar. jag kan lova dig att både du och dina fiskar blir lyckliga av en bra miljö.

            Lycka till!
            Varje gång jag hör ordet SPORTA måste jag tvätta munnen med choklad

            Kommentar

            • ÅsaF
              • April 2003
              • 79

              #7
              Ok. Då måste jag ha handskats helt fel med mina slöjstjärtar som jag hade i ett 540 liters akvarium i flera år och som inte växte nämnvärt. De blev nämligen inge större än de jag hade i mitt 60 liters sen. Hade fiskar kunnat prata så hade de nog sagt att de inte ville vara i akvarium över huvudtaget om det inte var större än flera kubik. Men men...

              Kommentar

              • Tant Nancy
                • April 2002
                • 5407

                #8
                kan man ha det??
                Nej

                såg att det var någon här adam (tror jag) som hade sina två slöjstjärtar i en 20litersguldfisk skål så kan jag ha två i mitt akvarium då????
                Om du läst de inläggen som gäller hans guldfiskar i skålen så inser du att han inte gör rätt... Även om du vill ha det, så går det inte, om du inte vill ha döda guldfiskar förståss?

                men jag vill ha ha ha ha ha......

                det var ju någon som hade det ju...
                Har du kollat hur gamla de var... Ett tag funkar det, men de mår jättedåligt och till slut dör de.... Det går inte att ändra på hur mycket du än vill!

                MvH
                Tant Nancy
                www.gladafisken.aqualogen.se
                Mitt fotogalleri
                Dagbok
                Min zoon

                Kommentar

                • elinor
                  • February 2003
                  • 1323

                  #9
                  <font color="blue">ÅsaF..</font id="blue"> Jag hoppas inte att du kände att det var något påhopp på dig, det var nämligen inte meningen, ber om ursäkt. Jag gick efter den information som finns att tillgå på nätet tex från


                  Och visst hade du rätt när det gällde deras anpassning (till viss del) vilket även står nedan, men det finns ju även storleksvariationer inom denna art. Det jag försökte göra med mitt lilla inlägg var att be gickan_87 tänka sig för innan hon köpte slöjstjärtar till sitt 37 liters kar. Med grus och pump och inredning så är det ju inte längre 37 liter som fiskarna simmar omkring i. Och nej, jag tror inte för fem öre att du skulle missköta dina fiskar, det har jag aldrig påstått och fick du den känslan så ber jag återigen om ursäkt.

                  Om nu gickan_87 vill läsa lite om slöjstjärt så fann jag nedanstående text på sidan jag tidigare hänvisade till.

                  <font size="1">Slöjstjärt.

                  Slöjstjärten är en avelsform "avlade på missbildningar" av Guldfisken.
                  Slöjstjärtens storlek varierar mycket.
                  Vissa fiskar blir inte mer än 8-10 cm medan andra kan bli upp till 25 cm.
                  Som Guldfisken anpassar den sig till viss del efter det utrymme, anlag/gener, vattentemperatur och hur mycket och näringsrik mat den får.
                  En Slöjstjärt ska ha rent syrerikt vatten, <font color="maroon">den ska ha minst 50 liter vatten per 10 cm fisk gärna mer,</font id="maroon"> med en större volym vatten är det mindre risk att vattnet inte är optimalt, även filtervolymen ska var rejält tilltagen då den förorenar mycket.
                  Minst ett ca 30 % delvattenbyte i veckan brukar göra vattnet stabil, var 4 vecka är det lämpligt att göra byten med 2 dagar mellan för att sänka nitrat nivån om det inte finns växter som förbrukar nitraten.</font id="size1">


                  Varje gång jag hör ordet SPORTA måste jag tvätta munnen med choklad

                  Kommentar

                  • ÅsaF
                    • April 2003
                    • 79

                    #10
                    Ingen fara elinor.

                    Kommentar

                    • gickan_87
                      • November 2003
                      • 1873

                      #11
                      kan man ha två "golfbollar" då??

                      de blir 4-7cm det blir väl perfekt till mitt akavrium och då kan man ha tre-fyra eller hur????

                      Kommentar

                      • nilssonnet
                        • January 2004
                        • 603

                        #12
                        Golfbollar passar väl endast i golfbaggen (eller vattenhålet om dom ska ligga i vatten). Menar du däremot slöjstjärtar är 37 liter fortfarande för litet, möjligen för att ha en i tillfälligt men på tok för litet för tre-fyra st.
                        Na klar!

                        Kommentar

                        • gickan_87
                          • November 2003
                          • 1873

                          #13
                          Ursprungligen skickat av Cia
                          Hej!
                          Jag har mina 2 slöjstjärtar i ett 20liters akvarium och det går finemang!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

                          Cia

                          Hej Cia! kan du maila mig på gickan_87@hotmail.com och berätta mera om dina fiskar och akvariet????

                          Kommentar

                          • Tant Nancy
                            • April 2002
                            • 5407

                            #14
                            Vad jag inte förstår Gickan... är varför du ställde frågan överhuvudtaget??? Du har fått flera svar att du inte kan ha dem i så litet akvarium... och varför, men det verkar som om du får nej så lyssnar du inte alls... för du VILL ju.... Jag hoppas att du förstår att Cia inte är någon djurvän om hon tänker ha sina Slöjstjärtar i det där karet en längre tid...

                            Det går säkert fint för Cia med två slöjstjärtar i ett 20 liters akvarium... de kanske till och med lever en par år där... men om fiskarna får det akvarium de behöver för att trivas, ja då kan de leva i mååååånga år...

                            Kontentan av det här blir väl... visst går det ha två slöjstjärtar i 20 liter.. man kanske till och med kan få plats med en 5-6 stycken med god vilja... jag skulle kunna förvara mina barn i små skåp också... alla skulle överleva om jag gav dem lagom med mat och städade ofta... men INGEN skulle MÅ BRA och leva till vuxen ålder!!!!
                            MvH
                            Tant Nancy
                            www.gladafisken.aqualogen.se
                            Mitt fotogalleri
                            Dagbok
                            Min zoon

                            Kommentar

                            • rennicke
                              • November 2003
                              • 335

                              #15
                              Jag blir uppriktigt vansinnig över alla dessa ignoranta människor som ställer en fråga men vägrar acceptera svaret så länge det inte passar dem.

                              Varför ha fiskarna i ett för litet akvarium? Gickan, du har ju fått svart på vitt i den här tråden och garanterat i många fler här på forumet att det GÅR att ha dessa fiskar i ett litet akvarium, men att de inte mår bra. Jag skulle kunna slänga ner en 30cm. påfågelciklid mitt 60 liters och den skulle säkert överleva en tid, men mår den bra? Det är ju den frågan du måste ställa dig.

                              Om du nu så gärna "vill ha ha ha ha" en slöjstjärt så gör dig sjäv och i synnerhet din framtida fisk en jättetjänst och satsa på ett större akvarium från början.
                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=199905


                              Lönen är den enda företeelse som kan gå från futurum till imperfekt utan att passera presens.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...