Dr. Fish

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #16
    Tillägg om så kallade psykosomatiska sjukdomer.
    Flertalet av dessa som länge betraktades som psykosomatiska sjukdomar har senare visats vara somatiska.
    Ett mycket bra exempel är astma som länge betraktades som en psykosomatisk sjukdom. Men när man väl hittade Immunoglobulin E och senare kunde bestämma dnivån av detta på specifika allergener som t ex björkpollen blev det somatiska sambandet ganska klart. Detta hindrar dock inte astmapatienter att få astmaanfall av plastväxter när de tror att det rör sej om en växt dom är allergiska för.
    Detsamma gäller i viss mån också psoriasis.
    Erik T
    med både psoriasis och astma i familjen.

    PS. En av mina söner med astma är nu i stort besvärsfri efter hård fysisk träning.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • jolon
      • December 2002
      • 1075

      #17
      Men är inte begreppet psykosomatisk mest för sjukdommar som man saknar väsentlig forskning på?
      Som när det gäller just astma, den var psykosomatisk tills att man hittade den fysiska orsaken, bara en tanke från mig som inte gillar termen psykosomatisk. (aaaningen offtopic)

      (fressten när vi ändå drar sjukdommar så har jag sarkocydos nån med info på den får gärna bidra) )
      My internet should be readonly.

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #18
        Man försöker ju alltid hitta på någon förklaring till det man ser...
        Och hittar man då ingen klar förklaring kanske man börjar tänka på en psykisk orsak till detta...
        Och ofta kunde man förr och kanske än idag gärna övertyga sej själva om att detta troligen var förklaringen...
        Tre reflektioner...
        <b>Freud </b>han som definierade psykoanalysen ni vet -något som fortfarande omhuldas av vissa psykologer och psykiatriker - menade att hans teorier endast var provisoriska i avvaktan på en neurologisk/somatisk förklaring till de psykiska sjukdomarna. Trots att detta nu finns vid (endogena) depressioner och schizofrenier finns fortfarande "hard-core" psykoanalytiker som håller fast vid Freuds teorier.
        <b>Magsår </b>en annan tidigare uppenbart psykosomatisk sjukdom (när jag var student) visade sej till slut faktiskt orsakad av en bakterie - Helicobacter pylori.
        Det är ofta vanligt att <b>cancerdrabbade </b>söker någon egen orsak till varför de gjort något "felaktigt" som gett dem sjukdomen.

        Så sarkoidos - fortfarande mysteriskt - varför är den vanligare i skandinavien och på brittiska öarna? Men eftersom jag inte ägnat mej åt denna sjukdom (eller har släktingar med densamma) kan jag nog inte bidraga med något där...
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • Lenmar
          • February 2004
          • 6154

          #19
          Varför är första sidan på denna tråd så bred. Jag får ont i ögonen av att läsa och tappar bort mej när jag skall förflytta mig i sidled...
          Goa hälsningar, Maria Min hemsida
          Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #20
            Ursprungligen skickat av Lenmar
            Varför är första sidan på denna tråd så bred. Jag får ont i ögonen av att läsa och tappar bort mej när jag skall förflytta mig i sidled...
            Vete sjutton - men det hände efter jag lade in en lång url.
            Jag har märkt att det hänt vid tidigare tillfällen också...
            Troligen en bug...
            Får vi be om lite bug control tack (&lt;- joke)
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • Tricella
              • October 2002
              • 1052

              #21
              erikthur: Här står det hur du kan göra...

              http://www.zoopet.com/akvarium/forum/faq.asp#hyperlink

              Kommentar

              • Lenmar
                • February 2004
                • 6154

                #22
                Åhhh Erik...
                Kan du inte ta bort den??
                Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                Kommentar

                • erikthur
                  • March 2004
                  • 9953

                  #23
                  Ursprungligen skickat av Tricella
                  erikthur: Här står det hur du kan göra...
                  http://www.zoopet.com/akvarium/forum/faq.asp#hyperlink
                  Tack för tipset - det har hänt någon gång tidigare - så det är bra att kunna fixa till det...
                  Killies is a lifetime passion

                  Kommentar

                  • Sabina
                    • January 2003
                    • 481

                    #24
                    En liten parentes till om psykosomatisk sjukdom...

                    Psoriasis räknas inte till de sk psykosomatiska sjukdomarna. Däremot är det helt riktigt att en psoriatiker försämras i sin sjukdom vid olika saker, välkänt är att alkohol (spec i stora mängder) kan förvärra sjukdomen eller ge ett skov. Detsamma gäller dålig kondition, depression, rökning etc. Många av dessa faktorerna påverkar kroppens immunförsvar och därigenom även den autonoma sjukdomen (psoriasisen). Det finns även andra sjukdomar tex hudsjukdomen rocasea (kallas även vuxenacne), den kan förvärras tex av stress, alkohol, starka kryddor etc.

                    Meningen var inte att påstå att psoriasis inte påverkas av andra yttre (exogena) eller inre (endogena) faktorer, för det är bevisat att så är fallet. Så där håller jag helt med , men det gör inte att den är psykosomatisk.

                    Så det jag försökte förmedla tidigare är att psoriasisen inte är en psykosomatisk sjukdom...hoppas jag inte krånglade till det...

                    Glada hälsningar

                    Sabina

                    P.s Magsår kan även uppkomma utan närvaro av "magsårsbakterien" (Helicobacter pylori) och man kan även bära på bakterien utan att få magsår. Men om man hittar ett magsår i första delen av tolvfingertarmen (precis efter magsäcken och nedre magmunnen) så är 90% smittade med magsårsbakterien. D.s
                    Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

                    Kommentar

                    Arbetssätt...