Ska de få flytta in hos mig?????

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Piccolo
    • June 2004
    • 14

    Ska de få flytta in hos mig?????

    Har fått erbjudande att ta över 3 tigerbarber från en granne. Jag har levandefödare och håller precis på att få bra vattenvärden efter en tidigare totalförorening och väntar snart yngel.
    Bör jag ta in barber eller kommer de stressa sönder mina firrar och nafs upp yngel och fenor?

    Måste få svar snabbt.
    Levandefödare
  • Fawkes
    • February 2004
    • 246

    #2
    Jag skulle inte ta dem...Onödigt att riskera nått nu när allt håller på att bli bättre.
    Mvh /Anna
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=178191

    Kommentar

    • smurfmats
      • February 2003
      • 3538

      #3
      vad är de för levandefödare?? tigerbarber brukar gå hårt åt guppys fenor...
      tråden om fjärilars lek!

      Kommentar

      • Piccolo
        • June 2004
        • 14

        #4
        Tack för tipsen. Jag har Guppys, Svärdisar, mollys, platys och lite malar i en 200 tank
        Levandefödare

        Kommentar

        • Lenita
          • June 2003
          • 850

          #5
          Skulle inte heller ta emot dem. Inte för att jag har haft stora problem med mina levandefödare och mina tigerbarber, men jag har inte heller haft ett enda yngel så länge de gått tillsammans. Tigerbarber ääälskar yngel....
          ____________________________________
          Pax vobiscum!

          Kommentar

          • klara
            • September 2002
            • 1112

            #6
            Tigerbarber vill ha andra vattenvärden än levandefödare, så det är ingen bra idé. Ännu sämre med tanke på att du har guppy. Dessutom är tre barber inget stim, då känner de sig osäkra och lär bli stressade + stressa dina andra fiskar. Och som sagt var - yngel kan du glömma, tigrarna rensar allt. Du ska se mitt gäng jaga ancistrusyngel!
            /Klara
            ------------------------
            Min hemsida
            Min zoon

            Kommentar

            • Piccolo
              • June 2004
              • 14

              #7
              Tack för era svar. Tigerbarberan stannar hos grannen.


              Mvh Piccolo
              Levandefödare

              Kommentar

              • malawi_voodoo
                • October 2003
                • 209

                #8
                Ursprungligen skickat av klara
                Tigerbarber vill ha andra vattenvärden än levandefödare, så det är ingen bra idé. Ännu sämre med tanke på att du har guppy. Dessutom är tre barber inget stim, då känner de sig osäkra och lär bli stressade + stressa dina andra fiskar. Och som sagt var - yngel kan du glömma, tigrarna rensar allt. Du ska se mitt gäng jaga ancistrusyngel!

                Ursäkta men vad dillar du om? vill tigerbarber ha andra vattenvärden än levendefödare? LOL
                Min Zoonen: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

                Kommentar

                • klara
                  • September 2002
                  • 1112

                  #9
                  malawi_vodoo - dilla kan du göra själv...

                  *snipp* "I sin naturliga miljö lever dessa arter i neutralt till lätt surt vatten. Detta bör man också försöka efterlikna i akvariet..." Gäller barber.
                  *snipp* "...de föredrar ett svagt alkaliskt vatten framför surt, eftersom vattnet i deras naturliga hemmiljö, och även det vatten där de flesta av dem odlas, är alkaliskt..."
                  Gäller levandefödare.
                  /Klara
                  ------------------------
                  Min hemsida
                  Min zoon

                  Kommentar

                  • malawi_voodoo
                    • October 2003
                    • 209

                    #10
                    jo det vet ju "alla", men i ett akvarium med odlade fiskar spelar det ingen roll!
                    det går utmärkt att hålla levandefödare och barber tillsammans då de är odlade i neutralt kranvatten i åtskilliga generationer.

                    Jag har mkt stor erfarenhet av akvariefiskar och jag vet många som har tex diskus i vatten med pH 8 utan problem. jag jobbar i en akvarieaffär och alla akvarium håller samma vattenvärden vad gäller pH och Kh, det enda som skiljer är nitrat och nitrit, och de två sista värdena ska vara så låga som möjligt. DET är den gemensamma nämnaren för ALLA fiskar!!!!

                    så Klara, du tror att barber dör på fläcken om de inte får vara i svagt surt vatten och levandefödare samma sak om de hålls i svagt surt?

                    JAG förstår inte vad du pratar om?

                    så du "klara" tror inte att mina ancistrusar skulle överleva med mina malawicikider då "ancistrus ska ha svagt surt" och "malawi ska ha alkaliskt vatten" LOL LOL samma med att ha praktbotita med malawi och neontetra med guppy, så länge det rör sig om "vanliga" odlade "skitfiskar" så spelar det ingen roll vad pht är...

                    Dock spelar Kht roll då ett högt kh buffrar (håller) ph stablit och det är just PH-SVÄNGINGAR som är farligt för fisken, inte själva pht. visst ph ska ju ligga mellan 6och8 och i de värdena kan du ha (nästan) alla sorters akvariefiskar.

