Silverhajsproblem!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nanna_79
    • May 2003
    • 13

    Silverhajsproblem!!!

    Har en silver som har har eller är på väg att äta upp en av mina rödmunstetror .. har bara halva fisken inne ser väldigt konstigt ut den vill varken svälja den eller spotta ut den det ser ut som den har fastnat undrar om någon annan har haft den sortens problem någon gång ?
  • Kalle Anka
    • December 2002
    • 27

    #2
    Jag har haft samma problem fast med en skalar och en guppy man får fånga in fisken och försiktigt dra ut den andra.
    Platy mannen

    Kommentar

    • Olle A
      • January 2002
      • 1660

      #3
      Och sedan ska man inte ha dem tillsammans mer, eftersom silverhajen/scalaren troligen kommer att ge sig på tetror/guppy igen. Försök hålla er till fiskar av något sånär samma storlek i samma akvarium.

      Olle

      Kommentar

      • vilsezap
        • July 2003
        • 10

        #4
        jag tror inte att det är det som är problemet vi var på Herkules zoo o köpte dessa fiskar jag o nanna o då sa han att man kan ha dom med alla fiskar stora som små!

        FÖR SILVERHAJAR ÄR FREDLIGA LARS-OLOF
        golf är livet o min gumma är goast av alla.

        Kommentar

        • Guy Palm
          • March 2002
          • 5720

          #5
          Eftersom silverhajen har lyckats med att fånga och svälja en rödsmunstetra så visar ju detta klart och tydligt att det inte hjälper hur fredliga de är. Störe fiskar äter mindre fiskar.

          Guy
          Guy
          ,Poecilia,SKS,GOC,

          Kommentar

          • malawi´n
            • August 2003
            • 1643

            #6
            exakt!
            Silverhajar blir mkt stora, och jag tvivlar på att de då är helt fredliga, eftersom stora fiskar (enligt egna erfarenheter) är allätare...

            Mvh Malawi´n
            Björn Forsberg

            Kommentar

            • vilsezap
              • July 2003
              • 10

              #7
              jag har nu pratat med en kille i skåne o han säger att det var nog så att rödmunstetran var sjuk eller något det var därför detta hände o inget annat.

              MVH Pierre
              golf är livet o min gumma är goast av alla.

              Kommentar

              • Olle A
                • January 2002
                • 1660

                #8
                Silverhajar är i alla fall inte vegetarianer utan allätare. Dessutom kan de bli åtminstone 35 cm långa. Är man en "besserwisser" som inte kan ta till sig kunskap som inte går ihop med egna fördomar och önsketänkanden, lär man inte lyckas så bra som akvarist. Inte heller bör man lyssna alltför mycket på zoohandlare som vill sälja sina fiskar m m oavsett om de är bra eller inte. I stället bör du läsa akvarieböcker och prata med folk som har erfarenhet av hobbyn utan ekonomiska intressen, t ex i akvarieföreningar. Är du påläst och ödmjuk inför andras erfarenheter, kommer du att lyckas betydligt bättre.

                Olle

                Kommentar

                • vilsezap
                  • July 2003
                  • 10

                  #9
                  Herkules Zoo är välkända för sina kunskaper har även pratat med andra om detta här i gbg o det sägs att detta händer enstaka gånger bara ! men jag kan ta till mig information som låter bra o det gjorde delvis ditt svar men inte helheten i det!
                  golf är livet o min gumma är goast av alla.

                  Kommentar

                  • gosatta
                    • December 2002
                    • 2669

                    #10
                    "Additional: Larger specimens can become carnivorous towards small fish, and if that happens Balantiocheilus melanopterus turns out to be a skillfull predator. The fish have been known to produce noises."
                    /Mats Åhrman
                    http://www.gosatta.org
                    http://www.stockholmsciklidklubb.com
                    http://www.ciklid.se

                    Kommentar

                    • vilsezap
                      • July 2003
                      • 10

                      #11
                      Det var nog så att rödmunstetran var sjuk nu simmar dom runt o runt i gen o sedan så anpassar sig silverhajen efter hur stort den har det!

                      MVH Pierre
                      golf är livet o min gumma är goast av alla.

                      Kommentar

                      • Olle A
                        • January 2002
                        • 1660

                        #12
                        OK - anser du att det är rätt att ha fiskar så att de inte kan växa normalt går det väl knappast att förbjuda någon att ha krymplingar. Själv skulle jag dock välja att ta hänsyn till fiskarnas behov.

                        Olle

                        Kommentar

                        • Haleli
                          • August 2003
                          • 413

                          #13
                          Hej vilsezap !

                          Du har mycket kvar att lära dig inom akvaristiken !
                          Jag blir mörkrädd av din attityd. Du avfärdar här svar från några av Sveriges mest erfarna inom hobbyn. Okunnighet ?
                          MVH
                          Lisa

                          Kommentar

                          • Pangaea
                            • February 2004
                            • 46

                            #14
                            vilsezap:
                            men jag kan ta till mig information som låter bra o det gjorde delvis ditt svar men inte helheten i det!
                            Så du menar alltså att du bara tar till dig sådan information som passar dina syften..? och bortser från all annan..? ett annat namn på det är väl "verklighetsflykt"...

                            I övrigt håller jag med föregående inlägg till fullo...
                            "pacta sunt servanda"

                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=291573

                            /Magnus

                            Kommentar

                            • vilsezap
                              • July 2003
                              • 10

                              #15
                              nej det gör jag inte men jag lyssnar på de jag känner på herkules zoo det var ett misstag o fråga amatörer som finns men det fiss några som kan sina saker men allt är bra nu , jag har inget akvarium utan det är min sambo som har hand om detta Nanna hon kan detta o ville bara fråga om någon råkat ut för samma inte någon som tror sig på en lösning!
                              golf är livet o min gumma är goast av alla.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...