odla sebrafiskar...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mackmut
    • June 2004
    • 49

    odla sebrafiskar...

    Hej!
    Tänkte nu odla mina sebrisar, och tänkte göra så här: släpper ner hela stimmet (10st) på kvällen i odlingsakvariet på 60 liter. sen får de va där tills på söndag morgon, då jag tar upp dem. På botten har jag lagt ett nät så att de inte kommer åt sin egen rom. Har inrett akvariet med lite växter, typ cobomba...akvariet står även vid fönstret så de får lite solljus, vilket ska stimulera leken...

    har dock några frågor..
    1. Ska det finnas några flytväxter?
    2. Jag ska väl inte mata när de är i odlingsakvariet?
    3. Hur ser leken ut?

    Även tacksam för tips och mycket tacksam om nån skriver ifall jag gör väldigt fel...
    Marcus
  • dgqlof
    • November 2003
    • 1344

    #2
    1. Behövs inte, ynglen uppskattar det däremot, de håller till i ytan första veckorna.
    2. Ja och nej. Fiskarna behöver mycket mat för att leka, men med raster på bottnen kan du knappast mata.
    3. Ett vilt jagande.

    En variant du kan göra är att bara släppa i honorna först (och mata dem mycket) och inte ha rastret i. Låt de vara ensamma där några dagar, städa bottnen och lägg i nätet och sedan hanarna. Nästa dag leker nästan garanterat på förmiddagen. Sedan är det bara att håva ur och vänta och sedan får du komma på vad du skall göra med 200 sebrafiskar. Lycka till!

    Kommentar

    • mackmut
      • June 2004
      • 49

      #3
      tack....men jag tycker det är så väldigt svårt att se skillnad på hona och hanen.
      tack för svaren
      Marcus

      Kommentar

      • Holmby
        • February 2004
        • 1118

        #4
        Jag släppte i 5 slumpvis valda sebrafiskar i ett 45-liters. Alla på en gång alltså.

        På botten hade jag stora stenar.

        Fiskarna gick i detta kar 2 nätter, sedan plockade jag bort de vuxna fiskarna. Efter 3 dagar kryllade det av mikroskopiska yngel.

        Kommentar

        • Moose9
          • June 2004
          • 71

          #5
          När jag får mina sebrafiskar till lek i ett lekakvarie så får jag bara 2-5 yngel :S

          Kommentar

          Arbetssätt...