Slöjstjärtsfoder ??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ami
    • March 2002
    • 294

    Slöjstjärtsfoder ??










    Har haft slöjstjärtar flera ggr.men ej kommit fram till ordentligt om man


    enbart ska ge dem slöjstjärtsfoder(guldfisk)ell.om de kan äta räkmix,fryst artemia o andra slags torrfoder(typ.till "tropiska vanliga akvariefiskar").Jag har lyckats fått tag på 6st.Calicoslöjstjärtar som jag anser är "prakteexemplar" efter mkt.letande.(vet ungefär hur de ska se ut enl.vissa normer(kriterier.)De var mkt.små fr.början,men är nu c.a 7-8c.m.inkl.fenorna.De sex går ensamma i ett 220lit.kar o jag har 24gr.där.De är hur pigga som helst,simmar utomordenligt fort o BRA,mår hyperbra som vitt jag kan bedöma(trots allt negativt jag sett om slöjstjärtars simning.).Såg i morse ex.vis hur två "hannar" höll på o "jagade en hona " i bland växterna.Enl.experterna ska de ej vara könsmogna nu om jag fattat rätt.Men hur som helst m.detta.Jag skulle vara väldigt tacksam om nå`n som är mkt.insatt i detta om slöjstjärtar kunde svara på detta med FODER.Var vänlig ,hänvisa mig inte till ngn.länk ell.dyl.utan var snäll svara här ell. på internmail. Tack.
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    De ska ha ett foder för kallvattenfiskar som inte innehåller mycket protein.
    De kan inte tillgodogöra sig ett foder med högt proteininnehåll utan det kommer att förorena vattnet.
    Om räkmix är bra vet beror på innehållet, Slöjstjärten äter allt men bör ha vegetabilisk föda till större delen.
    Räkmix kommer troligen att förorena vattnet.
    Prova att ge dem isbergssallad för fibrernas skull.
    Foder för akvariefiskar är inte anpassat för kallvattenfiskar.
    De flesta som har Guldfiskar brukar nog använda Koifoder till sina fiskar då det fodret finns i många kvalitéer och prislägen.
    Vissa Slöjstjärtar kan få problem med luft i tarmen och att blöta fodret i någon minut sägs vara bra.
    Om jag mins rätt har du frågat om foder tidigare.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • ami
      • March 2002
      • 294

      #3
      Tack för svaren.Jag hade läst o fått för mig att deras matsmältningssystem ej "tog emot" vanligt foder p.g.a.vissa okända för mig anledningar.Det sistnämnda du skriver kommer jag ej tyvärr ej ihåg.Kanske håller man på att bli gammal o "gaggig".Tack iaf.

      Kommentar

      Arbetssätt...