guldfiskar! *tacksam för snabba svar*

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mam
    • May 2004
    • 1064

    guldfiskar! *tacksam för snabba svar*

    För att göra en lång historia kort:
    1. Hur länge kan man ha 5 st guldfiskar i 100 liter?
    2. Hur länge kan man ha EN guldfisk i 100 liter?
    3. Vilket är att föredra- en ensam guldfisk i 100 liter eller behöver den sällskap?
    4. Enligt artbeskrivningen på Zoopet ska guldfiskar ha minst 250 liter. Gäller detta vuxna fiskar och isf hur många?

    Fiskarna ska flytta idag. Bör jag lämna alla 5 till en zooaffär eller kan man behålla en? Fiskarna är ca 7 cm i dagsläget och bor i 100 liter.

    (orkar inte dra hela den långa versionen så jag ställer bara frågorna rakt av)

    Tacksam för snabba svar. Ska hämta fiskarna innan zoobutiken stänger kl 18.
    /Nina
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    1: Förmodligen ända tills dom dör. Hur länge det är spelar ingen större roll för fisken efterssom den inte mår vidare bra av det (?)
    2: Samma som ovan
    3: Att föredra är att ge fiskarna plats så att dom mår bra, altför många guldfiskar lider som det är idag.
    4: Det är minsta rekomenderade volym på ett akvarium med guldfiskar. Minsta rekomenderade volym per fisk är 50 liter, dvs 250 liter passar bra för 5 fiskar.

    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • Tant Nancy
      • April 2002
      • 5407

      #3
      Den långa versionen har vi ju i en annan tåt... om ditt nyinköpta akvarium :-)
      Jag tror du kan ha två guldfiskar i 100 liter... men frågan är ju vad du mera ska ha där... för sedan är det ju liksom ganska fullt. Vill du bygga upp en egen personlig akvariemiljö så är det väl bättre att byta bort alla fem till fiskar du vill ha, om du nu inte hade tänkt dig akvariet till guldfiskar alltså....
      MvH
      Tant Nancy
      www.gladafisken.aqualogen.se
      Mitt fotogalleri
      Dagbok
      Min zoon

      Kommentar

      • mam
        • May 2004
        • 1064

        #4
        Det gäller inte mitt nya kar ("kar nr 2") utan "kar nr 3".

        Kör en mellanlång version då jag har lite bråttom iväg.

        Karet är bara på 100 liter och ägaren håller just på att flytta. Hon frågade om jag ville ha fiskarna och jag tackade först nej, pga att fiskarna behöver mer utrymme. jag har nästan övertalat henne tillatt lämna bort fiskarna till en zooaffär. Ägaren vet inte än om hon har plats för akvarium alls i nya lägenheten och därför gav jag henne ett skambud på karet. 200:- Det är tonårssonen som isf ska ha pengarna och om han vill ha loss lite pengar är det mitt. jag tänkte ge det till min äldsta dotter att ha i sitt rum.

        Fiskarna har 3 alternativ:
        1. Bo kvar, 5 st på 100 liter tills någon förbarmar sig över dom och ser tillatt de får flytta.
        2. Jag kör dom till zooaffären före kl 18 idag.
        3. Att 1 eller 2 får komma till mig i 100-literskaret och resten till en zooaffär.

        Om det blir alt 3 så tänker jag på sin höjd ha en "städare" tillsammans med guldfisken/arna.

        Karet jag "köpte" (gratis) ska jag INTE ha guldfisk i óch 100-literskaret skulle bli som en bonus till dottern (som längtar efter en egen fisk).

        OM jag tar över en guldfisk, kan jag ha den i 54-literskaret (ihop med platy, fantomtetror, ancistrus och siamensisar) tills jag fått igång det andra? Eller är det bättre att ha den i en hink i ett par dagar? Tänkte på temperaturskillnaden.

        Observera att jag är ute efter fiskarnas bästa!! Annars hade jag inte engagerat mig alls. men det skulle passa att göra bytet nu eftersom fiskarna ska flytta idag. Frågan är vart dom ska hamna.

