sebrayngel...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mackmut
    • June 2004
    • 49

    sebrayngel...

    Har fått sebrayngel, tänkte mata med kokt äggula...nån som har nåt annat bra tips?? hur ofta ska man göra vattenbyte i yngelakvariet sen då?
    Marcus
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Jag brukade mata mina med havremust. Billigt, bekvämt och bra. Vattenbyten gör du så att nitrathalten håller sig mellan 5-10 ppm, det beror mycket på vad och hur mycket du matar med.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • mackmut
      • June 2004
      • 49

      #3
      när ska jag börja mata nu då?? de har inte börjat simma än, sitter längs frontrutan...
      Marcus

      Kommentar

      • lenis3
        • June 2004
        • 2254

        #4
        torpfrog: havremust? när jag hade yngel så matade jag med typ vätskefoder från affären.. hm..
        eftersom du odlat sebrafiskar, en liten fråga: Jag har fått sebrayngel 2 ggr och båda gångerna blev säkert 98% missbildade, typ stjärtfenan eller något. första gången köpte jag fiskarna från samma affär samtidigt, nästa gång köpte jag från 2 olika affärer men trots detta blev ynglen missbildade.. vad kan detta bero på? (ursäkta att jag utökade tråden lite..)
        Min zoon
        Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

        Kommentar

        • dgqlof
          • November 2003
          • 1344

          #5
          Ursprungligen skickat av mackmut
          när ska jag börja mata nu då?? de har inte börjat simma än, sitter längs frontrutan...
          Inte än i så fall. När de börjar simma. De simmar precis under ytan i början, mycket svåra att se.

          Kommentar

          • dgqlof
            • November 2003
            • 1344

            #6
            Ursprungligen skickat av lenis3
            ...Jag har fått sebrayngel 2 ggr och båda gångerna blev säkert 98% missbildade...
            Fler sebrayngel än andra yngel har för mig också blivit missbildade, men absolut inte så stor andel. Leta orsaker i fodrets sammansättning (D-vitaminbrist, rakitis), vattnets kvalitet (nitrit) och tungmetaller (koppar). Prova mycket vattenbyten, fungerande biologisk filtrering och levandefoder av bra kvalitet när de är små.

            Kommentar

            • Tropfrog
              • October 2002
              • 8078

              #7
              Jag har aldrig fått en enda missbildning när jag odlat sebra. Min gissning är någon brist i fodret.
              MVH
              Magnus
              min zoon

              Kommentar

              • lenis3
                • June 2004
                • 2254

                #8
                hmm.. när jag tänker efter gjorde jag nog inga vattenbyten till de var kanske 1 cm.. kan det vara orsaken? de var i ett 50l akvarium, fluval2 innerfilter (det var nog avstängt vid närmare eftertanke) men en "sockerbit" som bubblade.. matade med torrfoder (krossat). och en tub med yngelföda (flytande) från affären..
                Min zoon
                Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                Kommentar

                Arbetssätt...