                    De värden man ska se upp med är nitrit och nitrat, INGEN fisk tål för höga koncentrationer av dessa två ämnen. Så så länga man byter vatten och se till att dessa värden är stabilt låga så kan du rent vattenmäsigt sätt ha tigerbarber med levandefödare....
                    Min Zoonen: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

                    Kommentar

                    • erikthur
                      • March 2004
                      • 9953

                      #11
                      Strunt i vad "fiskar vill ha för vattenvärden"... Fiskarna kanske inte har läst boken... Eller som det numera heter sökt av zoopet...

                      Tigerbarberna vill troligen ta sin beskärda del av det som levandefödarna kommer att producera. Men om det inte är ett problem och alternativet (WCn?) är värre för tigerbarberna så varför inte?
                      Killies is a lifetime passion

                      Kommentar

                      • klara
                        • September 2002
                        • 1112

                        #12
                        Du behöver inte använda "" runt mitt namn - jag heter så och nej, tror gör man i kyrkan.

                        Jag ser inte tigerbarber som "skitfiskar" och discus som "höjden av fisk" osv. Vad man _kan_ hålla fiskar i är en sak, _jag_ föredrar att ge mina fiskar så _rätt_ värden som det går. Jag vet att akvariebutiker inte håller olika värden i olika kar och även blandar fisk hejvilt, men det betyder inte att jag måste göra detsamma hemma i mina kar eller att ge råd till andra här att göra så. Jag tycker inte man ska strunta i vad fiskar vill ha för vattenvärden. Inte heller att man bör sätta in tigerbarber där det finns långfenade fiskar som guppy. Inte heller att hålla endast tre tigerbarber. Men vad sjutton - vem är väl jag att komma här med pekpinnar till någon som jobbar i akvarieaffär *asg*

                        Jaja, "det är ju bara fiskar det handlar om"... tur att inte alla tänker så.
                        /Klara
                        ------------------------
                        Min hemsida
                        Min zoon

                        Kommentar

                        • malawi_voodoo
                          • October 2003
                          • 209

                          #13
                          För mig e en odlad diskus oxå en skitfisk

                          Men kolla, barber är odlade i åtskilliga generationer i vanligt sketet svenskt kranvatten, samma med guppy etc och DISKUS.. DET SPELAR INGEN ROLL VILKET pH fisken går i!

                          Du kan ha de i vilket vatten du vill, surt eller basikst, det SPELAR INGEN ROLL! jag förstår inte, tror du att odlade tigerbarber mår bättre om de får vara i surt vatten???????

                          Tack erikthur, precis vad jag försöker säga. En sönderodlad fisk har ju ingen aning om i vilket vatten den "ska" ha, för de kan ju inte läsa LOL ;P

                          Att inte hålla tigerbarber med långfenade fiskar som guppy samt endast hålla 3st individer är dock ett korrekt råd, men att det e vattenvärdena som är "knas" det är ju som sagt förkastligt...

                          Så klara om du haed malawi, skulle inte du ha ancistrusmalar då? :P
                          haha "nej de kommer från sydamerika och ska ha surt vatten". Att de har odlats i svenskt kranvattem, det vatten jag håller mina fiskar i, det spelar ingen roll, för de VILL ha surt vatten för det är så i deras "naturliga" miljö. Nu eftersom de är odlade i sverige under en lååång tid så är ju svenskt kranvatten dereas naturliga miljö...

                          Och var skrev jag att diskus är "höjden av akvariefisk"? jag kan ju säga att den tillhör toppen iaf...

                          Och man tror inte i kyrkan om du vill veta. Du tror på att Jesus kristis är Guds son och din frälsare hela tiden oavsett plats du befinner dig på. Hur gammal är du som kommer med sådana påståenden?
                          Min Zoonen: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

                          Kommentar

                          • Lenmar
                            • February 2004
                            • 6154

                            #14
                            Jaha... Ännu en tråd där huvudfrågan seglade åt pipsvängen... Lika bra att pyssla med personangrepp?? Spelar det någon roll vem som har rätt egentligen? Både jag och ni har ju rätt till våra egna teorier och ett forum är väl en plats där man kan få uttrycka dem?

                            Tycker nästan det är dags att sluta snacka vattenvärden när det visar sig att en del med stor akvaristisk erfarenhet (arbetat i affär!!!) ändå anser att pH saknar betydelse. Kanske skulle du skicka ett mejl till zoopet och be att de plockar bort rekommendationerna om ph???
                            Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                            Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                            Kommentar

                            • malawi_voodoo
                              • October 2003
                              • 209

                              #15
                              Jag säger vad jag tycker och det står jag för, Klara sa i sitt första inlägg ingenting om att "jag anser att tigerbarber ocdh levandefödare ska hållas tillsammans pga av dessa orsaker"

                              pH-värden ÄR överskattat...Jag är inte ensam om at tycka så...

                              Min Zoonen: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

                              Kommentar

                              Arbetssätt...