        Tack för att ni har tålamod med mig! =)
        /Nina

        Kommentar

        • Tant Nancy
          • April 2002
          • 5407

          #5
          Jag tror nog att det ska vara ok med två guldfiskar och en Ancistrus i ett 100 liters akvarium. Eftersom de redan bott trångt och inte är fullvuxna så klarar de väl sig i ett 54 några dagar om inte tempskillnaden är för stor, annars så funkar det med hink om du byter en liter vatten en par gånger om dagen skulle jag tro. Tänk på att du behöver ett filter med rejäl filteryta till guldfiskarnas akvarium... de skitar ner nåt ohyggligt....
          MvH
          Tant Nancy
          www.gladafisken.aqualogen.se
          Mitt fotogalleri
          Dagbok
          Min zoon

          Kommentar

          • mam
            • May 2004
            • 1064

            #6
            Har du förslag på något särskilt filter isf? Köper ett på samma gång om jag nu ska ha dom.
            /Nina

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #7
              Det är jobbigare att ha fiskarna i ett 100 liter än 250 liters, men med ett större filter och tätare vattenbyten kan det gå under en tid.
              Om det är små fiskar som inte är vuxna, så vågar jag inte påstå att Koi och Guldfisk anpassar sig till det utrymme de har och växer sig inte större än utrymmet tillåter.
              Då blir jag nog riktigt idiotförklarad.
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              • mam
                • May 2004
                • 1064

                #8
                Du tycker alltså att det är bättre att lämna alla fiskarna till zooaffären? Jag vill att fiskarna ska må bra. =)

                Sitter just nu och väntar på att människan ska svara i telfon så jag kan åka. Hoppas hon inte har ändrat sig bara... jag kanske rent av ska byta in fisken åt henne så hon får nåt som passar i 100 liter. Men hon har ju ingen värmare.
                /Nina

                Kommentar

                • Kramfors
                  • January 2003
                  • 7265

                  #9
                  När jag jobbade i Zoobutiken avlivade jag de flesta fiskar som kom in då det inte fanns plats i karantänakvarium, en seriös handlare säljer inte okända fiskar till en kund utan karantän.
                  http://www.kramforskoi.com/

                  Kommentar

                  • Tant Nancy
                    • April 2002
                    • 5407

                    #10
                    Jag tror att Kramfors menar att du kan behålla två... Jag måste bara kolla att vi pratar om samma fiskar... är det slöjstjärtar? För jag tror att vanliga guldfiskar och Koikarp blir större... rätta mig om jag har fel Kramfors!
                    Om det är slöjstjärtar har de lite problem med strömt vatten, så en pump som pumpar max 200 l timmen kanske är lagom. Men jag vill då påpeka att det är bättre att köpa en större ställbart filter, som har lägsta kapacitet på 200 l, eftersom de har större filteryta och det är det som är det viktiga för dig...
                    Hoppas jag inte är helt ute och cyklar nu Kramfors... det här är ju egentligen din avdelning...
                    MvH
                    Tant Nancy
                    www.gladafisken.aqualogen.se
                    Mitt fotogalleri
                    Dagbok
                    Min zoon

                    Kommentar

                    • Kramfors
                      • January 2003
                      • 7265

                      #11
                      Nja, jag tycker att ofta blir många bemötta med att det är för små akvarium för Koi, Guldfisk, Slöjstjärt i stället för att göra det bästa av den situation som är och försöka ge råd om hur man kan göra för att ha något överbefolkat.
                      Om mam ville behålla alla fiskar i 100 liter skulle det gå bra om fiskarna inte var vuxna med rätt filter och regelbundna vattenbyten och ett anpassat kvalitets foder, men med risk för att fiskarna inte skulle bli lika stora även om de kom ut till en damm.
                      Det en Koi och även Guldfisk tappar i tillväxt fram till de är könsmogna kan vara svårt att ta igen.
                      Jag har en Guldfisk som är över 40 cm om den varit i ett akvarium på 100 l tillsammans med 4 andra så hade den kanske varit 15 cm.
                      Fiskarna har också olika anlag för tillväxten.
                      Sedan är det det där med feromoner som kan göra att fiskar inte växer, men det är ett annat problem.
                      http://www.kramforskoi.com/

                      Kommentar

                      • mam
                        • May 2004
                        • 1064

                        #12
                        Tusen tack för svaren!
                        Jag fick aldrig tag i personen med guldfiskarna så jag vet inte vad som hände med dom. Jag har i alla fall talat om för henne att guldfiskar blir väldigt stora och att hon inte kan ha dom på 100 liter för evigt. Förhoppningsvis byter hon in fiskarna istället. Om det var slöjstjärtar eller "riktiga" guldfiskar vet jag faktiskt inte. Jag har inte sett dom. Jag får väl försöka ringa henne om några dagar när hon flyttat klart.

                        Jag måste bara tala om hur tacksam jag är för all hjälp jag fått här! Utan er och Zoopet hade jag nog haft ihjäl både fiskar och inredning för länge sen.
                        /Nina

                        Kommentar

                        Arbetssätt...