Kopparbarber, odling?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KimHansson
    • July 2004
    • 6

    Kopparbarber, odling?

    Hej, har haft mina kopparbarber några månader nu och de har nyligen blivit flyttade till mitt nya 100L akvarie. Jag är intresserad av att odla denna vackra fisk och de ser onekligen ut att vara högst intresserade av varandra. Hanarna jagar honorna ivrigt och vid vissa tillfällen har jag sett dem nästan "gnida" sig mot varandra. Är detta själva leken jag fått se? Det råkar också vara som så att det är ofta jag ser dem plocka från sanden. Jag vet att barber är romrövare och kan det vara som så att rommen lagts men de käkar upp rommen innan de har hunnit kläckas?

    I en gammal akvariebok jag har står det beskrivit hur man bygger en lek-kasse, är det att föredra att flytta dom till ett mindre akvarie med lek-kasse?

    Sorry att det blev så många frågor på en gång men jag antar att jag är väl lite vetgirig.

    Tacksam för svar!
    MVH//Kim Hansson
    Det som inte dödar, det härdar!
  • dgqlof
    • November 2003
    • 1344

    #2
    ...vid vissa tillfällen har jag sett dem nästan "gnida" sig mot varandra. Är detta själva leken jag fått se?
    Ja, det stämmer precis.

    Jag vet att barber är romrövare och kan det vara som så att rommen lagts men de käkar upp rommen innan de har hunnit kläckas?
    Föräldrarna är rensar i princip akvariet helt på rom och nykläckta yngel så du måste flytta bort dem. Har själv varken använt lek-kasse eller raster. Så här gjorde jag när jag odlade kopparbarber för 2½ månad sedan:

    Jag hade ett fisktomt 105L akvarium som var igång med grus på bottnen, växter och ett skumgummibubbelfilter. La i lite torra lönnlöv på bottnen. Håvade över honan till akvariet och försökte få henne romstinn. Det gick inget vidare, men trots det så efter ett par veckor gjorde jag ett jättevattenbyte, slamsög och håvade över hanen tidigt på kvällen.

    Redan samma kväll började de leka och till lunch nästa dag hade de lekt klart, då håvade jag ut dem. Jag hade alltså inget på bottnen som skyddade rommen. Efter drygt två dygn började de kläckas.

    Först räknade jag till 17 yngel... Sedan insåg jag att de blev fler... Sammanlagt ungefär 180 halvvuxna friska kopparbarber har jag just nu och undrar var jag skall göra av dem.

    Ytterst tåliga och lätta yngel att föda upp, har bara förlorat 3 yngel på en så stor kull.

    Leken sker gärna under eller vid sidan av något, t.ex. värmaren eller filtret, var försiktig så rommen inte åker in i filtret. Yngeln kan lätt också åka in i filtret, skumgummibubbelfilter är bäst.

    Kommentar

    • jolon
      • December 2002
      • 1075

      #3
      Behandlade du löven på något sätt eller la du bara ner dom?
      My internet should be readonly.

      Kommentar

      • dgqlof
        • November 2003
        • 1344

        #4
        Jag rycker alltid bort stjälken, den kan mögla. Annars ingen behandling. Det tar ett dygn för dem att sjunka, kan vara bra att ha dem i en hink vatten först. Lönn bryts ner på ett par månader men krullar sig vackert. Ek, björk och lind håller betydligt längre. Det skall vara naturligt fällda höstlöv, annars innehåller de för mycket näring.

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Enklaste och billigaste sättet att fixa en lekkasse är att köpa en billig s k fiskhåv med maskor på cirka 2 mm i storlek och en diameter på 20-25 cm. Jag har hittat dom för tian på Storcks (billig diverse affär). Man kortar skaftet och formar kanske om öppningen efter behov och se en lekkasse (alternativt födkasse är född...
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • KimHansson
            • July 2004
            • 6

            #6
            Okej, tack för svaret! jag har nyss startat lek-karet. Jag har gjort såhär: Jag har tagit en vanlig plastback (klinisk ren) hällt på vatten (2 grader varmare än vattnet i karet fiskarna går i för tillfället). Sen har jag spänt ett nät ca 3 cm ovanför botten på backen så att äggen faller igenom. Detta sätt liknar ganska mycket ett sätt som de tipsar om i en akvariebok jag har. Hur låter det tycker ni?

