barber och guppy?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mackmut
    • June 2004
    • 49

    barber och guppy?

    Jag vet ju att tigerbarber är fenbitare, men har också läst att om man har 10 eller fler barber så bryr dom sig bara om varandra. kan man då ha guppy??Nån med nån erfarenhet??Akvariet är på 345 liter, om det gör nån skillnad...
    Marcus
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Jag har inte personligen provat just den kombinationen, men det skulle förvåna mig om inte barberna bet av fenorna på, och kanske dödade, guppyna.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • mackmut
      • June 2004
      • 49

      #3
      även ifall man har ett stort stim med barber alltså??

      synd, skulle verkligen vilja ha både guppys och barber.
      Marcus

      Kommentar

      • Solen
        • September 2003
        • 2997

        #4
        Hej

        Vi har 20 barber och de försöker bita våra botier och väderålar så det stämmer nog inte att de bite mindre om de är 10 el fler......
        Pricken den Store !
        ~~~~

        Kommentar

        • mackmut
          • June 2004
          • 49

          #5
          ok, tack för svaren....testar nog INTE barber och guppys då...
          Marcus

          Kommentar

          • Lenita
            • June 2003
            • 850

            #6
            Jag har haft tigerbarber och guppys ihop och det gick bra ett tag, sedan såg jag att guppierna hade lite fransiga fenor. Jag antog då att det var tigerbarberna, men å andra sidan såg jag aldrig att de nafsade. Nu har jag mina tigerbarber ihop med guramis och det går bra än så länge - peppar, peppar. Jag har ett stim på 14 tigerbarber, de var lite tuffa mot guramierna första dagen, men sen dess har det varit lugnt.

            Tycker nog att du iallafall ska testa om du har möjlighet.
            ____________________________________
            Pax vobiscum!

            Kommentar

            • Kalle Anka
              • December 2002
              • 27

              #7
              jag har haft ett stim på 50 st och dom var lugna kommer ihåg att vi hade gurami med långa spröt. Dom var lugna när dom var så många. Sen fick vi vitapricksjukan och nästan alla dog sen skafade vi guldsöm och oscar ciklider oscarna åt upp dom när dom växte.
              Platy mannen

              Kommentar

              • Mattias Andersson
                • March 2003
                • 826

                #8
                Har haft oddesabarber tillsammans med guppy och det fungerade klockrent i 3-4 månader, har även provat tigerbarber med guppy och det var ett rent h.....e.

                Kommentar

                • shpend
                  • August 2002
                  • 2010

                  #9
                  Der är nog tvärtom, dom biter och vågar gå på om dom är fler.

                  Kommentar

                  • Mattias Andersson
                    • March 2003
                    • 826

                    #10
                    Om dom går i större grupp( 50+) så bråkar dom mest inom stimmet..

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #11
                      Mattias har en bra poäng: Tigerbarber är små svin (ursäkta språket, men jag tycker verkligen illa om dem) men det finns gott om snälla, icke-fenbitande, barber, som ofta dessutom är snyggare än tigerbarb, t.ex. odessabarb, praktbarb, rödlinjebarb och Puntius rhomboides (vad heter den på svenska? Romb-barb?).
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • doctor
                        • August 2002
                        • 300

                        #12
                        Guldbarben skulle jag vilja lägga till på listan över trevliga barber. På bilden, http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=207 så är den rätt blek men trivs de så blir de väldigt färggranna. Har 5 ihop med ett litet stim tigerbarber och de funkar fint ihop. Men guppysar ihop med tigerbarber skulle sluta i katastrof, mina retar andra fiskar rätt bra, misstänker att det var de som dödade två små malar jag köpte för att hålla efter algerna.
                        Min PBase
                        Min Flickr

                        Kommentar

                        • Lenmar
                          • February 2004
                          • 6154

                          #13
                          Ursprungligen skickat av Azur
                          Mattias har en bra poäng: Tigerbarber är små svin (ursäkta språket, men jag tycker verkligen illa om dem) men det finns gott om snälla, icke-fenbitande, barber, som ofta dessutom är snyggare än tigerbarb, t.ex. odessabarb, praktbarb, rödlinjebarb och Puntius rhomboides (vad heter den på svenska? Romb-barb?).
                          Måste vara denna barb du menar:
                          http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=672
                          Rundbandad barb??
                          Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                          Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                          Kommentar

                          • Azur
                            • March 2003
                            • 12946

                            #14
                            Lenmar: japp, den var det. Rhomboocellatus heter den ja. Jasså, rundbandad barb? Jaha. Det latinska namnet blir "romb-fläckad" barb i direktöversättning.
                            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                            Kommentar

                            Arbetssätt...