Guldfisk och koi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ozmo
    • February 2004
    • 12

    Guldfisk och koi

    Tänkte skaffa lite guldfiskar till min nyanlagda damm. Har planerat att senare även ha några koi.

    Kan detta bli något problem? Har hört rykte om att de kan para sig med varandra, vet inte om detta stämmer.
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Om Koi/Guldfisk kan leka och få yngel är det delade meningar om.
    Det finns de som hävdar det men avkomman blir steril.
    Guldfisk och Koi kan vara tillsammans men Koi vill ha ett vatten som är på topp.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • JanBanan
      • August 2004
      • 3

      #3
      Tjena ! .. Jag är ingen expert då, men jag har en vän som haft både guldfisk , shubukin och koi i samma damm så det ska funka. Min kompis bytte inte vatten särskilt ofta, då det var en utedamm , men en gång varannan vecka eller en gång i månaden är bra då vattnet blir så grumligt så man knappt ser fiskarna =)

      peace

      Kommentar

      • r01
        • August 2004
        • 15

        #4
        Har läst att om dina KOI infekteras av bakterier kan eventuellt dina guldfiskar(mer tåliga) vara resistenta bärare till dessa. Alltså måste guldfiskarna behandlas oavsett symptom eller inte. Annars har jag inte hört om några problem.

        Mvh
        Johan

        Kommentar

        • Diskusludde
          • September 2003
          • 156

          #5
          ja har haft guldfisk o koi ute nu under sommarn guldfiskarna har varigt rena sexbomberna hela sommarn medan koiarna (som är i könsmågen storlek) har inte bryt sig alls förutom att simma efter o käka upp äggen.

          ja anser att koi o guldfisk inte kan få yngel tillsammans.
          hmm...skulle vara intressant att forska på det där o se om dom kan få yngel rent genetiskt.
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=207812

          vakta ryggen på din vapenbroder så vaktar han din.

          Kommentar

          Arbetssätt...