            MVH//Kim
            Det som inte dödar, det härdar!

            Kommentar

            • dgqlof
              • November 2003
              • 1344

              #7
              Det låter utmärkt. Men som sagt, det kan bli väl många yngel även utan det. Det som gjort att jag låtit bli lekraster, glaskulor, nät osv är att det är omöjligt att mata fiskarna utan att det hamnar där. Det ställer krav på att man lyckas flytta dit välförberedda föräldrar som leker väldigt snart, det klarar inte jag. Levandefoder funkar väl någorlunda i och för sig.

              Kommentar

              • Corydoras mad
                • April 2003
                • 1686

                #8
                <font color="red">Din version med nätet är bra, när jag odlar testor använder jag en hemma gjord sådan. Se bild:

                http://www.zoonen.com/res/user/85600/galleri/120766/Bild2001_orig_SE.jpg

                Det är bara att lägga den på botten i akvariumet.</font id="red">
                /Mathias
                The Corydoras freak

                Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=964171

                Kommentar

                • LIAN0618
                  • September 2003
                  • 94

                  #9
                  Ursprungligen skickat av dgqlof
                  Jag rycker alltid bort stjälken, den kan mögla. Annars ingen behandling. Det tar ett dygn för dem att sjunka, kan vara bra att ha dem i en hink vatten först. Lönn bryts ner på ett par månader men krullar sig vackert. Ek, björk och lind håller betydligt längre. Det skall vara naturligt fällda höstlöv, annars innehåller de för mycket näring.

                  kan du berätta lite om maten till ynglen??

                  Kommentar

                  • dgqlof
                    • November 2003
                    • 1344

                    #10
                    Ursprungligen skickat av LIAN0618
                    kan du berätta lite om maten till ynglen??
                    Cyklops- och dafnienauplier fångade i en 100L-balja i trädgården, pulver-yngel-torrfoder, en hel del naturligt förekommande infusorier i akvariet eftersom det var i gång sedan länge (har fött upp fyra kullar olika yngel i det utan storrengöring).

                    Efter 6 veckor fick jag tag på mikromask, det var mycket uppskattat men då var de redan så stora att de åt torrfoder. Hade inte artemia hemma när de var små, annars hade jag matat dem med det.

                    Tror att det går att helt föda upp kopparbarber på pulver-yngel-torrfoder, men de är dåliga på att plocka mat från bottnen första månaden så det blir skitigt.

                    Att ha en stor balja i trädgården/på balkongen som man ympar in dafnier och cyklops i är något jag rekommenderar alla som vill odla, produktionen räcker till ett par vuxna fiskar och en kull yngel.

                    Kommentar

                    • Holmby
                      • February 2004
                      • 1118

                      #11
                      Först räknade jag till 17 yngel... Sedan insåg jag att de blev fler... Sammanlagt ungefär 180 halvvuxna friska kopparbarber har jag just nu och undrar var jag skall göra av dem.
                      Hahahaaha..... kul!

                      Jag "drabbades" av Sebrafisk i ungefär samma mängd.
                      Berätta hur du får avsättning för dom. Jag fick avliva stora mängder när de började bli stora, mitt 50-liters blev fort för litet. En del har jag kunnat ge bort till bekanta, andra simmar kvar i några av mina akvarium.

                      Kommentar

                      • dgqlof
                        • November 2003
                        • 1344

                        #12
                        Ursprungligen skickat av Holmby
                        ...Berätta hur du får avsättning för dom...
                        Funderar just nu på att skaffa ett par scalarer bara för att bli av yngel. I sällskapsakvariet klarar sig t.o.m. ett och annat leoparddanioyngel nu. Jag skall inte föda upp så stora kullar i fortsättningen, för kopparbarberna fick jag hastigt och lustigt panikköpa ett 170L som yngelkar, helknäppt.

                        Kommentar

                        • Holmby
                          • February 2004
                          • 1118

                          #13
                          Jag tänkte samma tanke. Men tråkigt nog tycker jag mitt akvarium är för lågt för Scalare. Annars var jag väldigt sugen på några Altum.

                          Grymt med 170-liter yngelkar. (Det var visserligen en bra ursäkt att köpa ytterligare ett akvarium)

                          Kommentar

                          Arbetssätt...