Är detta ett Sebrafisk yngel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Moose9
    • June 2004
    • 71

    Är detta ett Sebrafisk yngel?

    Jag flyttade över mina Sebrafiskar till ett annat akvarium för ochfå lite yngel.. Jag la i massor av runda stenar och 10 cm högt vatten och satte ner dom på eftermiddagen väntade till nästa dag och tog ur dom vid 12 tiden.. jag väntade och kollade efter ca 3 dagar riktigt noga om det var yngel där i men det var det inte så jag insåg att jag hade misslyckas.. jag väntade ca 1 vecka för och göra ett nytt försök sen när jag skulle sätta i sebrafiskarna igen så bytte jag lite av vattnet som hade stått utan pump eller nånting i 10 dar så jag hällde ut lite vatten i badkaret och fyllde i nytt i "akvariet" (en vanlig plastlåda) satte i sebrafiskarna och kollade vad dom gjorde dom första minuterna i sitt tillfälliga hem.. då såg jag nån konstig prick vid kanten som simmade jag ropade till mig mamma (som inte vet ett dugg om akvarier men hn kanske visste om det va en mygglarv eller nånting) hon sa att det inte var nån insekt eller nånting sånt så jga fångade upp denna sak i en glasburk och kollade närmare.. den var 2-4 mm och genomskinlig med svarta ögon.. Är vekligen detta ett yngel? den är även svart på magen ungefär lika stor prick som ögonen..!
  • Holmby
    • February 2004
    • 1118

    #2
    Jag tror nog att du fått sebrayngel, och hade du letat noggrannare hade du nog hittat fler.

    Det är stor skillnad på en mygglarv och ett sebrayngel. Mygglarven är betydligt större än ett "nytt" sebrayngel. Mygglarven simmar också på ett karakteristiskt sätt, den kastar sig liksom framåt och bakåt med ryckiga rörelser.

    Sebrayngeln är jättejätte små och är svåra att se. De ser ibörjan ut som små skäggstrån som sitter fast på botten eller på sidoglasen.

    Kommentar

    • Moose9
      • June 2004
      • 71

      #3
      Tror nog jag hällde ut rätt många med

      Kommentar

      • lenis3
        • June 2004
        • 2254

        #4
        hej. jag har fått sebrafiskyngel 2 ggr. det räcker med att ta en hane och kanske 2-3 honor och lägga i ett separat akvarium, låt dem vara där ett dygn och ta därefter bort dom. vänta och se. snart sitter små yngel på rutan! jättesöta
        Min zoon
        Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

        Kommentar

        • Danne89
          • March 2004
          • 152

          #5
          hej,jag lånar den här tråden lite=)

          jag har tre zebra fiskar och två av dom är feta och en är smal.

          tror ni dom ska leka eller?
          60 liter

          Kommentar

          • lenis3
            • June 2004
            • 2254

            #6
            danne89: sebrafiskar är stimfiskar och ska hållas i ett stim på minst 10l.

            de 2 tjocka fiskarna är säkert honor då dessa är fylligare än hanarna.
            Min zoon
            Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

            Kommentar

            • Moose9
              • June 2004
              • 71

              #7
              lenis3: du kan det där med sebrafiskar EXAKT så gjorde bara att jag la dit hela stimmet! hmm är exakt då? skit samma ungefär så gjorde jag iaf!

              Kommentar

              • Holmby
                • February 2004
                • 1118

                #8
                Det är tacksamma fiskar att få yngel från.
                Får man lov att fråga vart ni gör av alla yngel eller tänkt göra av alla yngel?

                Kommentar

                • Danne89
                  • March 2004
                  • 152

                  #9
                  haha,shit. min guppy hanne parar sig med mina zebra fiskar!
                  60 liter

                  Kommentar

                  • Moose9
                    • June 2004
                    • 71

                    #10
                    Holmby: av ngon konstig anledning får jag bara 2-5 yngel per lek så det är ju helt perfekt..!

                    Kommentar

                    • Andreas L
                      • January 2004
                      • 34

                      #11
                      jag räknade mina och det är typ 60st yngel

                      Kommentar

                      • Holmby
                        • February 2004
                        • 1118

                        #12
                        Jag försökte räkna mina när det begav sig, och jag kom fram till "ett 60-tal".

                        Sedan dess har jag gjort av med yngel i flera omgångar om ca 25 fiskar. Jag tog bort 25, sedan tog jag bort 25, sedan tog jag bort 25. Och där är fortfarande 25 kvar...

                        Kommentar

                        • Black_666
                          • October 2003
                          • 475

                          #13
                          Jag har låtit mina sebrafiskar leka 2ggr i samma kar, och resultatet? 0 yngel båda gångerna...normalt?
                          Black Molly

                          Kommentar

                          Arbetssätt...